Pagina 1 van 3
Tubeless race banden
Geplaatst: 13 aug 2013 14:42
door rocro
Hallo,
Ik heb vorige week een domane 4.5 gekocht met een Bontrager Race, Tubeless Ready wielset.
Ik gign ervan uit dat deze zonder binnenband waren, maar nu bereep ik dat ze met binnenband zijn maar dat je ze kan uograden naar een tubeless systeem. Weet iemand hier meer van
?
Heeft iemand ervaring met tubeless racebanden? Bij salden waren ze erg geen voorstander van, maar online lees ik toch diversen goede reviews.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen...
Re: Tubeless race banden
Geplaatst: 13 aug 2013 16:00
door cliors
Ervaring met Hutchinson fusion tubeless, en tot op heden geen klagen.
Relatief goed te monteren, rollen prima, geen lek ( + 3500km). duurzaamheid is ook goed te noemen al was de achterband naar mijn mening na 3500 km wel op dus die heb ik eraf gehaald!
Re: Tubeless race banden
Geplaatst: 13 aug 2013 16:17
door wasbeer2006
Waarom waren ze er bij salden geen voorstander van dat is wel handig om te weten. Dat zou ik graag horen, er zijn helemaal geen nadelen behalve het aantal beschikbare banden.p
Tubeless is overigens prima, als je het wilt gewoon doen, echter zijn er nog niet zoveel banden en alleen de ultremo,s zijn voor een normale prijs te verkrijgen 2 stuks voor 70 a 75 euro.
De voordelen voor de racer zijn een stuk kleiner dan voor de mtb, maar zijn er wel.
Je hebt een onderdeel minder en je kan met lagere bandendruk rijden.
Voor personen die de kasseien koersen leuk vinden gaat de nieuwe schwalbe one wel de beste keuze zijn naast misschien een tube.
Ik zie het grote voordeel met name in de bergen een lekke band loop minder snel af. En met latex ben je nog bestand tegen lekrijden. Daarnaast speelt (over)verhitting van de remranden ook geen rol meer voor het risico op een klapband.
Re: Tubeless race banden
Geplaatst: 13 aug 2013 16:36
door rocro
de verkoper bij salden was er volgens mij geen liefhebber van. Hij gaf als argument dat er vaak lucht langs de velg ontsnapt. En dat je vakier zou lek rijden dan bij een normale band.
Het tegen overgestelde van wat ik online zie. Ik begin net met fietsen en de reden voor mij zou zijn minde rkans op lek rijden. En als je lekt rijd je toch nog thuis kan komen.(met minder banden druk)
Op de trek website staat:
Wielen: Bontrager Race, Tubeless Ready
Banden: Bontrager R2, 700x25c
Moet ik hier nog wat aan doen om ze tubeless te krijgen als ik dit wil? Volgens de verkoper zit er namelijk een binnenband in wat ik weer vreemd ben. Maar ik ben nieuw in dit wereldje-)
Re: Tubeless race banden
Geplaatst: 13 aug 2013 17:21
door Jordyyy2
Volgens mij moet je ze dan eerst upgraden van tubeless ready naar tubeless
ik weet het niet 100% zeker maar dan zou je deze kit:
http://bontrager.com/model/11383 nodig hebben,
wat vrij prijzig is, mocht blijken dat je dit nodig hebt zou ik even contact opnamen met walstock in maastricht, die maken mooie prijzen (voorbeeld, r4 racebanden bij hun 32,50 en elders 50 euro)
Re: Tubeless race banden
Geplaatst: 13 aug 2013 18:43
door ericpeters
Ik snap het eigenlijk niet, ik rij normaal alleen maar lek doordat een steentje of stukje glas zich door de buitenband boort en dan lang genoeg blijft zitten totdat de binnenband er ook aangaat. Waarom zou ik zo met een tubeless minder lekrijden want die begint al leeg te lopen zodra dat steentje de buitenband heeft doorboort?
Latex kan ik ook in gewone banden doen dus dat vind ik geen argument en een snakebite heb ik pas een keer in mijn leven gehad en dat was met een band die zacht was geworden omdat hij op een andere plaats al een klein lek had.
Re: Tubeless race banden
Geplaatst: 13 aug 2013 18:45
door rocro
wat ik begrijp zou de latex het gaatje dichten, en met een tubeless band kun je ook met minder druk toch naar huis fietsen
Re: Tubeless race banden
Geplaatst: 13 aug 2013 19:02
door cliors
ter aanvulling, ja ik maakte wel gebruik van latex in de tubeless banden, echter een minimale hoeveelheid van 20-25ml
en zoals gezegd, niet lek gereden in meer dan +3500km.
overigens is voor mij het voordeel van met veel lagere banden druk kunnen rijden, wat voor mij iig een merkbaar comfort verschil geeft, de belangrijkste reden dat ik tubeless ben gaan rijden gezien mijn rug problemen....
Re: Tubeless race banden
Geplaatst: 14 aug 2013 08:17
door havana
Maar je kan met een gewoon systeem toch ook gewoon met lagere druk rijden? Ik rijd heel vaak met 6 bar in de banden.
Re: Tubeless race banden
Geplaatst: 14 aug 2013 08:31
door Gastheerg
havana schreef:Maar je kan met een gewoon systeem toch ook gewoon met lagere druk rijden? Ik rijd heel vaak met 6 bar in de banden.
Maar je hebt dan wel kans op een snake bite. En 6 is niet zo laag. Op het parcours van Parijs-Roubaix rij ik met 28 banden met 4 - 4.5 als ik een goede dag heb. Alleen als je een put "mist" is het bingo. Ik zou tubeless wel eens op de stenen willen proberen. Probleem wat zich kan voordoen is een deuk in een velg waardoor de lucht weg kan lopen.
Je moet dus een binnenbandje meenemen voor het geval je een deuk in je velg rijdt
Re: Tubeless race banden
Geplaatst: 14 aug 2013 08:50
door cliors
dat je met clincher banden met lagere druk kan rijden klopt (in de winter maak ik gebruik van 25mm banden clinchers met 6,5-7 bar), maar zoals gastheerg aangeeft is het risico op snake bite dan een stuk hoger.
Bijkomend nadeel vindt ik dat als ik met 6-7 bar in clincher banden rondt rij, dan heb ik constant het gevoel dat ik lek rij, het voelt dan voor mij nogal sponzig aan (bij 75-76 kg..)
Dat gevoel heb ik niet bij tubeless bij bv 5,5 bar in de 23mm variant van hutchinson.
Verder "bollen" de tubeless banden naar mijn gevoel een stuk beter dan vergelijkbare clincher banden als bv S4000 en Fortezza, maar eea kan natuurlijk heel persoonlijk zijn....(en kan ook nog aan de wielen liggen
)
Re: Tubeless race banden
Geplaatst: 14 aug 2013 10:26
door ericpeters
Dan kom ik toch weer op hetzelfde uit: alleen veel minder kans op een snakebite. Maar zoals al gezegd die heb ik de laatste 10 jaar maar een keer gehad. En 4.5 bar (met een 25 of 28) mm is wellicht goed op de kasseien maar in bochten rij ik toch liever met wat meer druk.