Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schade na lichte aanrijding?

Gebruikersavatar
bw75
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

Gebruikersavatar bw75 28 jul 2013 19:54

Vandaag helaas met de racefiets (Giant TCR alu frame / carbon vork) tegen de auto van een afslaande dame gereden.

De snelheid zal tussen de 10-15 KM/U hebben gelegen aangezien ik al goed in de remmen hing.

Schade: STI remhendel kapot, de andere verbogen.

Verder is er niets aan de fiets te zien.

Aangezien de snelheid laag was denk ik dat er verder niet veel aan de fiets zal mankeren.

Heeft een van jullie hier echter andere ervaringen mee?

wielertje
Forum-lid
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 jun 2010 23:25

wielertje 28 jul 2013 21:06

voorvork een knal gehad waarschijnlijk?

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 28 jul 2013 21:27

Laat het even controleren door de FM. Als je hem zegt hoe de aanrijding heeft plaatsgevonden, dan kan hij wel nameten of er 'onzichtbare schade' aan je frame of vork is. Mijn ervaring is dat een frame behoorlijk veel kan hebben (mijn alu-frame bleek in orde na een zijwaartse aanrijding met ca. 20 km./uur) Mijn wielen vertoonden toen wel een lichte slag die wel te herstellen was door de FM.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 28 jul 2013 21:34

Ik zou haar aansprakelijk stellen voor de schade *EN* de eventuele vervolgschade.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 28 jul 2013 21:44

Ik ga er even van uit dat het geen full carbon vork was.

Verder is het natuurlijk van belang onder welke hoek je op die auto bent geknald. Frontaal of onder een scherpe hoek.

Met een frontale botsing krijgt je vork en eventueel onderbuis een veel grotere optater. Als het niet jouw schuld was dan zeker aanspraak maken op WA van de tegenpartij aangezien je shifters beschadigd zijn.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
bw75
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 nov 2012 20:06

Gebruikersavatar bw75 28 jul 2013 21:45

Het zal een composiet/carbon fork zijn. Ik ben er echt loodrecht tegenaan gereden, dus niks zijwaarts. Wielen zijn helemaal oké.

Zeg maar: "Boem, met het voorwiel er tegenaan, remhendels tegen de auto aan en ik over het stuur tegen de auto aan"

De remhendels laat ik sowieso vervangen.
Vraag is verder is zo'n fiets nog oké, wat ik zelf wel denk overigens.

Ik breng de fiets dinsdag ff naar de FM.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 28 jul 2013 22:22

Je snelheid was misschien laag, neemt niet weg dat de vertraging waarschijnlijk wel vrij hoog was.
En die energie moet ergens naartoe.

Zoals je het omschrijft lijkt het erop dat je voorwiel stilstond tegen de auto en je met fiets en al 'over de kop' bent gegaan met de as van het voorwiel als draaipunt.

Berucht bij dit soort aanrijdingen zijn een gestuikte onderbuis ter hoogte van het balhoofd maar ook een verbogen voorvork. Een kromme vork kun je soms alleen maar vaststellen door de vork uit het frame te halen.

Zoals gezegd, als je er niet zeker van bent dat er geen schade is laat dan de fiets even nakijken/nameten bij de FM maar dat ben je toch al van plan. :)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 29 jul 2013 07:56

Als je alu frame op de onderbuis/achter de voorvork/balhoofdbuis niet opgestroopt is (= geen licht golf vertoond) hoef je je geen zorgen te maken. Voordeel van alu is dat het bij de lichtste impact al deuken/bulten gaat vertoenen en een prima graadmeter vormt.

Plaats reactie