Beste mensen,
Ik heb al wat rondgelezen op dit interessante forum, maar om tot een slimme beslissing te komen moet ik eerst een basisvraag beantwoorden - "welk soort fiets zoek ik".
Ik ben een vrouw van 44, 1.70m lang en redelijk fit, ondanks dat ik 100 kilo weeg (working on it, vandaar ook de wens om meer te gaan fietsen ).
Ik wandel elke dag en fiets regelmatig op een gewone stad/tourfiets maar dat biedt me nu niet meer genoeg uitdaging en begint wat te 'licht' voor me te worden.
Manlief heeft zelf net een mooie lichte (beginners) Koga Myata racefiets occasion aangeschaft en is daar zeer tevreden mee.
Hij kan hiermee natuurlijk flinke afstanden afleggen en ik kan hem met mijn gezellige stadsfietsje natuurlijk niet meer bijhouden.
Kortom, ik zou ook graag aan de lichtere/snellere fiets willen.
Bijkomend probleem is dat ik niet zo graag voorover gebogen fiets, zoals op een racefiets.
Ook de chiropractor (ja, ik ben echt heus best fit, maar ja, klein wervelprobleempje ) vindt het meer gaan fietsen een prima plan, maar is niet zo heel enthousiast over een echte racefiets ivm de voor je rug en nek ergonomisch niet ideale zitpositie.
Om een lang verhaal kort te maken; ik wil graag een fiets kopen die wel licht is (maar niet zo licht dat ie onder me doorbuigt) en waar je mogelijk wat meer recht zou kunnen zitten.
Dan nog moet manlief zich wat inhouden om niet harder te fietsen dan ik, maar dan kunnen we af en toe samen fietsen, wel zo gezellig.
Ik heb wel iets gelezen over wat men kennelijk een fitness bike noemt als een soort tussenvorm. Als ik dat echter google, krijg ik vooral home trainers te zien.
Mijn vraag is, naar wat voor soort fiets zou ik het best op zoek kunnen gaan? Vervolgens moet ik mij denk ik toch laten adviseren in een goede speciaalzaak (die mogelijk ook occasions verkoopt, beter eerst klein beginnen), maar dan weet ik een beetje waar ik naar zou kunnen kijken.
Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties!
Vriendelijke groet van een beginnende fiets-ster
Racefiets of Fitness Bike? Absolute beginner :-)
-
- Forum-lid
-
- Forum-lid
- Contact
Ik rijd op een Koga Roadchamp, ik wilde iets meer comfortabiliteit als bij een racefiets. Van deze fiets is er ook een damesvariant van, de SportsLady! Kijk maar eens op de Koga site!
I'm on FB too: https://www.facebook.com/erik.dignum
I has a cycling related FB group also: https://www.facebook.com/groups/449289305145379/
I has a cycling related FB group also: https://www.facebook.com/groups/449289305145379/
Bij Trek noemen ze het hybride fietsen
Daar hebben ze een hele grote lijn in sport/fitness of hybride bikes voor vrouwen.
In alle prijzen al vanaf een 400 euro tot veel hogere.
Keuze te over.
Trek is een merk dat nogal veel winkels in het assortiment hebben evenals Giant.
Bij Giant noemen ze het een sport/fitness bike.
Tweedehands kan natuurlijk ook.
Info vind je wel op de fabrikanten sites over deze 2 merken.
Als beginner niet al te duur kiezen.Bevalt het niet dan ben je niet al te veel geld kwijt.
Bevalt het juist goed.Kun je na bv een jaar of 2 een betere fiets kopen die weer betere onderdelen(alles buiten het frame)heeft.Vooral die onderdelen bepalen de prijs in het lagere segment.
Je hebt natuurlijk een bepaald gewicht en je moet daar wel redelijke goede velgen bij hebben.Te slappe velgen geven gerede kans op slag in het wiel of kapotte spaken.
Maar er gaan nog wat kilootjes af toch. 10 kilootjes moet wel gaan lukken toch dat gaan we afspreken.
Zo aan het einde van het jaar vind je ook veel afgeprijsde modellen om weer ruimte te maken voor de nieuwe collecte van volgend jaar.
En vragen om een proefrit! Misschien zit je er toch niet fijn op.
Mijn vrouw heeft een tradionele lichte sportieve fiets van Giant .Dat is een mooie lichte sportieve(re) fiets.Daar zit je op , als op een gewone fiets en dat ding heeft 7 versnellingen en fiets best licht.
Gewoon eens kijken op de sites van de fabrikanten en proefrijden eerst.
Die fitness achtige fietsen geven ook nog wel een wat diepere voorovergebogen-zit, al is die een stuk minder dan bij een racefiets.
Uitproberen dus.
succes!
en nog 1 tip .Kies geen fiets met veerende voorvork .Niet geschikt voor wat langere afstanden op het verharde fietspad.Je moet dan een wat "hardere/strakkere " fiets hebben.
Daar hebben ze een hele grote lijn in sport/fitness of hybride bikes voor vrouwen.
In alle prijzen al vanaf een 400 euro tot veel hogere.
Keuze te over.
Trek is een merk dat nogal veel winkels in het assortiment hebben evenals Giant.
Bij Giant noemen ze het een sport/fitness bike.
Tweedehands kan natuurlijk ook.
Info vind je wel op de fabrikanten sites over deze 2 merken.
Als beginner niet al te duur kiezen.Bevalt het niet dan ben je niet al te veel geld kwijt.
Bevalt het juist goed.Kun je na bv een jaar of 2 een betere fiets kopen die weer betere onderdelen(alles buiten het frame)heeft.Vooral die onderdelen bepalen de prijs in het lagere segment.
Je hebt natuurlijk een bepaald gewicht en je moet daar wel redelijke goede velgen bij hebben.Te slappe velgen geven gerede kans op slag in het wiel of kapotte spaken.
Maar er gaan nog wat kilootjes af toch. 10 kilootjes moet wel gaan lukken toch dat gaan we afspreken.
Zo aan het einde van het jaar vind je ook veel afgeprijsde modellen om weer ruimte te maken voor de nieuwe collecte van volgend jaar.
En vragen om een proefrit! Misschien zit je er toch niet fijn op.
Mijn vrouw heeft een tradionele lichte sportieve fiets van Giant .Dat is een mooie lichte sportieve(re) fiets.Daar zit je op , als op een gewone fiets en dat ding heeft 7 versnellingen en fiets best licht.
Gewoon eens kijken op de sites van de fabrikanten en proefrijden eerst.
Die fitness achtige fietsen geven ook nog wel een wat diepere voorovergebogen-zit, al is die een stuk minder dan bij een racefiets.
Uitproberen dus.
succes!
en nog 1 tip .Kies geen fiets met veerende voorvork .Niet geschikt voor wat langere afstanden op het verharde fietspad.Je moet dan een wat "hardere/strakkere " fiets hebben.
Mijn ervaring is dat ik met mijn vorige hybride fiets meer last van mijn rug had dan met de huidige racefiets. Een racestuur biedt voor mij meer afwisseling qua houding.
.... gelukkig heb ik van andere zaken meer verstand!!
Moeilijk te zeggen. Die hybride fietsen zijn tegenwoordig haast gelijk aan racefietsen. Alleen staat er geen krom stuur op. Maar als toerder fiets je in de regel met je handen bovenop het stuur (bij de remgrepen). Dus dan zit je ook niet zo diep.
prj
-
- Forum-lid
heel erg bedankt voor alle reacties, ben al druk aan het zoeken en uitproberen!
Hoi Gabrielle,
Ik heb 2 maanden geleden een fitness bike gekocht, een CUBE SL Cross pro. Super fijne fiets. Echter het bleek dat ik toch meer ging racen dan ging touren. En dan kom je met een fitness bike net te kort. Heb dus na 2 maanden mijn fitnessbike ingeruild voor een racefiets.
Per merk verschilt de geometrie en afmontage nogal bij een fitness bike. Sommige merken gaan uit van een mountainbike bij het bouwen en sommige liggen dichter bij een racefiets.
Het is maar wat je verwacht er mee te doen. Als je denkt dat je met name gaat cruisen, langere afstanden en wat comfortabeler wilt zitten, zou ik voor een fitnessbike gaan, wil je meer dat competetieve en ga je voor snelheid neem dan een racefiets.
Succes!
Ik heb 2 maanden geleden een fitness bike gekocht, een CUBE SL Cross pro. Super fijne fiets. Echter het bleek dat ik toch meer ging racen dan ging touren. En dan kom je met een fitness bike net te kort. Heb dus na 2 maanden mijn fitnessbike ingeruild voor een racefiets.
Per merk verschilt de geometrie en afmontage nogal bij een fitness bike. Sommige merken gaan uit van een mountainbike bij het bouwen en sommige liggen dichter bij een racefiets.
Het is maar wat je verwacht er mee te doen. Als je denkt dat je met name gaat cruisen, langere afstanden en wat comfortabeler wilt zitten, zou ik voor een fitnessbike gaan, wil je meer dat competetieve en ga je voor snelheid neem dan een racefiets.
Succes!
- ophetkantje
- Forum-lid
Gabrielle, ik heb nog racefiets met rechtstuur (volgens mij noemen ze dat nu een fitnessbike) staan. Het is een Gazelle dames model. En als ik zo je lengte zie zou die behoorlijk goed moeten passen. Is gewoon aan renfiets met damesframe, maar dan met een verstelbare nok en rechtstuur, is ook voor iemand geweest die een renfiets wou, maar dan met recht stuur. Als je in de buurt van Eindhoven woont zou je hem eens kunnen uitproberen. Kun je kijken of dit is wat je zoekt.
Ach, ik zeg ook maar wat