Garmin vs polar en evt vermogensmeter
Goedendag,
Op het moment ben ik in het bezit van een garmin edge 705.
Deze begint langzaamaan (na ong 4jaar) de geest te geven, ik vermoed de batterij niet meer in orde soms laat hij helemaal op en houdt het diverse lange trainingen/wedstrijden uit en de volgende keer geeft hij aan na 1,5uur leeg te zijn.
Wat totaal niet handig is natuurlijk als hij uitvalt tijdens training of wedstrijd.
Nu zit ik te bekijken voor een vermogensmeter en dan evt ook nieuwe computer.
Ik zit te twijfelen tussen de polar cs500 of bijv de garmin edge 500
Beide zijn redelijk compacte computers.
Nadeel van de polar is dat het geen ANT compatible is en ik dus eigenlijk meteen aan die nieuwe look/polar pedalen vast zit.
Maar een voordeel daarvan is wel, dat het gewoon heel simpel overzetten is bij evt andere/nieuwe fiets.
Bij bijv een power2max of Quarg is het voordeel weer dat je meer mogelijkheden hebt mbt de computer.
Prijstechnisch zijn de look/polar pedalen we weer goedkoper.
Wie heeft er goede tips en ideeen over?
Het is overigens voor wedstrijdrijder(elite) en bedoeling is ook om op vermogen te gaan trainen.
Op het moment ben ik in het bezit van een garmin edge 705.
Deze begint langzaamaan (na ong 4jaar) de geest te geven, ik vermoed de batterij niet meer in orde soms laat hij helemaal op en houdt het diverse lange trainingen/wedstrijden uit en de volgende keer geeft hij aan na 1,5uur leeg te zijn.
Wat totaal niet handig is natuurlijk als hij uitvalt tijdens training of wedstrijd.
Nu zit ik te bekijken voor een vermogensmeter en dan evt ook nieuwe computer.
Ik zit te twijfelen tussen de polar cs500 of bijv de garmin edge 500
Beide zijn redelijk compacte computers.
Nadeel van de polar is dat het geen ANT compatible is en ik dus eigenlijk meteen aan die nieuwe look/polar pedalen vast zit.
Maar een voordeel daarvan is wel, dat het gewoon heel simpel overzetten is bij evt andere/nieuwe fiets.
Bij bijv een power2max of Quarg is het voordeel weer dat je meer mogelijkheden hebt mbt de computer.
Prijstechnisch zijn de look/polar pedalen we weer goedkoper.
Wie heeft er goede tips en ideeen over?
Het is overigens voor wedstrijdrijder(elite) en bedoeling is ook om op vermogen te gaan trainen.
Cube litening super hpc race sram red (total los)
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Lees laatste artikel DCRAinmaker inzaker powermeters http://www.dcrainmaker.com/2013/09/powe ... ition.html
What makes the boat go faster?
Nuttig!liviolivius schreef:Lees laatste artikel DCRAinmaker inzaker powermeters http://www.dcrainmaker.com/2013/09/powe ... ition.html
o.a. geleerd dat power2max met een versie voor Cannondale SI cranks komt. Joepie! Ik ga vast beginnen met sparen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik denk persoonlijk dat de Power2Max en de Powertap op dit moment de meest interessante opties zijn. Dat komt IMHO ook duidelijk naar voren in het artikel van DC Rainmaker. Mijn mening over Polar-producten wordt door DC Rainmaker ook gedeeld (prutswerk)
Helemaal mee eens.havana schreef:Ik denk persoonlijk dat de Power2Max en de Powertap op dit moment de meest interessante opties zijn. Dat komt IMHO ook duidelijk naar voren in het artikel van DC Rainmaker. Mijn mening over Polar-producten wordt door DC Rainmaker ook gedeeld (prutswerk)
Voordeel Powertap: op meerdere fietsen te gebruiken
Voordeel Power2Max: met meerdere wielsets te gebruiken
Dus wissel je vaker wielsets of vaker fietsen?
Een nadeel van powertap (dat bijna nooit genoemd wordt) is volgens mij dat powertap het vermogen per wielomwenteling bepaalt. Dit komt niet overeen met een complete cyclus (dat is namelijk een crankomwenteling), waardoor de opeenvolgende powertapwaardes aardig kunnen fluctueren (het crankmoment en dus ook het moment op de naaf is verre van constant).
Wil je daarvan af, dan moet je je fietscomputer laten middelen over een langer tijdsinterval (ik zou gokken minstens 10 secondes)
Maarrr, Dit zou IK wel eens mis kunnen hebben
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb me laten vertellen dat de Power2Max ook behoorlijk eenvoudig van fiets is te wisselen. Maar, ik kan het ... Etc
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40114
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
BSA crank nemen, dan ben je meest flexible heb ik begrepen. In een BB30 frame etc kunnen adapters om terug te gaan naar een standaard BSA as. Zo heb ik het tenminste allemaal begrepen. Ben je wel het 'voordeel' van de BB30 oversized lagers kwijt.
Less is bore
Je kunt een Power2max met een Rotor 3D+ nemen. Dat is ook vrij snel te wisselen.
De as blijft nl. zitten, alleen de rechter crank komt los.
En daar ben ik nu voor aan het sparen
Pedalen met een vermogensmeter geloof ik (in economische zin) niet in.
Pedalen zie ik toch als kwetsbare / slijtage onderdelen.
De as blijft nl. zitten, alleen de rechter crank komt los.
En daar ben ik nu voor aan het sparen
Pedalen met een vermogensmeter geloof ik (in economische zin) niet in.
Pedalen zie ik toch als kwetsbare / slijtage onderdelen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40114
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Maar dan klopt mijn verhaal toch nog steeds ? Of maak ik een denkfout?
Less is bore
Dat is een optie inderdaad, maar zou je dan echt vaak wisselen tussen je mooiweer en je slechtweer fiets? Als het te slecht weer is voor de deftige fiets, dan is het ook te slecht weer voor de vermogensmeter IMHO.daniel1975 schreef:BSA crank nemen, dan ben je meest flexible heb ik begrepen. In een BB30 frame etc kunnen adapters om terug te gaan naar een standaard BSA as. Zo heb ik het tenminste allemaal begrepen. Ben je wel het 'voordeel' van de BB30 oversized lagers kwijt.
Nu power2max aangekondigd heeft een Cannondale compatible meter te gaan maken weet ik zeker dat ik er 1tje ga kopen. Toch al snel een dikke factor 2 minder duur dan de SRM versie...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40114
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Mijn geval: de SS voor winter en trainingskoersen, de Pina voor de overige (mooie) tochten. Dan wil je wel eens kunnen wisselen. Zo zijn er vast nog wel meer hoor, die het bijv ook willen uitwisselen met een TT bike ofzo.
Less is bore
Goed punt (in mijn geval zou wisselen niet zo interessant zijn); in dat geval zorgen dat al je fietsen hetzelfde soort BB hebben dus!daniel1975 schreef:Mijn geval: de SS voor winter en trainingskoersen, de Pina voor de overige (mooie) tochten. Dan wil je wel eens kunnen wisselen. Zo zijn er vast nog wel meer hoor, die het bijv ook willen uitwisselen met een TT bike ofzo.
(begrijp ik goed dat je ook een vermogensmeter overweegt?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?