Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lage velgen

barthoo
Forum-lid

barthoo 28 aug 2013 09:31

Ik heb vergevorderde plannen om een nieuwe fiets te laten opbouwen, een gelugd stalen frame. De afmontage wordt wel gewoon ‘modern’ en ik overweeg dan ook om er ‘moderne’ wielen in te zetten (heb ik een apart topic voor geopend).
Ik twijfel er nog over of ik er toch niet beter een set wielen met lage velgen in zal zetten. Qua looks zou dat goed passen bij het stalen frame. Wellicht levert dat ook wat extra comfort op. Of is dat een fabeltje?

Wat betreft lage velgen wordt Mavic open pro vaak genoemd (en geroemd). Maar verder heb ik eigenlijk geen idee wat er op de markt is…

Bij Rose zijn de open pro’s aantrekkelijk geprijsd. Ze worden opgebouwd met X-treme naven. Hier had ik nog nooit van gehoord. Hoe moet ik deze naven kwalitatief gezien inschatten? Ik zoek iets van het niveau Shimano 105 (of beter). Daarnaast, kan ik met deze naven ook bij mijn lokale fm terecht, of bij een fm op een willekeurige vakantiebestemming?

Op de website van Zoran/Bikexperto zie ik ook Mavic open sport. Heeft iemand daar ervaring mee?

Tenslotte, er zijn vast meer merken/types lage velgen. Maar zoals gezegd heb ik geen idee wat er op de markt is op dit gebied. Daarom suggesties zeer welkom.

Groet,

Bart

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 28 aug 2013 10:59

De open pro's zijn prima. De naven ken ik niet, maar je kan uiteraard gewoon open pro + 105 naven bestellen. In ieder geval heb je heel zelden naafproblemen (je velgen zullen het eerder begeven dan de naven, zelfs indien je de naven niet onderhoudt).
Open sport is degelijk, ietsje zwaarder dan open pro.

Mavic, Ambrosio, Rigida, DT swiss maken meer klassieke (zwaar, degelijk, niet heel duur) velgen. Als je iets fancy (en duurder) wil, zijn kinlin, H+SON en velocity wellicht een optie.
Hier nog wat leesvoer: http://fairwheelbikes.com/c/forums/topi ... m-roundup/
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 28 aug 2013 16:23

Open pro's zijn dubbel gebust en gelast (sup). Open Sports zijn enkel gebust en de velg is aan elkaar geklonken.

SUP is naar mijn mening beter (lichter en gebalanceerder) en met dubbele bus wordt de spankracht van de spaken als het goed is verdeeld over de binnen en buitenkant van de velg.

Nadeel van een lasnaad is dat deze niet even snel slijt als de rest van de velg.

Dus ga voor de open pro's. Met CD heb je een hard geanodiseerde zijkant waarvan ik geen idee heb hoe deze het houdt. (Ik rijd op ceramics maar die worden niet meer gemaakt). Iedereen die dat wil kan goed een wiel spaken alleen kost dat tijd en geld. Een ervaren wielbouwer doet het snel en goed, voor niet al te veel en heeft alle onderdelen bij elkaar voordeliger dan je ze zelf ooit kan vinden. Wel meteen een goede naaf erbij nemen. Ultegra's zijn een stuk robuster dan 105 naven en kosten maar een paar tientjes meer.

Bikexperto is een goede keus. Niet meer zo voordelig als een aantal jaren terug maar nog steeds de beste keus.

barthoo
Forum-lid

barthoo 28 aug 2013 17:19

hartelijk dan kvoor de informatie.
De open pro's staan (nog steeds) boven aan mijn lijstje, maar ik ga ook eens zoeken waar ik kinlin, H+son in Nederland kan krijgen... en tegen wat voor prijzen. De specs zien er in elk geval goed uit.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 28 aug 2013 17:29

Wheeltec

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 aug 2013 17:37

kilometervreter schreef:Open pro's zijn dubbel gebust en gelast (sup). Open Sports zijn enkel gebust en de velg is aan elkaar geklonken.

SUP is naar mijn mening beter (lichter en gebalanceerder) en met dubbele bus wordt de spankracht van de spaken als het goed is verdeeld over de binnen en buitenkant van de velg.

Nadeel van een lasnaad is dat deze niet even snel slijt als de rest van de velg.

Dus ga voor de open pro's. Met CD heb je een hard geanodiseerde zijkant waarvan ik geen idee heb hoe deze het houdt. (Ik rijd op ceramics maar die worden niet meer gemaakt). Iedereen die dat wil kan goed een wiel spaken alleen kost dat tijd en geld. Een ervaren wielbouwer doet het snel en goed, voor niet al te veel en heeft alle onderdelen bij elkaar voordeliger dan je ze zelf ooit kan vinden. Wel meteen een goede naaf erbij nemen. Ultegra's zijn een stuk robuster dan 105 naven en kosten maar een paar tientjes meer.

Bikexperto is een goede keus. Niet meer zo voordelig als een aantal jaren terug maar nog steeds de beste keus.
Waarom zijn Ultegra naven een stuk robuster dan 105 naven? De spareparts zijn praktisch 't zelfde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 28 aug 2013 20:30

barthoo schreef:hartelijk dan kvoor de informatie.
De open pro's staan (nog steeds) boven aan mijn lijstje, maar ik ga ook eens zoeken waar ik kinlin, H+son in Nederland kan krijgen... en tegen wat voor prijzen. De specs zien er in elk geval goed uit.
O.a. Wheeltec levert Kinlin en H+ Son, Forcewheelz levert Velocity en H+ Son.

Hoor goede verhalen over Forcewheelz van bekenden, maar heb zelf goede ervaring met mijn Hope Pro 3/Kinlin XR270 set van Wheeltec waar ik sinds eind maart al probleemloos mee fiets... Alleen goedkopere naven dan Novatecs werden met toen niet aangeboden in mijn offerte. Wheeltec kan in ieder geval een diversiteit aan Kinlin velgen leveren, maar daar zou ik dan gewoon even naar Wheeltec over mailen... Geen idee of Wheeltec de iets lagere XR200 of XR240 ook kan leveren.

hilbrand
Forum-lid

hilbrand 28 aug 2013 21:41

H+Son : kijk maar even op www.handgespaakt.nl
vandaag is morgen alweer gisteren.

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 28 aug 2013 22:50

Als je mee wilt gaan met de hype van brede velgen, dan zou je ook Pacenti SL23 kunnen overwegen. Hier een linkje naar wat reviews: http://wheelbuilder.org/rims.html
Afbeelding

barthoo
Forum-lid

barthoo 28 aug 2013 23:34

Iedereen hartelijk bedankt voor de informatie.
Ik heb een aantal wielbouwers per email benaderd voor informatie.

Plaats reactie