Pagina 1 van 2
Binnenland met CO2
Geplaatst: 21 sep 2013 21:38
door ThomasP
Beste mensen,
Na bijna 2000 km fietsen is het dan eindelijk gebeurd. Ik heb voor het eerst gebruik moeten maken van een CO2 patroon. Het werkte echt top, dus ik ga het sowieso vaker gebruiken.
Maar nu heb ik een vraag: is het nodig om de band leeg te laten lopen en weer te vullen met een normale fietspomp? Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
Re: Binnenland met CO2
Geplaatst: 21 sep 2013 21:39
door Livio Livius
Waar staat CO2 voor
?
Re: Binnenland met CO2
Geplaatst: 21 sep 2013 21:48
door daniel1975
Nee, is niet nodig, gaat gewoon vanzelf
Re: Binnenland met CO2
Geplaatst: 21 sep 2013 21:58
door scepticus
CO2 is zwaarder dan N2 of O2, dus ik zou het er maar snel uit laten lopen en vervangen door iets lichters!
Re: Binnenland met CO2
Geplaatst: 21 sep 2013 22:54
door DirkCycling
liviolivius schreef:Waar staat CO2 voor
?
Koolstofdioxide
Het is bekend dat een band gevuld met c02 binnen enkele dagen weer leeg staat. Dit heeft te maken met de permeabiliteit(doorlaatbaarheid van de ene stof naar de andere) van c02 en rubber.
Re: Binnenland met CO2
Geplaatst: 22 sep 2013 00:24
door ThomasP
DirkCycling schreef:liviolivius schreef:Waar staat CO2 voor
?
Koolstofdioxide
Het is bekend dat een band gevuld met c02 binnen enkele dagen weer leeg staat. Dit heeft te maken met de permeabiliteit(doorlaatbaarheid van de ene stof naar de andere) van c02 en rubber.
Oh, dus gewoon voor het fietsen de band weer oppompen en gaan! Super dankje!
scepticus schreef:CO2 is zwaarder dan N2 of O2, dus ik zou het er maar snel uit laten lopen en vervangen door iets lichters!
Haha gelukkig had ik het ventieldopje er niet opgedraaid, al die extra luchtweerstand!
Re: Binnenland met CO2
Geplaatst: 22 sep 2013 01:18
door thestudent
Heeft volgens mij niet met permeabiliteit te maken C02 is namelijk groter dan zuurstof en stikstof, maar met partiële gasdruk of zoiets. Alle fouten in het stuk hieronder zijn voorbehouden
. Ik was nooit geweldig in natuurkunde.
In je band is er nu sprake van 100% CO2, normaal pomp je er gewone lucht in. Dus een mengsel van stikstof (N2 78%) Zuurstof (O2 21%), waterdamp. Argon, CO2 enz. In gewone lucht zit relatief weinig C02 ( 0.039%). Dat betekent dus dat het de partiële gasdruk van C02 in de atmosfeer zeer laag is. Zeg 1 bar*0.039. = 0.039 bar. Van zuurstof is dat dus 0.21 en stikstof 0.78 bar. Nu pomp jij +-6 bar overdruk( dus 7bar totaal) in je banden met de C02 pomp. Het drukverschil tussen C02 in je band en de lucht is nu 6.96 bar.
In een normale band is de druk dus verdeeld over stikstof 0.78*7=5.46bar en zuurstof 0.21*7=1.47bar. Hier is het verschil met de atmosferische druk dus maar. 4.68 en 1.26bar
Dit drukverschil is van belang voor de snelheid van de diffusie tussen de gassen in je band en de lucht. Dit is verder dan ook nog afhankelijk van de afstand en natuurlijk een diffusieconstante voor het membraan en het soort gas. Deze is wel voor de verschillende gassen anders, maar het verschil zal niet heel groot zijn. Pomp jij dus lucht erin met een C02 pomp dan is de diffusiesnelheid naar buiten voor C02 dus hoger dan voor de gassen met een lager drukverschil. Heb jij dan een band met een hogere permeabiliteit zoals met een latex binnenband, dan kan het gebeuren dat je met C02 dus heel snel druk verliest.
Re: Binnenland met CO2
Geplaatst: 22 sep 2013 09:52
door Zorro
Diffusie wat thestudent zegt.
Re: Binnenland met CO2
Geplaatst: 22 sep 2013 10:26
door Focus
En bovenal onjuist. De inhoud van de band is namelijk volledig geïsoleerd van de omgeving en DUS is de samenstelling van beide niet relevant, alleen de druk zelf. Drukverlies kan dus alleen maar veroorzaakt worden door verschil in grootte / samenstelling van de moleculen die blijkbaar makkelijker door de "poreuze" band dringen.
Re: Binnenland met CO2
Geplaatst: 22 sep 2013 12:15
door thestudent
Hmm daar ben ik niet zo zeker van. Ik ken dit proces eigenlijk alleen van membraansystemen. Maar de band is dus niet volledig geïsoleerd van de buitenomgeving en diffusie zal plaats vinden totdat de partiële druk aan beide kanten van het systeem gelijk is. Dat betekent dus dat er bij een band opgepompt met C02 zelfs een zeer klein beetje N2 en 02 de band in komt. Het absolute drukverschil is nooit voor alle gassen gelijk.
Dat het effect van permeabiliteit van het membraan voor de verschillende stoffen zeer groot is natuurlijk belangrijk. Maar dan zullen we dus moeten aannemen dat C02 heel goed oplost in het butyl van de band. De grootte kan het niet zijn, C02 is immers zelfs een groter molecuul dan N2 en 02. De grootte is echter vooral van belang voor de snelheid van diffusie in het butyl zelf. Maar om te kunnen diffunderen in het butyl zal het eerst moeten oplossen in het membraan. De oplosbaarheid van C02 in butyl dus wel van groot belang voor de permeabiliteit.
Na wat googlen vond ik dus dit
http://ve4ep.com/a/20june/ScienceDirect ... atings.pdfTabel 4 onderaan.
Hoe lager de waarde hoe beter. Nu moet ik er volgens hun dus vanuit gaan dat de permeabiliteit van C02 dus inderdaad veel hoger is dan voor 02 en N2. Dus in ieder geval voor butyl banden is dit inderdaad het geval.
Re: Binnenland met CO2
Geplaatst: 23 sep 2013 16:20
door Orlok
ThomasP schreef:Beste mensen,
Na bijna 2000 km fietsen is het dan eindelijk gebeurd. Ik heb voor het eerst gebruik moeten maken van een CO2 patroon. Het werkte echt top, dus ik ga het sowieso vaker gebruiken.
Maar nu heb ik een vraag: is het nodig om de band leeg te laten lopen en weer te vullen met een normale fietspomp? Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt.
Maak je maar niet druk
, als je iedere keer voor dat je gaat fietsen je band op druk pompt heb je naar verloop van tijd alle lucht en dus ook de CO2 uitgewisseld.
Ik gebruik de CO2 pomp al een tijdje en dat bevalt mij tot op heden prima.
Re: Binnenland met CO2
Geplaatst: 23 sep 2013 16:40
door daniel1975
Orlok schreef:[ Ik gebruik de CO2 pomp al een tijdje en dat bevalt mij tot op heden prima.
IK gebruik hem liefst zo min mogelijk. Zit hier al meer dan een jaar weg te roesten in mijn zadeltasje.