Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Welke Garmin .. ik weet het niet meer

peter1981
Forum-lid

peter1981 23 aug 2013 23:26

Nou er komt volgende week een nieuwe fiets en bij een nieuwe fiets hoort een nieuwe computer
Aangezien de programma1s van Bryton meestal kuren heeft wil ik dus van Bryton af en ga ik maar eens overstappen naar Garmin denk ik

Maar nu komt het
Welke wordt het

De prijzen liggen redelijk bij elkaar en ik vind ze dus allemaal erg duur en wil zeker geen spijt krijgen dat ik de verkeerde keuze maak
Ik heb een ant+ hartslagband dus die heb ik niet nodig.
Nu heb ik bij de rider 50 de navi functie misschien max 3x gebruikt in de ca 2 jaar wat ik hem gehad heb.

Nu vraag ik me af wat wijsheid is en wat nu wel en niet kan met bijv de standaard edge 810?
Kan ik zonder uitbreiding van kaarten bijvoorbeeld in Italie altijd terug navigeren naar het begin punt?
Als dat namelijk zo is dan is de keuze denk ik vlug gemaakt en pak ik de Edge 810.

Ik heb weinig zin in die extreem dure kaarten en als het dan toch moet is misschien de 800 ook een goede keuze en dan met Europa kaart kopen.

En kan de edge510 ook naar beginpunt terug navigeren? want dan is dit namelijk ook een goede optie mits dit goed werkt want hier in NL is de kans klein dat ik wil navigeren want hier vind je de weg altijd wel via een bord ;)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 24 aug 2013 01:28

De 800 is de beste keuze (ik heb een 810 en kan het weten). Koop geen kaart maar zet er Open Street map op, dat kost niets behalve een Micro SD kaartje. De 810 heeft nog teveel bugs.
De 510 kan (net zoals 500 en 305) alleen maar over exact dezelfde weg terug naar start rijden. De 800 en 810 kunnen dat middels berekenen van de route. (De 705 kan dat in theorie maar dat werkte destijds niet bijzonder goed en de 810 heeft nog rare kuren)
Afbeelding

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 24 aug 2013 08:20

Als je zegt dat je de navigatie 3 x hebt gebruikt, waarom zou je dan kijken voor de 800 serie? Veel duurder en met functies die je niet gebruikt.... Voor die situatie zou ik dan mijn smartphone gebruiken. Zelfs met internet in buitenland aan (al hebben veel providers daar wel bundels voor) moet je dat erg vaak dien om het naar mijn mening veel te grote verschil tussen de 500/510 en de 800/810 te vullen.

Ik heb de navi2coach die is vergelijkbaar met de 500 (maar iets goedkoper). De Gps route gebruik ik erg vaak. Je ziet enkel een lijntje en of je erop if ernaast rijdt, maar daarmee heb ik al ladingen leuke tochtjes gereden. Soms ook enkel als geheugensteuntje (bordjes volgen werkt prima :)).

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 24 aug 2013 09:27

GJEvK ook al gemeld heeft op goedkopere Garmin modellen zonder kaart kan je ook navigeren. Ik heb zelf een 305 en heb daarmee op vakantie diverse ritten boven de 100 km zonder kaart gereden in Belgie, Frankrijk en Italie. Je moet dan wel van te voren een route gemaakt hebben en deze op je Garmin gezet hebben. Je hebt dan geen kaart maar een lijn op het scherm die je moet volgen. Zodra je van de route afwijkt, geeft het apparaat dit aan.
Je hebt op Garmin ook een broodkruimelspoor (klein duimpje spoor). Als je fietst dan houdt het apparaat bij waar je gereden hebt en je kan op je scherm zien hoe je van het vertrekpunt naar je huidige positie bent gekomen. Door dit spoor terug te volgen kan je je oorspronkelijke route terugrijden. Dit betekent dat je naar het beginpunt terug kan navigeren, ook als je van te voren geen route hebt gemaakt maar een stuk op de bonnefooi gaat fietsen.

Op de site van dc rainmaker kan je ook veel informatie vinden: http://www.dcrainmaker.com/2012/11/my-2 ... tions.html

peter1981
Forum-lid

peter1981 24 aug 2013 18:33

Ik heb geen smartphone en dat is bijvoorbeeld ook een reden dat het niet perse een 810 of 510 hoeft te zijn aangezien de livetracking dan toch niet mogenlijk is
Ik erger me teveel aan een smartphone en heb dus gewoon een oldskool Phone :P

Ik hou wel van lekker veel functies en extra`s op een fietscomputer en om die reden vond ik de rider 50 ook wel een leuk ding
De rider 60 is bijvoorbeeld gewoon geen optie omdat Bryton meer ellende heeft dan wat anders en als je ergens een vraag stelt er niet eens antwoord op komt
Anders was ik met de rider 40 of rider 50 meer dan content geweest.
Ik vind namelijk de looks ook belangrijk en die zijn bij de garming 510 volgens mij niet zo geweldig al heb ik hem alleen maar op de foto gezien

Maar ik denk dat ik hier wel meer info vind omtrent het installeren van de OSM ? als dat namelijk gratis is en me in ieder geval op de snelste manier terug navigeerd waar ik hoor te zijn ( thuis of op vakantieplek) dan ben ik eigenlijk wel al om voor de 800 aangezien die eigenlijk relatief weinig kost :)

de site van dc rainmaker had ik gistere trouwens al eens bekeken alleen het leest niet echt prettig om uren engels te lezen
Giant Ease e-bike

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 24 aug 2013 19:34

Er is een topic over de 800,Als je alles hebt doorgelezen weet je er alles van.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

peter1981
Forum-lid

peter1981 24 aug 2013 19:35

Alleen niet wat het beste bij me past en wat de verschillen zijn van de apparaten ;)
Giant Ease e-bike

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 24 aug 2013 19:53

Als je de verschillen tussen aparaten wilt zien raad ik je toch de product comparison site van DC rainmaker aan:
http://www.dcrainmaker.com/product-comp ... type=watch
Je ziet daar een stuk of 50 GPS apparaten. Door een keuze te maken tussen product type, product gebruik en prijs, kan je de lijst van apparaten inperken. Je kan dit ook handmatig (de)selecteren door op een apparaat te klikken.
Als je dan op de 'Compare now' knop klikt krijg je een overzicht van de verschillen tussen de geselecteerde apparaten.
.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 aug 2013 20:02

Gewoon de knoop door hakken en een 800 kopen. Je zegt dat je van veel functies houdt, die zitten er genoeg in de 800. Je kan 5x 10 velden aan data laten zien. Krijg je de navigatie mogelijkheden erbij.

Openfietsmap is de beste kaart in Nederland en omgeving. Die kan je hier gratis downloaden: http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

De bestanden op een uSD kaartje zetten, kaartje in Garmin stoppen en je bent klaar.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Ruiter38
Forum-lid

Ruiter38 24 aug 2013 20:24

Ik ga begin volgende week ook voor de Edge 800.
Ik ben inmiddels al bezig met het installeren van de nodige kaarten op mijn Mac.
Open Street Map heb ik inmiddels al op mijn Mac staan. Maar hoe krijg ik deze op MicroSD?

peter1981
Forum-lid

peter1981 24 aug 2013 20:34

hehe ja met dingen kopen ben ik echt een twijfelaar AM
Zelfde met het frame ik was overtuigd voor de De rosa superking en nu het geld erop staat van de verzekering heb ik weer twijfels maargoed ik denk dan altijd maar weer ik kan het geld maar ene keer uitgeven en een fiets van 4 mille is natuurlijk iets anders dan een Garmin van 300 of een setje remblokken van 15 euro :P

Maar je hebt wel gelijk en ik denk dat ik die 800 gewoon bestel zeker als ik de navi functie kan gebruiken zonder er nog eens 100euro voor neer te moeten leggen
En Bryton software heeft gewoon teveel ellende en kuren om er weer ene aan te schaffen
Giant Ease e-bike

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 24 aug 2013 21:55

Ruiter38 schreef:Ik ga begin volgende week ook voor de Edge 800.
Ik ben inmiddels al bezig met het installeren van de nodige kaarten op mijn Mac.
Open Street Map heb ik inmiddels al op mijn Mac staan. Maar hoe krijg ik deze op MicroSD?
Je kan ook openfietsmap nemen http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe
Heel europa op je sd en mac.
Simpel te installeren.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Plaats reactie