Merida Big Nine TFS XT-edition
- ophetkantje
- Forum-lid
Beste allemaal.
Ik ben fanatiek wielrenner en rijd in de winter wel een een toertochtje op de MTB. Mijn huidige MTB is een beetje op en ik wil daarom wellicht een nieuwe aanschaffen. Gebruik is dus miximaal een keer of 15 een toertocht en wellicht nog 10 keer voor de fun een keer de bossen in. Toertochten worden normaal met redelijk hoog tempo gereden (door conditie van de renfiets). Voor dit doel zoek ik een fiets. Mijn oog is gevallen op de Merida Big Nine TFS XT-edition. Zijn er mensen hier met ervaringen met deze fiets? Graag hoor ik dan deze bevindingen.
ZIE BLAD 2 voor aanvullende vragen.
Ik ben fanatiek wielrenner en rijd in de winter wel een een toertochtje op de MTB. Mijn huidige MTB is een beetje op en ik wil daarom wellicht een nieuwe aanschaffen. Gebruik is dus miximaal een keer of 15 een toertocht en wellicht nog 10 keer voor de fun een keer de bossen in. Toertochten worden normaal met redelijk hoog tempo gereden (door conditie van de renfiets). Voor dit doel zoek ik een fiets. Mijn oog is gevallen op de Merida Big Nine TFS XT-edition. Zijn er mensen hier met ervaringen met deze fiets? Graag hoor ik dan deze bevindingen.
ZIE BLAD 2 voor aanvullende vragen.
Laatst gewijzigd door ophetkantje op 21 aug 2013 22:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Ach, ik zeg ook maar wat
Grappig. Ik was toch bezig met die BMC team elite 01 carbon MTB (XTR, Reba) maar twijfelde, ging toch voor een 29er, toch weer niet etc.
Gezien mijn voorgenomen gebruik (geen super technische parcoursen) toch afgelopen weekend de Merida Big Nine TFS XT Edition Black (19 Inch 1259 Euro) gekocht welke ik bijna in geheel kon betalen door verkoop van diverse wiel sets (zie Cervelo RS 2008 in het verkoop topic).
Verder hoef ik geen super acceleratie te hebben die bij een 26er beter is.
Tevens meteen Ergon GS2 White/Black bar ends op gezet aangezien ik dat gewoonweg veel prettiger vind rijden en mijn Deore XT SPD M770 van mijn ouwe barrel over gezet.
Enige aantekeningen.
-Vork is een Shock Rox Recon Silver (staal) maar lijkt voor mij en mijn gebruik vooralsnog prima te voldoen.
-Naam is enigszins misleidend aangezien het remsysteem geen Deore XT is maar budget. Voor de rest zijn crank, shifters, voor-en achter derrie wel Deore XT.
Ik kan er nog niet veel over zeggen aangezien ik afgelopen Zaterdag alleen maar kort heb gefietst om voornamelijk in te remmen en Zondag slechts een rondje van 15km over gevarieerd terrein om zitpositie, vorkdruk e.d. te bekijken.
Voor mij voldoen de remmen om dit moment prima al is wel de planning om zowel vork (Reba RLT Solo Air 29" oid) te upgraden. Tevens gaat het hele remsysteem inclusief rotors vervangen worden door SLX of Deore XT maar vooralsnog voor mijn gebruik prima. Ik rem eerste de hele zaak gewoon op
Eerst mijn Cervelo RS hopelijk verkopen.
Gezien mijn voorgenomen gebruik (geen super technische parcoursen) toch afgelopen weekend de Merida Big Nine TFS XT Edition Black (19 Inch 1259 Euro) gekocht welke ik bijna in geheel kon betalen door verkoop van diverse wiel sets (zie Cervelo RS 2008 in het verkoop topic).
Verder hoef ik geen super acceleratie te hebben die bij een 26er beter is.
Tevens meteen Ergon GS2 White/Black bar ends op gezet aangezien ik dat gewoonweg veel prettiger vind rijden en mijn Deore XT SPD M770 van mijn ouwe barrel over gezet.
Enige aantekeningen.
-Vork is een Shock Rox Recon Silver (staal) maar lijkt voor mij en mijn gebruik vooralsnog prima te voldoen.
-Naam is enigszins misleidend aangezien het remsysteem geen Deore XT is maar budget. Voor de rest zijn crank, shifters, voor-en achter derrie wel Deore XT.
Ik kan er nog niet veel over zeggen aangezien ik afgelopen Zaterdag alleen maar kort heb gefietst om voornamelijk in te remmen en Zondag slechts een rondje van 15km over gevarieerd terrein om zitpositie, vorkdruk e.d. te bekijken.
Voor mij voldoen de remmen om dit moment prima al is wel de planning om zowel vork (Reba RLT Solo Air 29" oid) te upgraden. Tevens gaat het hele remsysteem inclusief rotors vervangen worden door SLX of Deore XT maar vooralsnog voor mijn gebruik prima. Ik rem eerste de hele zaak gewoon op
Eerst mijn Cervelo RS hopelijk verkopen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
- ophetkantje
- Forum-lid
Leuk, ik koop hem ivm vakantie de eerst komende weken toch niet, dus als je meer ervaringen hebt hoor ik het graag de komende tijd.
Ach, ik zeg ook maar wat
Ja, echt leuk. Ik had het wat gehad met racers vanwege allerlei idioten op de weg en ik kijk echt goed uit, ga niet als een dolle door groen/rood, rem als ik voel dat er wat potentieel gevaarlijk wordt etc. zoals mensen die lijken te zwalken over het fietspad, mensen met honden aan de lijn........lijn over het fietsfad. Op een MTB ben je toch wat minder kwetsbaar.
Maar goed.
Wat ik voornamelijk erg leuk vind is dat ik met een MTB gewoon elk pad kan nemen waar je met een racer nooit gaat komen en tevens je rit zo moeilijk of makkelijk kan maken als je zelf wilt en creatief bent. Door de berm, afzakken door het gras naar een lager gelegen pad en terug, trapje af en op etc. Afgelopen Zondag tijdens mijn test rondje gewoon ergens een bospad met grove stenen ingeslagen en kon zodoende ook mijn CatEye Stealth 10 GPS testen onder een bladerdak.
Daarna over een 2km lang pad met nogal grove losse stukken steen/beton. Gelukkig had ik Zaterdag al een banden topic hier gelezen en mijn bandendruk veel lager gezet. Natuurlijk had ik mijn MTB banden veel te hard opgepompt (3,5 Bar) op Zaterdag zoals gewend op een racer maar voor Zondag bijgesteld op 2,3 Bar achter en 2,1 Bar voor.
Uchuchuch....van dat grijze poeder maar de 29er hield zich perfect. Ik moet nog wennen om elke steen(tje) proberen te ontwijken dat ik aan zie komen want die 29er met 2.10 brede banden ploegt er wel door en overheen. Tevens kun je met een 29er ook behoorlijk hard over wegen rijden met een 42X11 dus heb je het beste van twee werelden.
Het geeft me weer het oude gevoel toen ik nog veel hard liep.
Gelukkig mijn Elite Patao Carbon bidonhouders overgezet van mijn Cervelo RS en die houden bidons echt lekker vast.
Afgelopen weekend met veel interesse een welke (MTB) banden hier gelezen. En ik dacht dat die 29 2.10 banden van mij breed waren
Tot 2.25 in het Merida frame moet kunnen maar ik rijd eerst die Maxxis Crossmarks op en kijk dan wel verder. Zoveel banden en toepassingen/meningen.
Ik vind het tevens leuk om te lezen en leren van ervaren MTBers op diverse topics (zo ook vorken en techniek) maar ok MTB fiets techniek zoals bochten, hobbels, heuvels etc.. Er gaat een wereld voor me open en ik heb echt weer ontzettend veel zin en plezier in fietsen. Die Merida tweaken we later wel.
Ik laat je mijn Merida Big Nine TFS XT Edition Black ervaringen zeker weten.
Maar goed.
Wat ik voornamelijk erg leuk vind is dat ik met een MTB gewoon elk pad kan nemen waar je met een racer nooit gaat komen en tevens je rit zo moeilijk of makkelijk kan maken als je zelf wilt en creatief bent. Door de berm, afzakken door het gras naar een lager gelegen pad en terug, trapje af en op etc. Afgelopen Zondag tijdens mijn test rondje gewoon ergens een bospad met grove stenen ingeslagen en kon zodoende ook mijn CatEye Stealth 10 GPS testen onder een bladerdak.
Daarna over een 2km lang pad met nogal grove losse stukken steen/beton. Gelukkig had ik Zaterdag al een banden topic hier gelezen en mijn bandendruk veel lager gezet. Natuurlijk had ik mijn MTB banden veel te hard opgepompt (3,5 Bar) op Zaterdag zoals gewend op een racer maar voor Zondag bijgesteld op 2,3 Bar achter en 2,1 Bar voor.
Uchuchuch....van dat grijze poeder maar de 29er hield zich perfect. Ik moet nog wennen om elke steen(tje) proberen te ontwijken dat ik aan zie komen want die 29er met 2.10 brede banden ploegt er wel door en overheen. Tevens kun je met een 29er ook behoorlijk hard over wegen rijden met een 42X11 dus heb je het beste van twee werelden.
Het geeft me weer het oude gevoel toen ik nog veel hard liep.
Gelukkig mijn Elite Patao Carbon bidonhouders overgezet van mijn Cervelo RS en die houden bidons echt lekker vast.
Afgelopen weekend met veel interesse een welke (MTB) banden hier gelezen. En ik dacht dat die 29 2.10 banden van mij breed waren
Tot 2.25 in het Merida frame moet kunnen maar ik rijd eerst die Maxxis Crossmarks op en kijk dan wel verder. Zoveel banden en toepassingen/meningen.
Ik vind het tevens leuk om te lezen en leren van ervaren MTBers op diverse topics (zo ook vorken en techniek) maar ok MTB fiets techniek zoals bochten, hobbels, heuvels etc.. Er gaat een wereld voor me open en ik heb echt weer ontzettend veel zin en plezier in fietsen. Die Merida tweaken we later wel.
Ik laat je mijn Merida Big Nine TFS XT Edition Black ervaringen zeker weten.
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
@Zorroi. Even off topic, maar hoe bevalt de Cateye Stealth? Ik zit te kijken naar de 50 in combinatie met ANT+.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Ik open daarvor wel een nieuwe Topic Fiets computers. Ik heb dus de Cateye Stealth 10 welke zonder ANT+ is. Tevens moet ik de GPS ontvangst nog eens testen met meer bewolking en/of regen.JPAR schreef:@Zorroi. Even off topic, maar hoe bevalt de Cateye Stealth? Ik zit te kijken naar de 50 in combinatie met ANT+.
Vooralsnog is de GPS erg nauwkeurig. Over software e.d. kom ik later terug. Nog niet veel tijd gehad om dat uit te pluizen. Manual sucks
Formatting om via de Stealth 10 direct (AC/ initiele instelling vast te leggen is een drama maar gaat perfect via software. Wellicht doe ik iets fout.
Verder wil ik nog snelheid accuratie testen door mijn Garmin 705 met speed sensor tevens te bevestigen. Garmin pakt dan altijd de speed sensor ipv van GPS.
Cateye Stealth 10 was nu net in de aanbieding voor 83,95 bij Mantel.
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
Ben benieuwd, zie je topic wel verschijnen! Ik zag de 50 voor € 99,-
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
-
- Forum-lid HC
De geo van de merida is erg goed. Fijne fiets om mee te starten, zeker als je van een racer komt.
Banden ga je wel het meest merken. 2.25 is wel de way to go op een 29, maargoed als je van een racer afkomt is 2.1 ook breedt haha.
Experimenteer voorla met de bandespanning ik ben 78 kilo en rijd met 1.8 voor en max 2.0 achter, wel zonder biba,s dus houd met .2 meer aan.
Ik ben het anderom gaan doen 3 jaar geleden van MTB naar racer.
Kijk eens in de buurt voor leuke banen er zijn er in NL zat!
Die bar ends haal je er waarcshijnlijk binnenkort wel af
Banden ga je wel het meest merken. 2.25 is wel de way to go op een 29, maargoed als je van een racer afkomt is 2.1 ook breedt haha.
Experimenteer voorla met de bandespanning ik ben 78 kilo en rijd met 1.8 voor en max 2.0 achter, wel zonder biba,s dus houd met .2 meer aan.
Kijk eens in de buurt voor leuke banen er zijn er in NL zat!
Die bar ends haal je er waarcshijnlijk binnenkort wel af
- ophetkantje
- Forum-lid
Op mijn huidige MTB, die dus aan vervanging toe is. Rijd ik ook met 2.25 Racing Ralph/Rocket Ron, vaak maar met 1,5 bar, dit voor het comfort, omdat ik hierop volledig ongeveerd rijd. Voor het comfort wil ik nu toch wel graag weer een verende voorvork. Een van de redenen om naar de Merida te kijken is idd de gemetrie, die met goed past.
Ach, ik zeg ook maar wat
Dat van die 2.25 had ik al begrepen van het banden Topic en ga ik ook zeker doen. Beetje zonde om nu die 2.10 eraf te halen en in een hoek te gooien. Ik rijd ze op tenzij in de herfst oid blijkt dat ze niet genoeg grijpen op de parcoursen waar ik rijd en leg er dan 2.25 om met de 2.10 als backup.wasbeer2006 schreef:De geo van de merida is erg goed. Fijne fiets om mee te starten, zeker als je van een racer komt.
Ga ik idd zeker doen. Zoals gezegd zit er nu met 2.10 banden 2.3 achter en 2.1 voor in (85 kg). Ik ga nog eens wat spelen.wasbeer2006 schreef: Experimenteer voorla met de bandespanning ik ben 78 kilo en rijd met 1.8 voor en max 2.0 achter, wel zonder biba,s dus houd met .2 meer aan.
Ik heb al wat rondgekeken. Puntje is dat ik geen auto of rijbewijs heb en dat beperkt de mogelijkheden wel wat.wasbeer2006 schreef: Kijk eens in de buurt voor leuke banen er zijn er in NL zat!
Zou je denken? Waarom als ik vragen mag? Ik mag erg graag met de met de buitenkant van mijn hand en vingers op de bar ends rusten op rechte stukken of waar ik niet echt scherp hoef te sturen. Snel genoeg terug naar de normale positie. Verder zijn de Ergon's niet rond op de normale grip zodat het niet zo hard drukt. Je kunt je gewoon het stuur goed vastpakken op de normale positie.wasbeer2006 schreef: Die bar ends haal je er waarcshijnlijk binnenkort wel af
U2-11 O'Clock Tick Tock
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid HC
Haha, ik reed op de 26 met een stuur van 58cm ook altijd met bar ends. 12 jaar gedaan. Dus ook op de 29 gemonteerd maar omdat daar het stuur 68cm is. Das nog een soort smal voor een 29 zit het wel heel breed op de bar ends en gebruikte is ze eigenlijk na twee drie ritjes al niet meer
Maar als je het fijn vind gewoon lekker mee rijden, zo ben ik vervend voorstander van draaishifters.
Volgens mij rijd jakkel op zijn 29 ook met bar ends, zelfde fiets overigens als de mijn, zie het sys mtb topic een van de laatste pagina,s
Maar als je het fijn vind gewoon lekker mee rijden, zo ben ik vervend voorstander van draaishifters.
Volgens mij rijd jakkel op zijn 29 ook met bar ends, zelfde fiets overigens als de mijn, zie het sys mtb topic een van de laatste pagina,s
De Merida bevalt mij goed.
Vorig jaar de Big9 1500 versie met slx groep en fox vork gekocht.
http://www.meridawebshop.nl/mountainbik ... 1500/2013/
Gelijk banden wisselen voor lichtlopende versies 2.25 met latex bibas is wel aan te bevelen.
De 26" versie van latex past goed en is nog steeds niet lek geprikt ondanks duindoorns en bramenstruiken.
Stuurpen omgedraait voor diepere zit.
Over de fox vork deden geruchten de ronde dat deze uitvoering mankementen had die niet op snelle garantie hoefden te rekenen.
Daar heb ik niets van gemerkt tot nu toe.
Hij werkt nog steeds goed en bevalt prima na 1500 vooral winterse kilometers.
Een fijne fiets voor de paden van de lage landen.
Vorig jaar de Big9 1500 versie met slx groep en fox vork gekocht.
http://www.meridawebshop.nl/mountainbik ... 1500/2013/
Gelijk banden wisselen voor lichtlopende versies 2.25 met latex bibas is wel aan te bevelen.
De 26" versie van latex past goed en is nog steeds niet lek geprikt ondanks duindoorns en bramenstruiken.
Stuurpen omgedraait voor diepere zit.
Over de fox vork deden geruchten de ronde dat deze uitvoering mankementen had die niet op snelle garantie hoefden te rekenen.
Daar heb ik niets van gemerkt tot nu toe.
Hij werkt nog steeds goed en bevalt prima na 1500 vooral winterse kilometers.
Een fijne fiets voor de paden van de lage landen.
Zij is ook tegen