Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De Rijdende Rechter

carbonfire
Forum-lid
Berichten: 301
Lid geworden op: 17 mei 2008 11:45

carbonfire 13 sep 2013 21:26

Waarschuwing voor de Spartaan, of zwaar in overtreding?
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/fragme ... lrenners-0

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 13 sep 2013 21:55

De 'vossenjacht' wordt gezien als wedstrijd van voertuigen op de openbare weg, dus "De Spartaan" is het haasje (om in dierentermen te blijven)...

Er zijn trouwens nog meer verenigingen die dit soort "toertochten" organiseren.

Door de toenemende drukte in het verkeer en de steeds beperktere ruimte voor recreanten is dit fenomeen, want dat is het wel, achterhaald naar mijn idee.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 13 sep 2013 22:16

Je moet maffe wijven ook niet schuimbekkende debielen confronteren... Immers :P

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 13 sep 2013 22:28


Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16768
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 sep 2013 22:35

Dat verbod geld dan dus ook voor oldtimerrally's en geocaching anders dan te voet. Kinderen die een wedstrijdje wie het eerst bij de volgende lantaarnpaal is doen zijn natuurlijk ook zwaar in overtreding.

Volgens mij heeft dit incident niet zoveel met het wedstrijdelement in de vossenjacht te maken maar meer met een groepje asociale leden van de betreffende vereniging en een vrouw die zelf de eerste tik uitdeelt. Niet dat dat de reden moet zijn om haar tegen de grond te slaan. Ik heb ook sterk de indruk dat het tegen de grond slaan wel mee zal hebben gevallen, anders was ze niet naar de rijdende rechter gegaan maar naar de politie.
Campagnolo Ultra Dork

lukeotto
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2011 00:58

lukeotto 13 sep 2013 22:56

Wat volgens mij vaak de oorzaak is van dit soort akkefietjes is, is ten eerste het gebrek aan zelfbeheersing van de betrokkenen. Het niet aanpassen van de snelheid door wielrenners/fietstoeristen en het wandelen op het fietspad. Als er geen trottoir is mag men op het fietspad wandelen. Vaak loopt met uiterst links om zo tegemoet komend verkeer aan te kunnen zien komen. Het idee is dat toch dat als er dan verkeer aan komt met een stapje opzij doet? En als je dan je hondjes bij je hebt je deze even bij je houd tot dat het verkeer weer rustig is (groepje wielrenners voorbij). Als dan de wielrenners de snelheid een beetje aanpassen zodat de voetgangers iets meer tijd hebben om te reageren dan is er volgens mij niets aan de hand.

Ik irriteer me altijd een beetje aan voetgangers op het fietspad, ze mogen er lopen, maar ik verwacht toch dat zich een beetje aanpast aan de hoofdgebruiker van de weg/pad. Men hoeft echt niet de berm in te springen als ik eraan kom. Maar ik vind het ook niet normaal als met met z'n tweeën naast elkaar blijft lopen, terwijl ze mij zien aankomen. "We morgen hier toch gewoon lopen?" Hoor ik ze dan denken. Dat mag natuurlijk ook, en ik rem gewoon af en groet de uiterst vrolijk, maarja mijn fiets maatjes zijn soms iets duidelijker in het uiten van hun ongenoegen ;)

Heeft achteraf misschien niet zoveel met dit topic te maken, maar wilde het toch even kwijt na het zien van de aflevering.

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 13 sep 2013 23:05

Als ik dat artikel 10 zo eens aanhoor, dan denk ik, zou Strava in het geheel ook illegaal zijn? Er zit toch wel degelijk een competitie element in voor voertuigen op de openbare weg...
Do not CROSS the road!

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 13 sep 2013 23:53

Eh, ze heeft het over een voetpad en bovendien een plek waar de hond los mag.

Welke lul zet daar dan een vossejacht uit?? of zijn ze gewoon met z'n allen toevallig een voetpad op gereden?

Afgezien daarvan: wielrenners zijn 50% van de tijd botte lullen die te snel rijden waar dat niet verantwoord is. Met een kort lontje bovendien. Uiteraard zijn wij dat niet :) maar al die andere natuurlijk wel!
Trappe doe je met je benen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16768
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 sep 2013 23:58

Hoofdstuk II. Verkeersgedrag
§ 1. Gedragsregels
Artikel 10
1.
Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.
2.
Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.
3.
Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen.
Gelukkig maar dit artikel door een echte rechter wel goed geïnterpreteerd zal worden. Als het helemaal volgens de letter wordt gehandhaafd is ook ook verboden om bij het aanschaffen van een nieuwe fiets of auto meer dan 1 proefrit te maken, je mag immers niet vergelijken.

Ook ironisch trouwens dat het hier om de hondenbezitter vs wielrenner gaat. Allebei groepen waar een nadrukkelijk aanwezige minderheid het imago verpest van de normaal denkende meerderheid.
Campagnolo Ultra Dork

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 14 sep 2013 07:37

De beste man is een echte rechter kijk maar op http://namenlijst.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx
Verder, t.a.v. artikel 10 heeft Het Hof van Amsterdam het volgende overwogen (ljn br5793);
Gelet op de wetsgeschiedenis van de voorganger van artikel 10 van de Wegenverkeerswet, - welke bepaling sinds 1951 in wezen ongewijzigd is gebleven - had de wetgever met het verbod op het houden van wedstrijden het oog op het houden van georganiseerde wedstrijden zonder enige vorm van (centraal) toezicht. Van dit verbod kon ontheffing worden aangevraagd. Deze ontheffingsmogelijkheid bestaat nog steeds (...)

De politie heeft in deze zaak het volgende vastgesteld:
- de verdachte is op zijn motorfiets samen met een andere bestuurder van een motorfiets met veel lawaai en hoge snelheid optrokken vanaf het verkeerslicht, er zou sprake zijn geweest van visueel contact tussen beiden;
- beide bestuurders lagen plat op de motorfiets en reden met zeer hoge snelheid naast elkaar.
Niet is gebleken van enige organisatie, van afspraken over het houden van een wedstrijd of van het achteraf vaststellen en vergelijken van de geleverde prestaties. In casu zijn de verdachte en de andere bestuurder samen vanaf het stoplicht opgetrokken, mogelijk met de bedoeling te kijken wie daarbij het snelst zou zijn. Zo dit laatste al zou komen vast te staan, is dit gelet op het voorgaande echter onvoldoende om te spreken van een wedstrijd in de zin van artikel 10 van de Wegenverkeerswet.

Met deze interpretatie kan een wielervereniging die geen ontheffjing heeft nog best een probleem hebben....
:winkthumb:

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 14 sep 2013 08:43

Declassering (laagste in de uitslag) Deelnemers worden gedeclasseerd als zij:
• bij spoorwegovergangen door rood licht rijden

Een normaal stoplicht heeft dus geen consequenties ? :shock:
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16768
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 sep 2013 09:43

hendrikjan schreef:De beste man is een echte rechter kijk maar op http://namenlijst.rechtspraak.nl/ResultPage.aspx
Verder, t.a.v. artikel 10 heeft Het Hof van Amsterdam het volgende overwogen (ljn br5793);
Gelet op de wetsgeschiedenis van de voorganger van artikel 10 van de Wegenverkeerswet, - welke bepaling sinds 1951 in wezen ongewijzigd is gebleven - had de wetgever met het verbod op het houden van wedstrijden het oog op het houden van georganiseerde wedstrijden zonder enige vorm van (centraal) toezicht. Van dit verbod kon ontheffing worden aangevraagd. Deze ontheffingsmogelijkheid bestaat nog steeds (...)

De politie heeft in deze zaak het volgende vastgesteld:
- de verdachte is op zijn motorfiets samen met een andere bestuurder van een motorfiets met veel lawaai en hoge snelheid optrokken vanaf het verkeerslicht, er zou sprake zijn geweest van visueel contact tussen beiden;
- beide bestuurders lagen plat op de motorfiets en reden met zeer hoge snelheid naast elkaar.
Niet is gebleken van enige organisatie, van afspraken over het houden van een wedstrijd of van het achteraf vaststellen en vergelijken van de geleverde prestaties. In casu zijn de verdachte en de andere bestuurder samen vanaf het stoplicht opgetrokken, mogelijk met de bedoeling te kijken wie daarbij het snelst zou zijn. Zo dit laatste al zou komen vast te staan, is dit gelet op het voorgaande echter onvoldoende om te spreken van een wedstrijd in de zin van artikel 10 van de Wegenverkeerswet.

Met deze interpretatie kan een wielervereniging die geen ontheffjing heeft nog best een probleem hebben....
Maar treed hij ook op als echte rechter in het programma?

Verder gaat die uitspraak over een vermeende rechtstreekse snelheidswedstrijd tussen twee bestuurders van motorvoertuigen. Dit staat imho toch wel mijlenver verwijderd van vossenjachten, puzzelritten en regelmatigheidsritten.

Ook voor Strava zal deze wet moeilijk toe te passen zijn omdat je dan iedere vorm van je sneller voortbewegen dan strikt noodzakelijk met een voertuig strafbaar zal moeten stellen.
Je zou immer zomaar kunnen gaan opscheppen hoe snel je een bepaalde afstand hebt afgelegd. Dat opscheppen doen racefietsers nu aan de hand van flinterdun bewijs op Strava.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie