Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Crank van franse bb verwijderen

sonicboy
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:19

sonicboy 20 aug 2013 11:11

Ik had graag de crank verwijderd van een oude franse bottom bracket om deze laatste dan eens volledig opnieuw in te vetten en speling eruit te halen. Nu, zo veel ervaring heb ik hier nog niet mee, nog maar 1 maal gedaan en was een engelse bracket.

Nu, bij het verwijderen zie ik het volgende:

Afbeelding

In plaats van een bout, is het enkel een moer die je losdraait, de pin zit er nog in. Nu vroeg ik me af of ik met een gewone cottorless cranktreker deze kan verwijderen?

Het betreft een shimano tourney crank, dus ik ga er van uit dat dit een gewone maat is (cranktrekker gaat er iets moeilijker in, maar denk wel dat het de juiste maat is). Ik vraag dit eens omdat ik enkel weet dat franse fietsen nogal wat aparte maten kennen en ik geen schade wil verrichten.

Bedankt voor de info

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5875
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 20 aug 2013 11:55

Ik denk dat je een gewone crank-trekker kan gebruiken omdat Shimano niet met frans schroefdraad werkt.

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 20 aug 2013 15:49

Met een cranktrekker is dit crankstel er zo af Afbeelding

sonicboy
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2010 20:19

sonicboy 21 aug 2013 12:50

Inderdaad, is er zonder problemen afgegaan met gewone cranktrekker.

Better safe than sorry :-)

BambinoDoro
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 aug 2011 13:24

BambinoDoro 15 aug 2016 08:59

Hallo,

Ik haak maar even in op dit oude topic, ik heb een zelfde bottom bracket en crankstel, met een moer als bevestiging van de crank ipv een bout in de trapas lagers:
Afbeelding

Maar nu zitten de moertjes om de crankarmen te fixeren er niet bij. Weet iemand welke maat moer dit zijn, en waar ik deze kan vinden? Er is maar weinig ruimte binnen in de crankarm om met een dopsleutel vast te draaien.

alvast bedankt!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 aug 2016 10:20

M8 en aan de cranktrekker zit de benodigde dunwandige dop 13.
De fietsenmaker heeft die moeren wel, maar gewone met een dun ringetje eronder doen het ook.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie