Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstellen exage achterderailleur

sonicboy
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:19

sonicboy 07 aug 2013 09:48

Bij het afstellen van mijn achterderailleur heb ik wat problemen.

Derrie is exage 300 motion in combinatie met 7-speed shifter rx100. Bij het terugschakelen vanaf 4e naar 3e grootste tandwiel komt hij net wat te kort en dien je nog klein tikje bij te geven. Dit kun je oplossen door kabelspanning wat te verhogen natuurlijk. Dan schakelt hij prima tussen de 3 grootste, maar om dan vanaf 4e naar 5e te schakelen komt hij daar wat te kort en wil hij niet schakelen. Het is dus onmogelijk om voor hele pion derailleur goed af te stellen.

Nu, ik weet ook wel dat dit een instapmodel is maar had toch verwacht dat dit wat beter zou lopen. Er ligt een nieuwe ketting op en nieuwe kabel dus daaraan kan het niet liggen. Volgens mij komt het omdat bovenste geleidingswieltje niet op constante afstand van de pion zit, zoals bij andere derries wel het geval is. Bij de kleine tandwielen zit hij op +- 1cm ervan terwijl bij grote om +-2,5 cm gaat. Heb dit iets kunnen verhelpen door b-spring wat open te draaien maar verder kan ik niet meer gaan.

Heeft iemand ook zo'n ervaring met exage-derailleurs?

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 07 aug 2013 12:59

Volgens mij zijn alle RX100 shifters 8-speed en niet 7-speed... en dat is meteen je probleem. Je krijgt dat nooit goed afgesteld, omdat de geindexeerde stappen in de shifters niet overeenkomen met je cassette en derailleur...

sonicboy
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:19

sonicboy 07 aug 2013 13:15

Sorry, heb gemist. Het gaat om een RSX shifter (die is wel degelijk 7-speed).

Plaats reactie