Hi,
Ik ga volgende week een paar dagen naar Schoorl en neem de racefiets mee. Wie kent een leuke route in de buurt van Schoorl van 40 - 60 km?
Leuke route Schoorl eo?
- plantagenet
- Forum-lid
Sowieso kun je door de Schoorlse duinen mooi fietsen, maar daar wel veel schelpenpaden (goed te doen met de racefiets).
Van Schoorl via de duinen naar Petten, naar st.Maartenvlotbrug het NH-kanaal oversteken, richting Kolhorn, dan zuidwaards richting Nieuwe Niedorp, het Veld, Waarland, Oud-karspel, Schoorldam en terug naar Schoorl.
Heen en weer langs de kuststrook is ook mooi, dus bv. naar Bergen, Egmond, Castricum en terug.
Van Schoorl via de duinen naar Petten, naar st.Maartenvlotbrug het NH-kanaal oversteken, richting Kolhorn, dan zuidwaards richting Nieuwe Niedorp, het Veld, Waarland, Oud-karspel, Schoorldam en terug naar Schoorl.
Heen en weer langs de kuststrook is ook mooi, dus bv. naar Bergen, Egmond, Castricum en terug.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
De Brede-Duinen route van de ANWB is een klein maar leuk en afwisselend rondje. Route
De Honsbossche Zeewering en en stukje Westfriese Ringdijk mag eigenlijk ook niet ontbreken. Die kun je eenvoudig aan de Brede-Duinen route plakken. De HBZW loopt van Groet/Camperduin naar Petten. Je kunt bovenop de dijk rijden (aan de kant van de zee) of achter de dijk. In Petten rechtsaf naar Burgervlotbrug, kanaal oversteken en rechtdoor rijden tot je op de Westfriese ringdijk komt. Weer rechtsaf en dan kun je via Schoorldam weer naar Schoorl fietsen.
Veel fietsplezier alvast!
De Honsbossche Zeewering en en stukje Westfriese Ringdijk mag eigenlijk ook niet ontbreken. Die kun je eenvoudig aan de Brede-Duinen route plakken. De HBZW loopt van Groet/Camperduin naar Petten. Je kunt bovenop de dijk rijden (aan de kant van de zee) of achter de dijk. In Petten rechtsaf naar Burgervlotbrug, kanaal oversteken en rechtdoor rijden tot je op de Westfriese ringdijk komt. Weer rechtsaf en dan kun je via Schoorldam weer naar Schoorl fietsen.
Veel fietsplezier alvast!
Hierboven ook al aanbevolen (met name buiten het hoogseizoen): een heen-en-weertje langs de kuststrook. Is bovendien voor iemand zonder enige terreinkennis het meest eenvoudig om te rijden. Als Noord-Hollander let ik eigenlijk nooit op fietsroute-borden, maar volgens mij kan je b.v. vanaf Schoorl a/Zee tot Den Helder gewoon de LF1-Noordzeeroute volgen. Als je eerst vanuit Schoorl over de Schoorlsezeeweg naar School a/Zee rijdt, hoef je alleen nog op deze fietsborden te letten...
Deze fraaie route is in ieder geval in beide richtingen uitgepijld (met LF 1a- en LF 1b-aanduidingen). Tevens zitten er een aantal vals-platte en slingerende stroken in, waar je even lekker op de pedalen kan rammelen (zie 1e foto). Uiteindelijk zou je dan iets voorbij Lange Jaap met een lengte van 63 meter, de hoogste gietijzeren vuurtoren van Europa kunnen omkeren. Je rijdt dan eerst binnendijks (2e foto), vervolgens de dijk op en over, en dan buitendijks (3e foto) retour...
De totale route zal zo'n 75km lang zijn. Om een idee te krijgen, kan je even naar dit plattegrondje... kijken. (Als je inzoomt bij Den Helder is het binnendijkse/buitendijkse lusje te zien.)
Deze fraaie route is in ieder geval in beide richtingen uitgepijld (met LF 1a- en LF 1b-aanduidingen). Tevens zitten er een aantal vals-platte en slingerende stroken in, waar je even lekker op de pedalen kan rammelen (zie 1e foto). Uiteindelijk zou je dan iets voorbij Lange Jaap met een lengte van 63 meter, de hoogste gietijzeren vuurtoren van Europa kunnen omkeren. Je rijdt dan eerst binnendijks (2e foto), vervolgens de dijk op en over, en dan buitendijks (3e foto) retour...
De totale route zal zo'n 75km lang zijn. Om een idee te krijgen, kan je even naar dit plattegrondje... kijken. (Als je inzoomt bij Den Helder is het binnendijkse/buitendijkse lusje te zien.)
Lijkt veel op route van Plantagenet maar wat ik wel eens rijd is bij Schoorldam de Westfriese zeedijk volgen rondom Schagen is ook een aanrader. Kom je bij St Maarten/Kolhorn op zelfde route uit. Ik rijdt hem meestal vanuit Alkmaar en rijd dan zuidwaarts tot Rustenburg, is dan een rondje van ~85 km geloof ik
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105