Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Waarom zit de voorrem voor de vork en er niet achter?

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 05 sep 2013 19:54

Heel soms zie je deze bij bepaalde fietsen achter de voorvork vanwege aerodynamisch voordelen. Maar waarom is dit dan niet de standaard...?
En kan je de rem bij je eigen fiets ook zelf achter de vork zetten?
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

JvdHurk
Forum-lid

JvdHurk 05 sep 2013 19:58

Volgens mij kom je on de problemen met je schuine buis.
Op mijn CRS is achter de vork absoluut niet genoeg ruimte voor een remhoef, en ik denk dat de meeste normale frames dat ook niet hebben,

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 05 sep 2013 20:47

henpaden schreef:Heel soms zie je deze bij bepaalde fietsen achter de voorvork vanwege aerodynamisch voordelen. Maar waarom is dit dan niet de standaard...?
En kan je de rem bij je eigen fiets ook zelf achter de vork zetten?
Goeie en ik heb er geen steekhoudend argument voor. IK heb daar ook wel eens over nagedacht en bij stil gestaan.

Wat ik me echter wel voor kan stellen is dat men de voorrem voor de voorvork plaatst omdat, mocht er iets gebeuren waardoor de hoef lost komt, deze niet de zaak zou blokkeren en waardoor je over de kop zou slaan.
De voorrem zit dus gemonteerd met de draairichting van het wiel mee.

Nu is de achterrem altijd gemonteerd op de achterkant van de achtervork. Als daar de hoef af zou breken dan blokkeert die eventueel het achterwiel hetgeen toch minder erg zou zijn.

Ik kan het aleen niet rijmen met schijfremmen op een ATB/MTB waarbij de voorrem (caliper) achter de voorvork geplaatst is (achterrem caliper zoals bij racers tevens op de achterkant van de achtervork).

Racer:

Afbeelding

ATB/MTB:

Afbeelding
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

jansen01
Forum-lid

jansen01 05 sep 2013 20:52

Idee: is het niet veel simpeler dan men denkt, de remmen op het hoogste punt te monteren ivm remkracht?
Addict R1

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 05 sep 2013 21:06

jansen01 schreef:Idee: is het niet veel simpeler dan men denkt, de remmen op het hoogste punt te monteren ivm remkracht?
Volgens mij niet. Het rem moment is gelijk of je nu voor of achter de vork de remklauw monteerd. M=F*A (Moment is Kracht maal Arm)
U2-11 O'Clock Tick Tock

jansen01
Forum-lid

jansen01 05 sep 2013 21:14

Ok, maar als ik jouw lijn doortrek; bij het demonteren van onderdelen wordt vaak aangeraden om de arm te vergroten. Bijvoorbeeld een buis op een ringsleutel zetten..
Addict R1

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 05 sep 2013 21:27

jansen01 schreef:Ok, maar als ik jouw lijn doortrek; bij het demonteren van onderdelen wordt vaak aangeraden om de arm te vergroten. Bijvoorbeeld een buis op een ringsleutel zetten..
Ja maar dat is hier totaal niet terzake doende.

De arm (afstand remvlak velg en centrum as) bij de remblokken blijft gelijk aangezien ze op de velgrand blijven staan en dan maakt het dus niet uit of die remklauw voor of achter de vork gemonteerd is qua moment.
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gera
Forum-lid

Gera 05 sep 2013 22:53

als je de rem achter de voorvork monteerd heb je een probleem met sturen waarschijnlijk vanwege de kabel van je rem.
die loopt dan tegen je onderbuis klem
je zult dan een andere constructie moeten maken voor bediening

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 05 sep 2013 23:18

Gera schreef:als je de rem achter de voorvork monteerd heb je een probleem met sturen waarschijnlijk vanwege de kabel van je rem.
die loopt dan tegen je onderbuis klem
je zult dan een andere constructie moeten maken voor bediening
Nu ik dit lees zie ik als ik naar de rem op mijn fiets kijk dat als deze achter zou zitten
het hoogste deel van de rem en de kabel inderdaad tegen de schuine buis komt bij het draaien van het stuur.
Een andere constructie maken is ingewikkelder. Naast die van Zorroi nog een argument dat de rem voor de vork handiger is.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 05 sep 2013 23:22

ik vind je vraag heel terecht. En die is sinds kort beantwoord in jouw richting middels de Giant Propel. Maar dat zijn ook andere remmen, een soort mini-v-brakes. En Giant was al eerder een knuppel in het aartsconservatieve hoenderhok van de wielerbranche. En die worden nu eenmaal zo lang mogelijk met de nek aangekeken....

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 sep 2013 07:49

Het bestaat wel maar ik heb nog niet eerder gezien op racefietsen. Ik heb ooit op een beurs met Idworx gesproken en zij hadden toen wel trekking fietsen met een voorrem achter de voorvork. En ze hebben ze nog steeds. Even een plaatje van hun site gehaald:
Afbeelding

De theorie was dat een voorrem achter de voorvork beter remde omdat dan de rem bij het remmen tegen de voorvork aandrukt ipv eraan trekt. Dit zou dan meer remkracht opleveren vanwege een stevigere constructie. Op de racefietsen van Idworx kom je deze constructie dan weer niet tegen.
Live fast; die young. mijn blog

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 06 sep 2013 08:34

klimmer schreef:ik vind je vraag heel terecht. En die is sinds kort beantwoord in jouw richting middels de Giant Propel. Maar dat zijn ook andere remmen, een soort mini-v-brakes. En Giant was al eerder een knuppel in het aartsconservatieve hoenderhok van de wielerbranche. En die worden nu eenmaal zo lang mogelijk met de nek aangekeken....
Had Ridley dit al niet veel eerder?

Afbeelding

Afbeelding
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Plaats reactie