Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Stelling : hartslag kan worden beinvloed door hartslagband

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 25 aug 2013 16:13

In een van mijn vorige topics heb ik het gehad over mijn hartritmestoornissen. Deze deden zich voor tijdens inspanning en liepen op tot boven de 250. Voor mij om onverklaarbare redenen kreeg ik hier plotseling last van. Ik ben door een cardioloog onderzocht en krijg daarvan binnenkort de uitslag. Deze hartritmestoornissen openbaarden zich de laatste 4 maanden, en eigenlijk elke keer als ik ging fietsen.

Tijdens al mijn ritjes maak ik gebruik van een garmin 500 met daarbij ook een hartslagband. Door stom toeval heeft m'n garmin ook kuren gekregen en is naar de leverancier om daar te worden nagekeken. Dat houdt nu dus in dat ik fiets zonder garmin en ook zonder hartslagband.

Toeval of niet, tijdens mijn laatste 3 ritjes waarbij ik dus geen hartslagband droeg, heb ik totaal geen last gehad van hartritmestoornissen. Nu kan het zo zijn dat dit een keertje gebeurd,maar alle 3 keren weer normaal kunnen fietsen zonder problemen kan geen toeval zijn.

Ik krijg dan ook sterk het gevoel dat de hartslagband van invloed kan zijn op je hartritme. Ik kan dit nergens mee onderbouwen, ben ook totaal geen deskundige op dat gebied. Uitsluitend mijn gevoel brengt me op dit soort gedachten. Vandaar ook dat ik hier de stelling neerleg en hoop op reacties van kenners, ervaringsdeskundigen en anderen die hier een serieuse mening over hebben.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 25 aug 2013 16:48

Er is in het verleden onderzoek gedaan naar onder meer de invloed die je vanuit je bewustzijn uit kunt oefenen op oa je hartslag.
Daaruit bleek onomstotelijk dat je je hartslag kunt beinvloeden evenals bijvoorbeeld je bloeddruk.

Dit onderzoek is al een tijd geleden gedaan, een link heb ik niet.

Als je er meer over wilt weten, zoek dan eens op de term quantified self.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 aug 2013 17:23

Hartslagmeter band gaat je hartslag echt niet beinvloeden. Wat het wel doet is dat je geen vreemd verspringende hartslag meer in beeld hebt staan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 25 aug 2013 17:29

En zeker niet tot 250 slagen/minuut.

Wacht eens even maar was er niet ooit eens een topic ivm stoplichten oid of was dat in relatie tot snelheden en gebruikmakend van wireless fiets computers?

@razenderoeland. Hoe manifesteerden die hartritme stoornissen tijdens fietsen zich. Ging je puur af op de Garmin of bonste je hart daadwerkelijk als een gek?

Eens even gaan zoeken op 'extreem hoge hartslag garmin'

Hit #1 (gebruikte net zoals jij een Garmin 500)

Hit #2

Hit # 3

Hit # 4 (Garmin Forum)

Hit # 5 (Garmin 500)

en ga zo maar door.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 25 aug 2013 18:54

Bij mij is het tegenovergestelde aan de hand met de garmin. Deze geeft dan een hartslag aan van bijv. 155 terwijl mijn hartslag in werkelijkheid omhoog en omlaag schiet. Het is net of er 2 harten in je borstkas zitten die tegen elkaar in werken. Uiteindelijk kun je na afloop van je rit bij het uitlezen van de gegevens zien dat de hartslag echt flink de hoogte in is geschoten. Tijdens m'n laatste ritje met hartslagband schoot de hartslag van 140 naar 220 en weer terug.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 25 aug 2013 20:06

Wat zegt je cardioloog, lijkt mij een geschikter iemand om deze vraag te stellen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

thmarten
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 nov 2009 14:15

thmarten 25 aug 2013 20:14

vincent75 schreef:Wat zegt je cardioloog, lijkt mij een geschikter iemand om deze vraag te stellen.
Die zal even lachen... Tenzij je een pacemaker hebt zal enige straling niet veel uitmaken.

Kan het niet zijn dat je onbewust minder je limieten hebt opgezocht wanneer je zonder hartslagband/fietscomputer gereden hebt?

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 25 aug 2013 22:02

integendeel. Zeker gisteren en vandaag heb ik behoorlijk doorgefietst

Overigens al ik deze zelfde stelling ook bij de cardioloog voorleggen
Hoe sterk is de eenzame fietser...

MDuLac
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 aug 2013 23:16

MDuLac 27 aug 2013 10:50

Klinkt als WPW , of iets wat daar op lijkt. Uiteraard ben ik geen deskundige en kan ik er ook helemaal naast zitten.
Mijn vriendin heeft zoiets gehad, hebben we toen ook vastgelegd met een Polar, die schoot ook van 220 heen en weer naar grofweg de helft daarvan, ook goed te zien in de grafiekjes. Mijn idee was, dat het tweede (abnormale) impuls wellicht minder sterk is dan de eerste, waardoor deze soms wel soms niet opgepikt wordt door de hrm.

Hoe zijn je klachten verder? komt het ineens op, en is het bv na een aantal minuten ineens weer over? Wordt je misselijk? Slap? Bleek?

Bij mijn vriendin was op ecg's weinig tot niets te zien. Uiteindelijk heeft ze een paar dagen met een holter rondgelopen totdat er een moment van stoornis was vastgelegd.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 27 aug 2013 11:43

zorroi schreef:En zeker niet tot 250 slagen/minuut.

Wacht eens even maar was er niet ooit eens een topic ivm stoplichten oid of was dat in relatie tot snelheden en gebruikmakend van wireless fiets computers?

@razenderoeland. Hoe manifesteerden die hartritme stoornissen tijdens fietsen zich. Ging je puur af op de Garmin of bonste je hart daadwerkelijk als een gek?

Eens even gaan zoeken op 'extreem hoge hartslag garmin'

Hit #1 (gebruikte net zoals jij een Garmin 500)

Hit #2

Hit # 3

Hit # 4 (Garmin Forum)

Hit # 5 (Garmin 500)

en ga zo maar door.
ik heb met mijn 910 xt ook van die pieken gehad.. vooral met hardlopen.. Nadat ik het ding heb om laten ruilen was het over...
:winkthumb:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6348
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 27 aug 2013 14:32

Ik denk dat je met een goed gesprek met je cardioloog beter af bent dan alle wel bedoelde adviezen hier op het forum.

Zelf ben ik in het bezit van een " volgens mijn cardioloog - Prachtig WPW syndroom" waarbij er af en toe een hart ritmestoornis optreed. Wel lastig - wel operabel , maar aangezien het bij mij zo eens of 2x per jaar voorkomt denk ik nu nog niet aan mezelf te laten opereren.

Ik heb het dit jaar ook gehad tijdens de Delta Ride for the Roses - zo vlak na de start. Gelukkig fietste ik samen met mijn zoon - en hebben een 5 minuten iets rustiger gefietst waarbij ik heb geïnstrueerd had hoe te handelen als ik in 1x naast mijn fiets zou liggen.

Na deze 5 minuten / of iets minder , kwam mijn hartslag tot rust en ging van 240/235 terug naar 120 bpm. Daarna gewoon en met een redelijk tempo van 31 gem. de tocht kunnen volbrengen.

Succes bij de cardioloog , en laat gelijk daar eens een inspanning test doen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Juliska
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 sep 2012 13:47

Juliska 29 aug 2013 21:55

Bij mij ging de hartslag ook steeds op en neer en viel zelfs af en toe weg.
De oplossing zat hem in de hartslag band.
De clip draag ik nu meer onder mijn borst inplaats van in het midden, daarna totaal geen rare
dingen meer gehad.

Plaats reactie