Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Dochtertje een racefiets, nu ik ook....

Nicami
Forum-lid

Nicami 11 aug 2013 19:36

In de vakantie voor mijn jongste een pittig klein racefietsje gekocht voor mijn jongste dochter. Ze vind het helemaal geweldig en wil er elke dag op fietsen als het aan haar ligt! Hardstikke leuk natuurlijk! Moeders fiets er wel naast op haar omafiets of op een 20 jaar oude Giant expedition (die overigens nog steeds heerlijk fietst)

Maar.... dochter zou het leuk vinden als ik ook op een echte racefiets fiets en stiekum moet ik haar wel gelijk geven. Het lijkt mij zelf ook wel leuk! Nu ben ik dus aan het rond kijken. Het gaat er dus niet om dat ik hard ga, zelfs op mijn omafiets kan ik dochterlief op dit moment nog bij houden. Puur om recreatief te rijden. Een dure racefiets hoeft dus niet. Maar ik wil wél een goede en eentje die goed op maat is. Ik heb al op MP gekeken, maar kom daar niet echt iets tegen waarvan ik denk: ja, dat is hem!
Nu heb ik hier bij een fm een Specialized allez sport gezien. Maar om nou gelijk deze te kopen zonder verder rond te kijken vind ik zonde. Maar met welke andere racefietsen kan ik deze Specialized vergelijken?

JackieD
Forum-lid

JackieD 11 aug 2013 22:21

Een heel verhaal, maar een aantal dingen zijn belangrijk..

- Budget?
- Alu of carbon?
- Nieuw of tweedehands?

Als recreatief wielrenner kun je mijn inziens het beste naar een fiets kijken welke 105 Shimano afgemonteerd is.
Met deze groep kun je mooi vooruit, ook als je zelf vaker en fanatieker gaat fietsen.

Nicami
Forum-lid

Nicami 11 aug 2013 23:02

Hallo JackieD,

- De Specialized Allez Sport is €699,-, welke andere racefietsen zitten zo rond deze prijs?
- alu of carbon maakt mij niet zoveel uit
- als het een mooie 2e hands betreft zou dat ook prima zijn, maar weet niet goed waar ik dan precies op moet letten! Ik ben 1.79m en heb lange benen, ws. een frame van 56 cm? Maar ook met het oog op slijtage etc.

Het hoeft geen duur frame te zijn, ik hoef er geen wedstrijden mee te fietsen. Puur om samen met dochtertje tefietsen en wie weet af en toe eens zelf.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 11 aug 2013 23:45

Nicami schreef:Hallo JackieD,

- De Specialized Allez Sport is €699,-, welke andere racefietsen zitten zo rond deze prijs?
- alu of carbon maakt mij niet zoveel uit
- als het een mooie 2e hands betreft zou dat ook prima zijn, maar weet niet goed waar ik dan precies op moet letten! Ik ben 1.79m en heb lange benen, ws. een frame van 56 cm? Maar ook met het oog op slijtage etc.

Het hoeft geen duur frame te zijn, ik hoef er geen wedstrijden mee te fietsen. Puur om samen met dochtertje tefietsen en wie weet af en toe eens zelf.
Nee, niet meteen voor een groter frame gaan. Zoals jezelf zegt heb je relatief lange benen (en dus relatief een wat korter boven lichaam). Met een groter frame gaat ook de bovenbuis lengte toenemen waardoor je te veel naar voren moet gaan hangen gezien je relatief kort boven lichaam.
Anderzijds is het dan ook weer zo dat grotere frames vaak een grotere head tube lengte hebben waardoor je weer meer rechtop komt te zitten hetgeen weer gedeeltelijk ongedan wordt gemaakt door de vaak stijlere hoek van de head tube/vork (waardoor je weer meer gerekt/naar voren komt te zitten).

Beter (mijn optiek maar sommigen hier zullen ook wel reageren en hun mening geven) om een kleiner frame, zadelpen er iets verder uit en dat met een redelijke normale of kortere stuurpen van 110mm oid.

Alle frame maten e.d. leuk en aardig maar je moet erop gaan zitten en fietsen om het te weten. Tevens valt er goed te spelen met stuurpen lengte, zadelstand (voorwaarts/achterwaarts). Vergeet niet dat op een sloping frame zeker het zadel hoger zetten tevens betekent dat je verder van je stuur komt te zitten,
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Karl66
Forum-lid

Karl66 11 aug 2013 23:49

Bij Specialized betaal je ook voor de naam en dat betekent dat je voor 699 euro waarschijnlijk geen goede afmontage hebt. Verder denk ik dat een 56 veel te groot is. Door je lange benen, heb je een kort bovenlijf en dat betekent dat de bovenbuis waarschijnlijk te lang voor je is. De zitbuislengte (die 56) kan je heel gemakkelijk aanpassen met je zadelpen, terwijl er maar heel beperkt aanpassingen gedaan kunnen worden aan de lengte van je bovenbuis (door een iets kortere of langere stuurpen te nemen) De andere belangrijke lengte is die van de balhoofdbuis, een wat langere balhoofdbuis geeft meer comfort en een kortere is sportiever, maar vraagt meer lenigheid. hier staat het heel goed uitgelegd.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

JackieD
Forum-lid

JackieD 12 aug 2013 12:18

Met een nieuwprijs van €699 kun je er van uitgaan dat je veelal een Tiagra afgemonteerde fiets krijgt. Op zich niets mis mee, maar wanneer je zelf ook fanatieker en langer wilt rijden is de 105 een must.

Een nieuwe 105 Shimano koop je nu wel rond de 800-900 euro. (diverse merken en winkels in Nederland)

Daarnaast zou ik eerst naar een 54 frame kijken en niet naar een 56.

Plaats reactie