Alles over vakanties op én met de fiets

Leuke route Schoorl eo?

tobi_as
Forum-lid

Gebruikersavatar tobi_as 06 okt 2010 23:19

Hi,

Ik ga volgende week een paar dagen naar Schoorl en neem de racefiets mee. Wie kent een leuke route in de buurt van Schoorl van 40 - 60 km?
Keep calm and pedal like you stole it

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 07 okt 2010 00:25

Sowieso kun je door de Schoorlse duinen mooi fietsen, maar daar wel veel schelpenpaden (goed te doen met de racefiets).
Van Schoorl via de duinen naar Petten, naar st.Maartenvlotbrug het NH-kanaal oversteken, richting Kolhorn, dan zuidwaards richting Nieuwe Niedorp, het Veld, Waarland, Oud-karspel, Schoorldam en terug naar Schoorl.
Heen en weer langs de kuststrook is ook mooi, dus bv. naar Bergen, Egmond, Castricum en terug.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

tobi_as
Forum-lid

Gebruikersavatar tobi_as 07 okt 2010 09:27

Ah mogelijkheden genoeg dus. Bedankt voor je reactie.
Keep calm and pedal like you stole it

fbuijs
Forum-lid

fbuijs 07 okt 2010 11:11

De Brede-Duinen route van de ANWB is een klein maar leuk en afwisselend rondje. Route

De Honsbossche Zeewering en en stukje Westfriese Ringdijk mag eigenlijk ook niet ontbreken. Die kun je eenvoudig aan de Brede-Duinen route plakken. De HBZW loopt van Groet/Camperduin naar Petten. Je kunt bovenop de dijk rijden (aan de kant van de zee) of achter de dijk. In Petten rechtsaf naar Burgervlotbrug, kanaal oversteken en rechtdoor rijden tot je op de Westfriese ringdijk komt. Weer rechtsaf en dan kun je via Schoorldam weer naar Schoorl fietsen.

Veel fietsplezier alvast!

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 08 okt 2010 17:34

Hierboven ook al aanbevolen (met name buiten het hoogseizoen): een heen-en-weertje langs de kuststrook. Is bovendien voor iemand zonder enige terreinkennis het meest eenvoudig om te rijden. Als Noord-Hollander let ik eigenlijk nooit op fietsroute-borden, maar volgens mij kan je b.v. vanaf Schoorl a/Zee tot Den Helder gewoon de LF1-Noordzeeroute volgen. Als je eerst vanuit Schoorl over de Schoorlsezeeweg naar School a/Zee rijdt, hoef je alleen nog op deze fietsborden te letten...

Afbeelding

Deze fraaie route is in ieder geval in beide richtingen uitgepijld (met ‘LF 1a’- en ‘LF 1b’-aanduidingen). Tevens zitten er een aantal vals-platte en slingerende stroken in, waar je even lekker op de pedalen kan rammelen (zie 1e foto). Uiteindelijk zou je dan iets voorbij Lange Jaap — met een lengte van 63 meter, de hoogste gietijzeren vuurtoren van Europa — kunnen omkeren. Je rijdt dan eerst binnendijks (2e foto), vervolgens de dijk op en over, en dan buitendijks (3e foto) retour...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De totale route zal zo'n 75km lang zijn. Om een idee te krijgen, kan je even naar dit plattegrondje... kijken. (Als je inzoomt bij Den Helder is het binnendijkse/buitendijkse lusje te zien.)

tinn
Forum-lid

tinn 08 okt 2010 21:09

Het MTB-parcours is natuurlijk een must als je in Schoorl bent. MTB kan je daar wel huren.
Leef! Fiets!

sirbas
Forum-lid

sirbas 11 okt 2010 23:44

Lijkt veel op route van Plantagenet maar wat ik wel eens rijd is bij Schoorldam de Westfriese zeedijk volgen rondom Schagen is ook een aanrader. Kom je bij St Maarten/Kolhorn op zelfde route uit. Ik rijdt hem meestal vanuit Alkmaar en rijd dan zuidwaarts tot Rustenburg, is dan een rondje van ~85 km geloof ik

Plaats reactie