Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin vs polar en evt vermogensmeter

timbo16
Forum-lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 jul 2009 21:01
Locatie: Gorinchem
Contact

timbo16 03 sep 2013 15:25

Goedendag,

Op het moment ben ik in het bezit van een garmin edge 705.
Deze begint langzaamaan (na ong 4jaar) de geest te geven, ik vermoed de batterij niet meer in orde soms laat hij helemaal op en houdt het diverse lange trainingen/wedstrijden uit en de volgende keer geeft hij aan na 1,5uur leeg te zijn.
Wat totaal niet handig is natuurlijk als hij uitvalt tijdens training of wedstrijd.

Nu zit ik te bekijken voor een vermogensmeter en dan evt ook nieuwe computer.

Ik zit te twijfelen tussen de polar cs500 of bijv de garmin edge 500
Beide zijn redelijk compacte computers.
Nadeel van de polar is dat het geen ANT compatible is en ik dus eigenlijk meteen aan die nieuwe look/polar pedalen vast zit.
Maar een voordeel daarvan is wel, dat het gewoon heel simpel overzetten is bij evt andere/nieuwe fiets.

Bij bijv een power2max of Quarg is het voordeel weer dat je meer mogelijkheden hebt mbt de computer.

Prijstechnisch zijn de look/polar pedalen we weer goedkoper.

Wie heeft er goede tips en ideeen over?

Het is overigens voor wedstrijdrijder(elite) en bedoeling is ook om op vermogen te gaan trainen.
Cube litening super hpc race sram red (total los)
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 03 sep 2013 15:36

Lees laatste artikel DCRAinmaker inzaker powermeters http://www.dcrainmaker.com/2013/09/powe ... ition.html
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2013 16:36

liviolivius schreef:Lees laatste artikel DCRAinmaker inzaker powermeters http://www.dcrainmaker.com/2013/09/powe ... ition.html
Nuttig!

o.a. geleerd dat power2max met een versie voor Cannondale SI cranks komt. Joepie! Ik ga vast beginnen met sparen :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28011
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 sep 2013 16:37

Ik denk persoonlijk dat de Power2Max en de Powertap op dit moment de meest interessante opties zijn. Dat komt IMHO ook duidelijk naar voren in het artikel van DC Rainmaker. Mijn mening over Polar-producten wordt door DC Rainmaker ook gedeeld (prutswerk) :D

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2013 16:53

havana schreef:Ik denk persoonlijk dat de Power2Max en de Powertap op dit moment de meest interessante opties zijn. Dat komt IMHO ook duidelijk naar voren in het artikel van DC Rainmaker. Mijn mening over Polar-producten wordt door DC Rainmaker ook gedeeld (prutswerk) :D
Helemaal mee eens.
Voordeel Powertap: op meerdere fietsen te gebruiken
Voordeel Power2Max: met meerdere wielsets te gebruiken

Dus wissel je vaker wielsets of vaker fietsen?
Een nadeel van powertap (dat bijna nooit genoemd wordt) is volgens mij dat powertap het vermogen per wielomwenteling bepaalt. Dit komt niet overeen met een complete cyclus (dat is namelijk een crankomwenteling), waardoor de opeenvolgende powertapwaardes aardig kunnen fluctueren (het crankmoment en dus ook het moment op de naaf is verre van constant).
Wil je daarvan af, dan moet je je fietscomputer laten middelen over een langer tijdsinterval (ik zou gokken minstens 10 secondes)


Maarrr, Dit zou IK wel eens mis kunnen hebben ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28011
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 sep 2013 17:27

Ik heb me laten vertellen dat de Power2Max ook behoorlijk eenvoudig van fiets is te wisselen. Maar, ik kan het ... Etc ;)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40114
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2013 19:58

BSA crank nemen, dan ben je meest flexible heb ik begrepen. In een BB30 frame etc kunnen adapters om terug te gaan naar een standaard BSA as. Zo heb ik het tenminste allemaal begrepen. Ben je wel het 'voordeel' van de BB30 oversized lagers kwijt.
Less is bore

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 03 sep 2013 20:19

Je kunt een Power2max met een Rotor 3D+ nemen. Dat is ook vrij snel te wisselen.
De as blijft nl. zitten, alleen de rechter crank komt los.
En daar ben ik nu voor aan het sparen 8-)

Pedalen met een vermogensmeter geloof ik (in economische zin) niet in.
Pedalen zie ik toch als kwetsbare / slijtage onderdelen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40114
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2013 21:33

Maar dan klopt mijn verhaal toch nog steeds ? Of maak ik een denkfout?
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2013 21:37

daniel1975 schreef:BSA crank nemen, dan ben je meest flexible heb ik begrepen. In een BB30 frame etc kunnen adapters om terug te gaan naar een standaard BSA as. Zo heb ik het tenminste allemaal begrepen. Ben je wel het 'voordeel' van de BB30 oversized lagers kwijt.
Dat is een optie inderdaad, maar zou je dan echt vaak wisselen tussen je mooiweer en je slechtweer fiets? Als het te slecht weer is voor de deftige fiets, dan is het ook te slecht weer voor de vermogensmeter IMHO.

Nu power2max aangekondigd heeft een Cannondale compatible meter te gaan maken weet ik zeker dat ik er 1tje ga kopen. Toch al snel een dikke factor 2 minder duur dan de SRM versie...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40114
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 sep 2013 22:48

Mijn geval: de SS voor winter en trainingskoersen, de Pina voor de overige (mooie) tochten. Dan wil je wel eens kunnen wisselen. Zo zijn er vast nog wel meer hoor, die het bijv ook willen uitwisselen met een TT bike ofzo.
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 sep 2013 23:31

daniel1975 schreef:Mijn geval: de SS voor winter en trainingskoersen, de Pina voor de overige (mooie) tochten. Dan wil je wel eens kunnen wisselen. Zo zijn er vast nog wel meer hoor, die het bijv ook willen uitwisselen met een TT bike ofzo.
Goed punt (in mijn geval zou wisselen niet zo interessant zijn); in dat geval zorgen dat al je fietsen hetzelfde soort BB hebben dus!

(begrijp ik goed dat je ook een vermogensmeter overweegt?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie