Cannondale Synapse carbon: ultegra compact vs. 105 triple
Na ruim 10 jaar gefietst te hebben op een Ilson Sevenhills (aluminium, ultegra triple), is mijn keuze gevallen op een Cannondale Synapse (carbon, 105 triple). Helaas heb ik er maar 3 maanden van kunnen genieten. Een auto nam voorrang, terwijl ik die had, met als gevolg dat ik in de flank van de auto knalde. Resultaat: vork afgebroken, frame gescheurd, shifters ontwricht en het voorwiel niet helemaal meer wat het was. Kortom, total loss. Lichamelijk ben ik er naar omstandigheden goed van afgekomen.
Tegenover het nadeel van het gedoe met verzekeringen, staat het voordeel dat ik weer 'mag' gaan kijken naar een nieuwe fiets. Nu beviel de Synapse mij prima en onlangs zijn de nieuwe modellen verschenen. Daar zit mijn vorige variant, de carbon 105 triple ook bij. Daarnaast viel mijn oog ook de carbon ultegra compact.
Ik ben ik aan het twijfelen wat nu wijsheid is en ik er ben er nog niet helemaal uit. Samengevat gaat het voor mij om 3 verschillen:
1) De 'look'
Het minst belangrijke wat (mechanisch) fietsgenot natuurlijk, maar ik vind de Ultegra compact variant (blauw/wit) mooier
2) Ultegra versus 105
Dit speelde ook bij de aankoop van de eerste Synapse. Ultegra is op papier beter dan 105, maar waarschijnlijk zal het in de praktijk voor mij een niet al te groot verschil zijn. Ik had wat schakelproblemen met de eerste Synapse, maar dat kan ook een verkeerde afstelling zijn geweest. Voordat ik daar naar kon kijken, was de fiets al naar z'n grootje.
3) Triple versus Compact
Waarschijnlijk de belangrijkste en meteen voor mij de meest lastigste. Natuurlijk heb ik al gekeken wat er over triple vs. compact gezegd wordt op internet, zoals hier onder andere. Dat geeft veel informatie, maar niet altijd duidelijkheid. De kern die ik er uit haal is dat de compact op het vlakke niet altijd even praktisch is en dat in de bergen het wat te kort komt (de optie van cassette/crank verwisselen even buiten beshouwing gelaten). Daarnaast zou bij compact het gat tussen het verzet van het ene naar andere blad aan de grote kant zijn. Compact geeft dan weer wat meer schakelgemak.
Ik (ca. 65 kg en 1,85 lang) zal er voornamelijk mee in Nederland fietsen in vlak en glooiend gebied, maar wil er ook een keer mee in de ardennen/alpen mee kunnen gaan fietsen. Het gaat dan om sportief toeren en klimmen, niet competatief.
De triple is 50/39/30 met een 10 speed; 11-28. De compact is 50/34 (overigens FSA) met een 11 speed; 11-32 (11,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32). De range van het verzet is rekenkundig vergelijkbaar, maar de onderlinge verschillen van verzet zijn bij triple (vanzelfsprekend) kleiner. Maar het gaat natuurlijk uiteindelijk om de praktijk. Zijn de 'nadelen' van de compact relatief gemakkelijk op te vangen met het zonodig aanpassen van cassete en/of crank? Het is niet zo dat ik wekelijks in de alpen ben. Of zijn de nadelen eigenlijk niet zo groot?
Er zijn natuurlijke meer dan deze 3 verschillen, zoals de prijs of wellicht gewicht, maar daar gaat het mij in de eerste plaats nu niet om. Wat zeggen jullie?
Tegenover het nadeel van het gedoe met verzekeringen, staat het voordeel dat ik weer 'mag' gaan kijken naar een nieuwe fiets. Nu beviel de Synapse mij prima en onlangs zijn de nieuwe modellen verschenen. Daar zit mijn vorige variant, de carbon 105 triple ook bij. Daarnaast viel mijn oog ook de carbon ultegra compact.
Ik ben ik aan het twijfelen wat nu wijsheid is en ik er ben er nog niet helemaal uit. Samengevat gaat het voor mij om 3 verschillen:
1) De 'look'
Het minst belangrijke wat (mechanisch) fietsgenot natuurlijk, maar ik vind de Ultegra compact variant (blauw/wit) mooier
2) Ultegra versus 105
Dit speelde ook bij de aankoop van de eerste Synapse. Ultegra is op papier beter dan 105, maar waarschijnlijk zal het in de praktijk voor mij een niet al te groot verschil zijn. Ik had wat schakelproblemen met de eerste Synapse, maar dat kan ook een verkeerde afstelling zijn geweest. Voordat ik daar naar kon kijken, was de fiets al naar z'n grootje.
3) Triple versus Compact
Waarschijnlijk de belangrijkste en meteen voor mij de meest lastigste. Natuurlijk heb ik al gekeken wat er over triple vs. compact gezegd wordt op internet, zoals hier onder andere. Dat geeft veel informatie, maar niet altijd duidelijkheid. De kern die ik er uit haal is dat de compact op het vlakke niet altijd even praktisch is en dat in de bergen het wat te kort komt (de optie van cassette/crank verwisselen even buiten beshouwing gelaten). Daarnaast zou bij compact het gat tussen het verzet van het ene naar andere blad aan de grote kant zijn. Compact geeft dan weer wat meer schakelgemak.
Ik (ca. 65 kg en 1,85 lang) zal er voornamelijk mee in Nederland fietsen in vlak en glooiend gebied, maar wil er ook een keer mee in de ardennen/alpen mee kunnen gaan fietsen. Het gaat dan om sportief toeren en klimmen, niet competatief.
De triple is 50/39/30 met een 10 speed; 11-28. De compact is 50/34 (overigens FSA) met een 11 speed; 11-32 (11,12,13,14,16,18,20,22,25,28,32). De range van het verzet is rekenkundig vergelijkbaar, maar de onderlinge verschillen van verzet zijn bij triple (vanzelfsprekend) kleiner. Maar het gaat natuurlijk uiteindelijk om de praktijk. Zijn de 'nadelen' van de compact relatief gemakkelijk op te vangen met het zonodig aanpassen van cassete en/of crank? Het is niet zo dat ik wekelijks in de alpen ben. Of zijn de nadelen eigenlijk niet zo groot?
Er zijn natuurlijke meer dan deze 3 verschillen, zoals de prijs of wellicht gewicht, maar daar gaat het mij in de eerste plaats nu niet om. Wat zeggen jullie?
Als je geen problemen hebt om af en toe te sleutelen... de compact. Tenzij je lichter nodig hebt dan 34x30 uiteraard!
Bij beide opties zou ik een aparte cassette voor op 't vlakke nemen (12-23), dus sleutelen zou ik sowieso moeten, ook als ik voor de triple ging. Een keer per jaar een binnenblad verwisselen neem ik dan op de koop toe.
Een 11-28 zou ik niet accepteren. Liever een 12-28 voor in de bergen (Tiagra-serie of SRAM).
Bij beide opties zou ik een aparte cassette voor op 't vlakke nemen (12-23), dus sleutelen zou ik sowieso moeten, ook als ik voor de triple ging. Een keer per jaar een binnenblad verwisselen neem ik dan op de koop toe.
Een 11-28 zou ik niet accepteren. Liever een 12-28 voor in de bergen (Tiagra-serie of SRAM).
Dat is helder Mag ik vragen waarom dat voor jou de voorkeur heeft? Speelt de groepenserie (ultegra vs. 105) daar een rol in?havana schreef:Als je geen problemen hebt om af en toe te sleutelen... de compact.
Een andere cassette bij de compact is inderdaad een optie. Hoewel je volgens mij met een 36 of 39 binnenblad ook al een eind in de goede richting komt, of zie ik nu iets over het hoofd?
Er is trouwens nog een verschil tussen de fietsen: de triple is op voorraad en van de compact is de levertijd niet te zeggen. Volgens de fietsenzaak kon dat bij wijze van spreke november zijn maar net zo goed maart volgend jaar. Hmmm.
De compact (50/34) kun je sowieso niet met een 39 uitrusten, een 36 durf ik niet te zeggen. Met een casette voor vlak zorg je dat de range van je verzet goed genoeg is voor jou.
Als ik het zo inschat naar aanleiding van je verhaal dan denk ik dat je een mooie lengte/gewicht hebt om te klimmen. Dan ga je het met een 34-32 echt wel redden.
Ultegra vs 105 maak ik me niet zo druk om. Zelf rijd ik volledig 105, en dat is prima kwaliteit. Nog nooit problemen gehad, en rij dit jaar toch al zo'n 6000km.
Als ik het zo inschat naar aanleiding van je verhaal dan denk ik dat je een mooie lengte/gewicht hebt om te klimmen. Dan ga je het met een 34-32 echt wel redden.
Ultegra vs 105 maak ik me niet zo druk om. Zelf rijd ik volledig 105, en dat is prima kwaliteit. Nog nooit problemen gehad, en rij dit jaar toch al zo'n 6000km.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...
Complete onzin, op een een compact past gewoon een 39. Wel 110 mm steek nemen. O.a. TA en Stronglight maken prima bladen.De compact (50/34) kun je sowieso niet met een 39 uitrusten
Voor mij een compact zeker niet heilig. Voordelen voor mij: mooier, makkelijker schoon houden, makkelijker afstellen, lichter.Mag ik vragen waarom dat voor jou de voorkeur heeft?
laurens87 schreef:De compact (50/34) kun je sowieso niet met een 39 uitrusten,
Dan rijd ik blijkbaar met iets wat niet bestaat
In juni 5 X Alpe d'Huez gereden met een compact ( 39 verwisseld voor 34; en een 12-30 Tiagra cassette gemonteerd) en op 34-27 naar boven gekacheld ( 1,95 & 90 kg).
Moet voor TS dus helemaal geen onoverkomelijk probleem zijn.
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!
Vooralsnog blijft de voorkeur bij de compact. Ik heb weinig ervaringen met het sleutelen (verwisselen van cassettes en bladen), maar dat zie ik als een manier om de fiets beter 'te leren kennen' Ik moet mij dan nog wel even verdiepen in de (on)mogelijkheden, want een blik in een webshop maakt duidelijk dat er van alles te krijgen is, maar niet alles 'matched'.
Bovendien wordt de nieuwe Synapse Ultegra 2014 met de nieuwe Ultegra 6800 groep geleverd, dat wil zeggen: mogelijkheid tot een cassette met 11-32. Dat maakt een triple nagenoeg overbodig, sterker de nieuwe Synapse Ultegra 2014 wordt niet eens met triple geleverd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik zou voor ultegra gaan. Is 11 speed en schakelt toch echt een stuk beter. Denk dat je met een 12-27 heel ver gaat komen. En dan hoef je alleen het binnenblad te vervangen.
Die 11-speed Ultegra cassettes beginnen altijd met een 11.Behalve de 12-25. Behoorlijk waardeloos dus. Of TS moet met een campa wielset gaan rijden, dan kan ook 12-29. Voor velen is dat de beste range voor een allround 11-speed.gaisdergerman schreef:Ik zou voor ultegra gaan. Is 11 speed en schakelt toch echt een stuk beter. Denk dat je met een 12-27 heel ver gaat komen. En dan hoef je alleen het binnenblad te vervangen.
De keuze is ook gevallen op de ultegra compact variant. Vooralsnog met de standaard meegeleverde cassette/bladen. Op basis van de praktijkervaring kan ik dan een en ander aanpassen. Ik moet vanwege de levertijd alleen nog even wachten tot januari.gaisdergerman schreef:Ik zou voor ultegra gaan. Is 11 speed en schakelt toch echt een stuk beter. Denk dat je met een 12-27 heel ver gaat komen. En dan hoef je alleen het binnenblad te vervangen.