Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

'Plingen' Fulcrum racing 1

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 30 jul 2013 16:43

Al vanaf de dag dat ik mijn Fulcrum racing 1 wielen (2 way fit) plingen mijn velgen. Plingen omdat ik gewoon geen woord weet dat dit geluid het beste omschrijft. Het komt voornamelijk voor bij wisselen van gewicht en klimmen. Al meerdere malen nakijken leidt niet tot verbetering maar er zijn ook geen verdere problemen. De wielen blijven perfect recht en ook een aantal maal afdalen van de Ventoux gaat volledig stabiel. Vandaag nog uiterst comfortabel naar beneden gereden. Maar ja dat plingen bij het naar boven fietsen 21 km. lang.

Omdat wielen echter niet horen te plingen en het me irriteert wil ik er vanaf. Mijn fm die ik overigens vertrouw geeft aan dat er geen probleem is. Iemand enig idee?

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 30 jul 2013 16:59

Droge spaaknippels?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 31 jul 2013 08:42

Droge spaaknippels had ik nog niet aan gedacht. Bedankt voor de tip Colnagofreak. Er zitten van die grote aluminium spaaknippels in. Dan zijn er volgens mij twee opties:

De schroefdraad van de spaak staat droog
Het ligt aan de manier waarop de nippel in het velgebed ligt. Dit zijn van die special nippels die je alleen met een magneet op de goede manier voor het gat in de velg krijgt.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 31 jul 2013 09:10

Een fietsmaat van me heeft dit ook met zijn racing zero wielen. Hij overweegt zelfs om ze opnieuw te laten spaken.

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 31 jul 2013 09:29

Als ik het niet opgelost krijg schuif ik de wielen waarschijnlijk door naar mijn cyclocrosser als wegwielen voor de winter. Laat ik een handgespaakt setje maken voor de racefiets. Dat heb ik nu ook voor de cyclocrosser in het bos en heb ik totaal geen problemen mee. De fabriekssetjes echter wel. En ik ben zuinig op mijn materiaal en zorg dat het goed onderhouden is. Van mijn easton wielen breken de spaken continue. Bij mijn eerste set fulcrum racing 1 ook en mijn ZIPP wielen zijn al voor de 3e keer terug naar de importeur omdat spaken loslopen.

Ik ben een beetje klaar met die fabriekswielen.

pierre22
Forum-lid

pierre22 31 jul 2013 11:45

Doe eens olie op de spaaknippels of olie op de plaats waar de spaken op de naaf vastzitten. Ik heb het laatste gedaan toen mijn achterwiel (FR1) "plingelde", daarna nergens meer last van gehad. Zie ook http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... t=pingelen

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 31 jul 2013 20:48

Ik heb wax (ik heb niks anders bij me) op de spaaknippels en de plek waar de spaken de naaf in gaan gedaan. Krgen weer een stuk fietsen en flink klimmen. Eens zien of het resultaat heeft.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 31 jul 2013 21:13

asmeets schreef:Ik heb wax (ik heb niks anders bij me) op de spaaknippels en de plek waar de spaken de naaf in gaan gedaan. Krgen weer een stuk fietsen en flink klimmen. Eens zien of het resultaat heeft.
Ik verwacht dat dit niet echt gaat helpen, het beste is flink inspuiten met teflonspray, een nacht in laten trekken en dan goed schoonmaken met een droge doek (remvlak)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 31 jul 2013 21:30

Spaaknippels invetten dmv bv ketting olie, voor tussen de spaak en nippel. Minder belanrijk is de verbinding tussen nippel en velg.

Wellicht twee drie keer herhalen en dan is het wel weg

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 31 jul 2013 21:37

Thanks voor alle tips. Voor de olie en teflonspray moet ik nog een paar nachtjes slapen. Dan ben ik pas weer in Nederland. Nu eerst maar zien wat de wax doet.

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 01 aug 2013 10:05

asmeets schreef:Thanks voor alle tips. Voor de olie en teflonspray moet ik nog een paar nachtjes slapen. Dan ben ik pas weer in Nederland. Nu eerst maar zien wat de wax doet.
in bedoin zit FM die alles verkoopt wat jij nodig hebt :D
Allard

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 01 aug 2013 10:57

beren040 schreef:in bedoin zit FM die alles verkoopt wat jij nodig hebt :D
+1 voor jou :P

Maar vandaag toch maar eerst even met de wax er op gefietst (was al gedaan) en geen 'plingen' meer dus het werkt. Eindelijk van dat geluid af. YES!!!!

Thuis maar even kijken of ik er olie of teflon spray op doe.

Plaats reactie