Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Velg tegen rem aan in bocht

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 09 okt 2010 02:08

Gisteren toen ik aan het fietsen was heb ik gemerkt dat mijn voor-velg schuin lijken te gaan staan als ik redelijk schuin door een bocht ga.
Dus op het moment dat ik door de bocht ga, hoor ik mijn velg tegen de rem aanlopen. De rem beweegt dus niet, maar het lijkt mij dat dus mijn wiel schuin zou gaan staan tov zijn as door de druk.
Is dat mogelijk ???? En is daar iets aan te doen? Of zou het erop wijzen dat mijn velgen geen topklasse zijn? Maar dat zou ik vreemd vinden, want dit heb ik zelfs nog nooit meegemaakt met mijn 20-jaar oude stadsfiets.
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 okt 2010 02:08

Ja dat is heel goed mogelijk, oorzaak is gebrek aan stijfheid van de wielen. Gokje, er zitten goedkope Shimano wielen in je fiets?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 09 okt 2010 02:19

Nee, het is de onderstaande velg.
Als ik op de stickers af ga dus een Strada Performance Wheel. Ook al zegt mij dat helemaal niks, aangezien ik nog nooit van Strada heb gehoord. Dus waarschijnlijk geen topklasse..

[img=http://img641.imageshack.us/img641/8016/wheel1m.jpg]
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 okt 2010 02:34

Gezien de hoogte van de velg en het aantal spaken moet dat wel gewoon stijf horen te zijn. Heb je je remmen heel strak tegen de velg afgesteld staan? Anders is het eens zaak dat de spaakspanning gelijk getrokken wordt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 09 okt 2010 02:35

Het merk zegt mij ook niks, maar een voorwiel met 32 (!) spaken zou op zich wel wat stijfheid moeten hebben. Is de spaakspanning van de spaken wel ok of kun je de spaken makkelijk naar elkaar toe drukken? Een goede spaakspanning is essentieel voor de stijfheid van je wiel.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

bowie70
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2010 23:26

bowie70 09 okt 2010 03:33

Twee dingen die je kunt controleren
Zijn je spaken wel voldoende op spanning. Dit kun je doen door tegen de spaken aan te tikken, lage of dofe klank betekend lage spanning. Overigens zijn klassiek gespaakte wielen minder stijf dan de radiaal gespaakte wielen. Maar wel voldoende stijf om niet in een bocht aan te lopen.
Zijn je lagers of deze goed zijn afgesteld. Klein beetje speling in het lager geeft al voldoende speling om aan te lopen. Meestal zijn de lagers overigens wel goed.
Koga Miyata Roadrunner Shimano 105
Jan Jansen Vuelta Shimano Sora
Garmin Edge 705

db87
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Heerenveen

db87 09 okt 2010 05:14

Is het nog een vrij nieuw wiel? (gezien de foto)
Je wiel heeft j-gebogen spaken, die rekken in het begin meer dan rechte spaken. Kwestie van de spaakspanning van het wiel even goed op spanning laten brengen bij de fietsenmaker. Dan is de meeste rek er meteen uit zodat je niet bang hoeft te zijn dat het weer snel terug komt. Wiel zal dan ook een stuk stijver aanvoelen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 okt 2010 12:59

En de volgende fabeltjes, een radiaal gespaakt voorwiel is niet per definitie stijver dan een gekruist wiel. Enkel als het wiel heads in gespaakt is dan is het (theoretisch) een beetje stijver.

Spaken rekken niet uit aan het begin. Als er spaken te los zijn komen te zitten is het wiel slecht gespaakt, omdat de spaken niet af gedrukt zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jules_msk
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:57

jules_msk 09 okt 2010 13:18

Ik kan de spaken wel redelijk goed naar elkaar toe drukken, zonder veel kracht te zetten. Dus de spaakspanning is te laag?
Het heeft niet zoveel zin om er tegen te tikken, want ik weet niet of de tik die ik hoor nu hoger of lager is dan dat het zou moeten zijn.. :P
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.

bowie70
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2010 23:26

bowie70 11 okt 2010 21:50

Amclassic-fan schreef:En de volgende fabeltjes, een radiaal gespaakt voorwiel is niet per definitie stijver dan een gekruist wiel. Enkel als het wiel heads in gespaakt is dan is het (theoretisch) een beetje stijver.

Spaken rekken niet uit aan het begin. Als er spaken te los zijn komen te zitten is het wiel slecht gespaakt, omdat de spaken niet af gedrukt zijn.


Grapig dat je het in 1 zin tegelijk een fabeltje noemt om het vervolgens weer te bevestigen dat radiale wielen stijver zijn. In de tweede zin onderschrijf je het nog een keer. Vervolgens onderschrijf je het nog een keer in de tweede alinea.

Dat spaken in het begin niet rekken is niet waar. Bij overbelasting, wat makkelijker gebeurd dan je denkt, gaan spaken wel degelijk rekken. Een overdreven vorm van rek is breuk. Volgens mij staan er nogal wat vermeldingen van gebroken spaken bij nieuwe wielen in dit forum.
Het rekken door overbelasting zal pas merkbaar zijn na duizenden kilometers, maar het begint al bij de eerste kilometer.
Koga Miyata Roadrunner Shimano 105
Jan Jansen Vuelta Shimano Sora
Garmin Edge 705

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 okt 2010 22:26

Een radiaal gespaakt wiel met heads out is minder stijf dan 3 over kruis... Daarnaast is het verschil in stijfheid maar zeer gering en dus eigenlijk bij voorbaat niet ter zaken doent in doent in dit topic.

Spaken rekken niet, ook van kruip is maar zeer beperkt spaken. Het is zo weinig dat een goed gespaakt wiel gewoon 100.000 km moet kunnen hebben zonder dat de spaken te los komen te staan... Bij normaal gebruik blijft de belasting van de spaken in het elastische gebied. :)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bowie70
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2010 23:26

bowie70 12 okt 2010 00:07

Sorry maar ik wil niet te ver off topic raken en misschien had het geen plaats in mijn antwoord op Jules.
Maar 3 over kruis is gewoon minder stijf. Dit ligt in het doodgewone feit dat de spaak geen rechte lijn loopt en de spaak onder spanning een andere spaak weg drukt die op dat moment een lagere spanning heeft. Het is inderdaad zo dat "heads in" stijver is 14-15% niet alleen in theorie maar ook in praktijk, alleen heads out zal slapper kunnen zijn maar is ook een onlogische keus. Daarnaast zijn de meeste radiale wielen uitgerust met rechte spaken. Kijk maar naar Fulcrums, Mavics, etc.
Koga Miyata Roadrunner Shimano 105
Jan Jansen Vuelta Shimano Sora
Garmin Edge 705

Plaats reactie