Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

groepset shimano - Sram?

Ikke1980
Forum-lid

Ikke1980 11 aug 2013 10:51

Beste lezers,

Ik zit even met een vraagje, ik heb diverse faq's gelezen, maar kom er niet helemaal precies uit.
Je hebt shimano groepen, 105 en ultegra (ik neem deze 2 specifiek omdat deze in mijn prijsklasse vallen) en je SRAM. Tussen deze groepen zit mijn keuze. Camp. valt af,gezien eerdere ervaring.

Wat is nou precies het verschil in gebruik? Heeft het te maken met samenstelling van tandwielen, of snelheid van reageren? Waar kan ik dit soort info vinden op dit forum?
Ik zie wel iets in een faq staan, maar lees ook verder dat de ultegra uit 2011 de 105 ui 2013 is... (kort door de bocht).....

Ik hoor graag van jullie :)

Jordyyy2
Forum-lid

Jordyyy2 11 aug 2013 11:11

Welke sram groep heb je in gedachten? het verschil tussen shimano en sram zit hem vooral in de shifters,
bij shimano (en campagnolo) heb je per shifter 2 knopjes om te schakelen, een voor hoger en een voor lager
Bij Sram heb je per shifter maar 1 knop, waarmee je zowel hoger en lager moet schakelen. Dit noemen ze toubletap geloof ik, wil je omhoog dat duw je de hendel een beetje in, wil je lager dan duw je hem helemaal in.(of andersom)
Zelf ben ik niet kapot van de sram shifters, vind ze ook niet lekker in de hand liggen, maar dat is voor iedereen anders, zou je zelf moeten uitproberen. Er is nu wel een nieuwe ultegra groep uit, ultegra 6800 11 speed, die kost net geen 700 euro bij verschillende FM's

Plaats reactie