Pagina 1 van 1

fsa triple gossamer

Geplaatst: 02 aug 2013 23:08
door brian
Ik heb onlangs een tweede fiets gekocht met shimano 105 en een fsa gossamer triple crankstel. Mijn eerste fiets heeft een ultegra triple. Allebei hebben ze een 39 middenblad.(30/39/52). Nu heb ik de wielen van mijn eerste fiets overgezet op de tweede, inclusief cassette. 12-25.

Wanneer ik nu op het middenblad van mijn tweede fiets rij, heb ik sterk het gevoel dat ik op een compact rij op het vlakke. Ik zit namelijk veel sneller/vaker op de kleinere kransjes12/13/14, dan op mijn ultegra, bij min of meer dezelfde trapfreq, maar ga eigenlijk helemaal niet sneller. Vind ik best apart, gezien de cassette hetzelfde is en middenblad bij beide 39 is.

Iemand anders dezelfde ervaring?

Re: fsa triple gossamer

Geplaatst: 03 aug 2013 09:04
door daniel1975
Kan niet, tenzij er grotere of kleinere wielen in zitten maar dat zal niet het geval zijn. Of je snelheidsmeter verkeerd is ingesteld....

Re: fsa triple gossamer

Geplaatst: 03 aug 2013 09:47
door fietser1972
brian schreef:, bij min of meer dezelfde trapfreq
Op basis van de cadansmeter? Lijkt me dat je ongemerkt wat zwaarder trapt.

Re: fsa triple gossamer

Geplaatst: 03 aug 2013 14:51
door iichel
Waren de lagers of montage van je Shimano crank zo slecht dat je daar 100W verloor? :lol:

Re: fsa triple gossamer

Geplaatst: 03 aug 2013 16:53
door Trappe
Misschien een verschil in cranklengte wat je dit idee geeft?

Re: fsa triple gossamer

Geplaatst: 03 aug 2013 22:42
door Ernie C.
Trappe schreef:Misschien een verschil in cranklengte wat je dit idee geeft?
Slim opgemerkt, dit lijkt mij ook de enige logische verklaring. Anders zit het toch echt tussen de oren tandwielverhoudingen liegen niet.

Re: fsa triple gossamer

Geplaatst: 03 aug 2013 23:33
door plantagenet
De ene fiets is de andere niet. Het zal denk ik eerder een gevoel zijn. Vanuit de techniek bezien is de overbrenging hetzelfde en kunnen de verschillen alleen ontstaan door datgene wat boven al genoemd is (cracklengte, afwijking snelheidsmeter). Wat me nog te binnen schiet is je fietshouding. Als je dieper ziet op je '105/fsa' fiets, zou dat ook nog wat kunnen uitmaken (minder frontaal oppervlak, dus hogere snelheid bij gelijk wattage).

Re: fsa triple gossamer

Geplaatst: 04 aug 2013 08:01
door vincent75
Mooi hé, een nieuwe fiets....
Geeft je dus echt moraal om harder te trappen.

Re: fsa triple gossamer

Geplaatst: 04 aug 2013 08:17
door brian
Cranklengte fiets 1 is 172.5, fiets 2 175mm. Is dit mogelijk de reden?

Re: fsa triple gossamer

Geplaatst: 04 aug 2013 12:16
door Trappe
Het verschil in lengte is wel degelijk goed voelbaar.
Ik neem aan dat je met de korte cranks makkelijker een hoge trapfrequentie haalt. En dus met de lange eerder op een klein kransje zit.

Toevallig las ik er laatst nog een leuk stukje over: http://www.fietsmeting-ds.be/de%20juist ... lengte.htm

Het is mij een raadsel waarom veel grotere fietsen (zeg vanaf maat 55) standaard vaak al een 175mm crankset hebben.