Ik heb onlangs een tweede fiets gekocht met shimano 105 en een fsa gossamer triple crankstel. Mijn eerste fiets heeft een ultegra triple. Allebei hebben ze een 39 middenblad.(30/39/52). Nu heb ik de wielen van mijn eerste fiets overgezet op de tweede, inclusief cassette. 12-25.
Wanneer ik nu op het middenblad van mijn tweede fiets rij, heb ik sterk het gevoel dat ik op een compact rij op het vlakke. Ik zit namelijk veel sneller/vaker op de kleinere kransjes12/13/14, dan op mijn ultegra, bij min of meer dezelfde trapfreq, maar ga eigenlijk helemaal niet sneller. Vind ik best apart, gezien de cassette hetzelfde is en middenblad bij beide 39 is.
Iemand anders dezelfde ervaring?
fsa triple gossamer
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39986
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Kan niet, tenzij er grotere of kleinere wielen in zitten maar dat zal niet het geval zijn. Of je snelheidsmeter verkeerd is ingesteld....
Less is bore
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
Op basis van de cadansmeter? Lijkt me dat je ongemerkt wat zwaarder trapt.brian schreef:, bij min of meer dezelfde trapfreq
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral
Slim opgemerkt, dit lijkt mij ook de enige logische verklaring. Anders zit het toch echt tussen de oren tandwielverhoudingen liegen niet.Trappe schreef:Misschien een verschil in cranklengte wat je dit idee geeft?
Campagnolo Ultra Dork
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
De ene fiets is de andere niet. Het zal denk ik eerder een gevoel zijn. Vanuit de techniek bezien is de overbrenging hetzelfde en kunnen de verschillen alleen ontstaan door datgene wat boven al genoemd is (cracklengte, afwijking snelheidsmeter). Wat me nog te binnen schiet is je fietshouding. Als je dieper ziet op je '105/fsa' fiets, zou dat ook nog wat kunnen uitmaken (minder frontaal oppervlak, dus hogere snelheid bij gelijk wattage).
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Het verschil in lengte is wel degelijk goed voelbaar.
Ik neem aan dat je met de korte cranks makkelijker een hoge trapfrequentie haalt. En dus met de lange eerder op een klein kransje zit.
Toevallig las ik er laatst nog een leuk stukje over: http://www.fietsmeting-ds.be/de%20juist ... lengte.htm
Het is mij een raadsel waarom veel grotere fietsen (zeg vanaf maat 55) standaard vaak al een 175mm crankset hebben.
Ik neem aan dat je met de korte cranks makkelijker een hoge trapfrequentie haalt. En dus met de lange eerder op een klein kransje zit.
Toevallig las ik er laatst nog een leuk stukje over: http://www.fietsmeting-ds.be/de%20juist ... lengte.htm
Het is mij een raadsel waarom veel grotere fietsen (zeg vanaf maat 55) standaard vaak al een 175mm crankset hebben.
Trappe doe je met je benen.