Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

bovenbeenlengteverschil

hincapie147
Forum-lid

hincapie147 14 aug 2013 20:10

Yep,

ik ben al een jaar op de sukkel met mijn si-gewricht en lage rug.
Heb dan een fietsmeting laten doen maar was daar niet beter mee,dan naar kinesist,kraker en rugschool gevolgd.
Dit alles heeft mij eigenlijk niks geholpen voor de klachten,dan een reeks van allerlei foto's en bloedtest laten doen.
Daaruit is niks gekomen juist een bovenbeenlengte verschil van 11mm,dan terug naar iemand geweest voor mijn fiets uit te meten en uitgelegd van het beenlengteverschil.
Bij de opmeting van mijn fiets is mijn stuur en zadel een beetje verplaats maar dit alles hielp niet echt.
Ik heb ook al geprobeerd om een blokje onder mijn schoenplaatje te steken en plaatje een beetje verschoven maar heb daar ook niet het gewenste resultaat mee.
Heeft iemand daar al problemen mee gehad en kan die een woordje uitleg geven hoe het kan opgelost worden?
Fietsen met rugpijn is echt heel vervelend,alvast bedankt voor de genen die erop reageren.
MVG
Laatst gewijzigd door hincapie147 op 15 aug 2013 13:01, 2 keer totaal gewijzigd.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 14 aug 2013 20:54

Hoe oud ben je?
Met wat voor cadans trap je?
Treedt het probleem altijd op of alleen bij een hoog inspanningsnivo of klimmen?

Bij een bovenbeenlengteverschil hoef je niet per se op te hogen.
Wel moet je zitpositie op je kortste been worden afgesteld.
Graag nog wat meer informatie.

edit: "niet" was weggevallen
Laatst gewijzigd door loos op 15 aug 2013 01:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Trappe
Forum-lid
Contact

Trappe 14 aug 2013 21:07

Bovenbeenlengte verschil is lastig op te lossen.

Extra schoenplaatjes helpen maar weinig of werken zelfs tegen omdat het enkel het verschil oplost in gestrekte toestand. In de overige pedaal standen werkt het averechts.

Schoenplaatjes schuiven wordt ook wel eens gezegd. Waarbij dan het plaatje van het korte been wat naar voren moet. Hierdoor kan je wat meer met je hak omhoog rijden. Nadeel is dat je je kuit en achilles meer belast. Ik vind het persoonlijk niets.

Bij mij (ongeveer 1.5cm verschil in bovenbeen) werkt het zadel wat lager zetten tot nu toe het beste. Nadeel is dan dat je je knie aan de lange kant kan overbelasten... Maar bij een overstrekt been (de korte kant) kan je ook knie problemen krijgen.

Op de fiets heb ik zelden last van mijn onderrug maar bij lopen des te meer...
Trappe doe je met je benen.

prjz
Forum-lid

prjz 14 aug 2013 21:37

Waarom vraag je geen advies aan bijvoorbeeld Lucas Bos in Renkum? Heeft mij prima geholpen.
prj

hincapie147
Forum-lid

hincapie147 14 aug 2013 21:40

Hallo ik ben 32 jaar en trap meestal met een cadans tussen 90 en 100.
Vorig weekend naar de ardennen geweest en nu heb ik veel last maar als ik een intensieve training doe op het vlakke heb ik ook last.
Bij het heel rustig rijden heb ik ook last maar veel minder,heb ook altijd gevoel dat ik scheef op mijn fiets zit.
Bedankt voor de uitleg

hincapie147
Forum-lid

hincapie147 14 aug 2013 21:45

prjz schreef:Waarom vraag je geen advies aan bijvoorbeeld Lucas Bos in Renkum? Heeft mij prima geholpen.
Heb mij al twee maal laten uitmeten en daar veel geld voor betaald en niks heeft geholpen,ga nu zelf een beetje proberen om de goede positie te vinden.
hopelijk kom ik eruit want met pijn fietsen is echt vervelend

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 14 aug 2013 22:04

een beenlengteverschil tot 1,5 cm hoeft niet tot klachten te leiden. Sterker nog de eerste mens met precies gelijke benen moet in een museum geplaatst worden. Je hebt al 1 jaar klachten in je rug schrijf je, ben daar ook al voor behandeld ? Mogelijk zit er een blokkering in de lende wervelkolom of in het bekken. Ook het heupgewricht kan problemen geven. Deze moeten eerst opgelost worden voordat je een positie op de fiets kan gaan bepalen. Mogelijk is er ook sprake van een verminderde stabiliteit in je onderrug en hebben core-stability oefeningen als ondersteunening nut. Een manueel therapeut met interesse voor fietsen zou je hierin kunnen raadplegen. Dat er de foto's niks te zien is aan je rug is overigens positief
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 14 aug 2013 22:36

hincapie147 schreef:Hallo,
ik heb al een jaar last van mijn onderrug,ik ben al bij twee verschillende personen opgemeten.
Bij een scan van mijn benen was er een bovenbeenlengte verschil van 11mm,hoe kan ik dit het best oplossen? Heb gelezen dat je bovenbeenlengte verschil kan oplossen door te schuiven met je schoenplaatje en het kortste been een beetje ophogen.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan die er een woordje uitleg over geven.
Op foto's is niets te zien aan mijn rug juist die beenlengte
Neem eens contact op met Remco de Ridder van velometric (http://www.velometric.nl/)
Fiets zelf ook en is manueel therapeut.
Of probeer een Osteopaat mocht je toevallig in de buurt van Arnhem wonen , Pim Martens doet zelf aan mountainbike en heeft meerder wielrenners al geholpen ivm rug problemen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

hincapie147
Forum-lid

hincapie147 15 aug 2013 13:05

Ik heb nu ook eens gekeken naar het zadel en waar mijn zitbeenderen het zadel raken staat deze schuin. Het zadel zit aan de rechterkant dieper dan aan de linkerkant

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 15 aug 2013 14:49

Ik heb hetzelfde als jij (15 mm, ook bovenbeen) en core stability training hebben mij het meest geholpen.
Soms heb ik enorme last van onderrug aan de kant van het kortste been, ik zie dan echt sterretjes.
Vooral bij klimmen/hoog inspanningsnivo.
Uieindelijk is bij mij artrose vastgesteld, geen afwijkingen aan s.i. gewricht.

Voor jouw situatie, denk ik dat je moet beginnen met een nieuw zadel (dat wel recht is) en core stability oefeningen.
zie hier voor een eerste aanzet:
http://www.body2bike.com/articles/core_ ... es_art.pdf (hier heb ik mij ook op laten meten en mijn fiets af laten stellen)

Succes!
Afbeelding

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 15 aug 2013 15:59

hincapie147
Forum-lid

hincapie147 15 aug 2013 18:21

Wat doe je aan die 15 mm werk je met een ophoging,verstel je u pedalen of doe juist de core stability
loos schreef:Ik heb hetzelfde als jij (15 mm, ook bovenbeen) en core stability training hebben mij het meest geholpen.
Soms heb ik enorme last van onderrug aan de kant van het kortste been, ik zie dan echt sterretjes.
Vooral bij klimmen/hoog inspanningsnivo.
Uieindelijk is bij mij artrose vastgesteld, geen afwijkingen aan s.i. gewricht.

Voor jouw situatie, denk ik dat je moet beginnen met een nieuw zadel (dat wel recht is) en core stability oefeningen.
zie hier voor een eerste aanzet:
http://www.body2bike.com/articles/core_ ... es_art.pdf (hier heb ik mij ook op laten meten en mijn fiets af laten stellen)

Succes!

Plaats reactie