Alles over vakanties op én met de fiets

Waar in de kerstvakantie met racefiets

Foeckler
Forum-lid

Foeckler 01 sep 2013 16:41

Is het mogelijk om ergens in Europa op het vasteland met de racefiets te fietsen eind december/begin januari of ben ik aangewezen op Mallorca/Canarische Eilanden? Graag hoor ik jullie eigen ervaring. :P

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 sep 2013 16:51

Ik heb een keer in januari in Málaga gezeten. Het was er toen niet echt lekker fietsweer. Vaak bewolkt, tussen de 15 en 20 graden, veel wind en af toe regen. Ik zou toch dan toch liever naar de Canarische eilanden gaan. Of Israël, het lijkt me ook wel eens geinig om daar te fietsen.
Live fast; die young. mijn blog

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 01 sep 2013 18:26

Canarische eilanden zonder twijfel. De kans op slechter weer is een stuk kleiner dan Malaga of de rest van Spanje of bijvoorbeeld Portugal.
Ik train al 10 jaar op de Canarische eilanden en in feite maar 1 verregende dag (sneeuw) gehad. Dat wel steeds in maart, In december/januari iets meer kans op wat minder meer.
Israël geen ervaring mee, maar wel iets zuidelijker namelijk Jordanië en was best verrassend.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 01 sep 2013 22:28

Als je de bergen overslaat dan kun je met lange broek overal in zuid europa fietsen.
10 a 15 graden komt dan toch vrij veel voor.
Afbeelding

JoostdB
Forum-lid

JoostdB 02 sep 2013 08:09

Kerst 2012 was fietsen in korte broek op Mallorca (is mij verteld). 25 graden.
Ook prima kwa fietsverhuur. Bij de Costa Blanca (Moraira) kan je ook prima fietsen (vasteland) en heb je ook goed weer met kerst. Misschien geen garantie op 25 graden, die heb je alleen bij de Canarische eilanden denk ik.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 sep 2013 08:32

Als je voorkeur uitgaat naar het vaste land kun je denk ik gewoon het beste het weerbericht in de gaten houden en op het laatste moment pas boeken op een plek waar het op dat moment goed fietsweer is. Iedereen kan hier allerlei plaatsen noemen waar zij ooit met goed weer hebben gefietst in de winter maar garanties kan niemand je geven.

Is het weer dan overal slecht dan kun je altijd nog uitwijken naar de Canarische eilanden of Mallorca.
Campagnolo Ultra Dork

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 sep 2013 08:39

JoostdB schreef:Kerst 2012 was fietsen in korte broek op Mallorca (is mij verteld). 25 graden.
Ook prima kwa fietsverhuur. Bij de Costa Blanca (Moraira) kan je ook prima fietsen (vasteland) en heb je ook goed weer met kerst. Misschien geen garantie op 25 graden, die heb je alleen bij de Canarische eilanden denk ik.
25 graden in december op Mallorca lijkt me wel erg sterk, als dat 1 dag gehaald is dan is het al veel. Gemiddelde maximale temperatuur op Mallorca is in december 15 graden: http://www.klimaatinfo.nl/spanje/balearen/mallorca.htm

Van die gedachten wordt je nu niet vrolijk, maar als het in Nederland 5 graden is met miezer dan is het toch wel een stuk lekkerder fietsen.
De Costa Blanca (Benidorm) heeft in de winter net wat beter weer dan Mallorca, het is er net iets warmer en het is een stuk droger. De meeste dagen zal het wel met beenstukken rijden worden, want als je het binnenland in rijdt ga je direct omhoog en wordt 't niet warmer. Wil je in 't kort kunnen rijden (zonder kou te lijden) dan moet je naar de Canarische eilanden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 02 sep 2013 09:06

Als je kiest voor de Canarische Eilanden moet je wel redelijk getraind zijn. Bijvoorbeeld op Gran Canaria is bijna niks vlak; een ritje van 80 km bevat typisch al snel 2000 hm. Het is wel een heerlijk eiland met geweldig weer.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 02 sep 2013 09:14

havana schreef:Het is wel een heerlijk eiland met geweldig weer.
+1
Tip: wel rekening houden met de wind met je routeplanning. Het waait er wel eens een beetje....
Less is bore

Foeckler
Forum-lid

Foeckler 02 sep 2013 09:27

Ik vraag dit nu zodat ik nog de mogelijkheid heb om iets goedkoops te boeken. In ieder geval bedankt voor de tips vooral dat je in Zuid-Spanje ook nog gewoon kan fietsen is wel mooi meegenomen.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 sep 2013 10:12

een mogelijkheid met veel kans op goed en warm weer is Cyprus. Wel iets moeilijker om een fiets te huren in de kerst (winter)periode vermoed ik.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

SENSAtioneel
Forum-lid

SENSAtioneel 12 sep 2013 13:57

Voor €40 kun je overigens je eigen fiets meenemen bij Transavia. Eventueel een fietskoffer huren voor een paar tientjes. Dan hoef je je ook niet druk te maken over fiets huren

Plaats reactie