Het recht van koper en verkoper
Misschien dat hier iemand thuis is in rechten want ik als verkoper natuurlijk niet zo.
Ik heb sinds vanmorgen een klein geschil met iemand.
Ik heb een gebruikt etje fulcrum R5 verkocht voor 150euro.
Wielen waren fatsoendelijk in orde en zeker geen grote slagen.
Nu krijg ik gistere een mail met een hoop gedreig met advocaten e.d.
De wielen zouden zo krom als een hoepel zijn en het achterwiel zou niet te repareren zijn.
Voorwiel was trouwens wel recht gemaakt.
Nu wil die gast de helft van z`n centen terug.
En ik ben natuurlijk niet van plan dit te doen.
Ik vind dat ik m`n werk gedaan heb en als iemand te vr weg woont om een setje wielen te kunnen komen halen is het zijn risico als er iets fout gaat met verzending.
Ik zelf heb een vermoeden trouwens dat de klant gewoon spijt heeft van z`n aankoop want 150euro incl verzending is best serieus geld voor een paar R5 evo wielen die toch al wat jaren oud zijn.
Wel weinig op gefietst maar toch voor 200euro heb ik ze nieuw , dan zaten er wel banden op en een gebruikte casette maargoed dat was ook niet zo wonders veel meer.
Dus nu is mijn vraag aan de mensen die hier zitten die rechten gestudeerd hebben of deze persoon gerechtelijk gezien wat kan doen?
En ik neem aan dat die voor dit soort dingen niet zomaar een advocaat van onvermogen krijgt dus is procederen dan toch veel duurder dan de 71euro die hij terug wilt?
Ik heb sinds vanmorgen een klein geschil met iemand.
Ik heb een gebruikt etje fulcrum R5 verkocht voor 150euro.
Wielen waren fatsoendelijk in orde en zeker geen grote slagen.
Nu krijg ik gistere een mail met een hoop gedreig met advocaten e.d.
De wielen zouden zo krom als een hoepel zijn en het achterwiel zou niet te repareren zijn.
Voorwiel was trouwens wel recht gemaakt.
Nu wil die gast de helft van z`n centen terug.
En ik ben natuurlijk niet van plan dit te doen.
Ik vind dat ik m`n werk gedaan heb en als iemand te vr weg woont om een setje wielen te kunnen komen halen is het zijn risico als er iets fout gaat met verzending.
Ik zelf heb een vermoeden trouwens dat de klant gewoon spijt heeft van z`n aankoop want 150euro incl verzending is best serieus geld voor een paar R5 evo wielen die toch al wat jaren oud zijn.
Wel weinig op gefietst maar toch voor 200euro heb ik ze nieuw , dan zaten er wel banden op en een gebruikte casette maargoed dat was ook niet zo wonders veel meer.
Dus nu is mijn vraag aan de mensen die hier zitten die rechten gestudeerd hebben of deze persoon gerechtelijk gezien wat kan doen?
En ik neem aan dat die voor dit soort dingen niet zomaar een advocaat van onvermogen krijgt dus is procederen dan toch veel duurder dan de 71euro die hij terug wilt?
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
ik heb hem trouwens nog wel 25euro geboden om terug over te maken zodat z`n verlies beperkt is mocht het echt zo zijn en dat die anders gewoon maar bij postNL moet aankloppen maarja die zullen wel niet zo makkelijk zijn
Maar zelfs over die 25euro voel ik mezelf al enigszins opgelicht
Maar zelfs over die 25euro voel ik mezelf al enigszins opgelicht
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Ik laat het juridische over aan de experts over.
Zeer belangrijk is natuurlijk hoe lang de koper de wielen in bezit had voordat hij/zij begon te klagen. Je kunt imho niet gaan klagen na 2 weken oid. Voor hetzelfde geld heeft hij/zij ze dan zelf naar de vaantjes gereden.
Heb je ze hier verkocht of op dumpplaats? Ik gok op het laatste.
PostNL contracteren heeft in mijn optiek alleen zin als de zending duidelijk beschadigd aan is gekomen.
Beetje vreemd dat hij/zij meteen begint te dreigen met advocaten en niet eerst kijkt of er met jou wel uit te komen is. Ik zou dat advocaten verhaal met een kilo zout nemen maar dat terzijde.
Zeer belangrijk is natuurlijk hoe lang de koper de wielen in bezit had voordat hij/zij begon te klagen. Je kunt imho niet gaan klagen na 2 weken oid. Voor hetzelfde geld heeft hij/zij ze dan zelf naar de vaantjes gereden.
Heb je ze hier verkocht of op dumpplaats? Ik gok op het laatste.
PostNL contracteren heeft in mijn optiek alleen zin als de zending duidelijk beschadigd aan is gekomen.
Beetje vreemd dat hij/zij meteen begint te dreigen met advocaten en niet eerst kijkt of er met jou wel uit te komen is. Ik zou dat advocaten verhaal met een kilo zout nemen maar dat terzijde.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Kun je aantonen dat de wielen nog goed waren op het moment dat je ze verzonden hebt? Heeft hij de wielen in eerste instantie gebruikt? Heeft hij ze zelf laten repareren voordat hij zich weer bij jou gemeld heeft. Op het moment dat hij meteen melding doet heeft hij een poot om op te staan. Maar heeft hij eerst de wielen gebruikt (en dan bedoel ik niet een rondje om te testen) en laten repareren en daarna pas melding bij jou gedaan dan is het een vreemd verhaal en denk ik dat hij niet zoveel kan verhalen. Daar zal een advocaat ook geen brood in zien.
Daarnaast moet je je afvragen of de kosten van een zaak opwegen tegen de kosten van de wielen. Als hij het doorzet betekent dat dat jij ook kosten maakt. Wij hebben in Nederland tegenwoordig een wet die erin voorziet dat beide partijen bij aanvang van een zaak al kosten moeten maken. Dit is gedaan om te voorkomen dat mensen maar onzinzaken gingen aanspannen. Het nadeel hiervan is dat een hoop bedrijven mensen naar de rechtbank laten gaan. De mensen hebben het geld er vaak niet voor en zien dan af van een zaak. Het zogenaamde David tegen Goliath principe. Daarin werkt het totaal niet. (Maar dat is mijn mening)
Daarnaast moet je je afvragen of de kosten van een zaak opwegen tegen de kosten van de wielen. Als hij het doorzet betekent dat dat jij ook kosten maakt. Wij hebben in Nederland tegenwoordig een wet die erin voorziet dat beide partijen bij aanvang van een zaak al kosten moeten maken. Dit is gedaan om te voorkomen dat mensen maar onzinzaken gingen aanspannen. Het nadeel hiervan is dat een hoop bedrijven mensen naar de rechtbank laten gaan. De mensen hebben het geld er vaak niet voor en zien dan af van een zaak. Het zogenaamde David tegen Goliath principe. Daarin werkt het totaal niet. (Maar dat is mijn mening)
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Hij heeft ze nuen weekje in bezit
Dat dreigen viel in het begin wel mee echter toen ik natuurlijk zei dat ik me niet aansprakelijk voel aangezien de wielen recht waren toen ze weg gingen begon de ellende.
Wielen zijn trouwens op Marktplaats verkocht.
Wat ik nog het meest vreemde vind is dat die de helft ( 71euro) terug wilt en dus niet de koop wilt ontbinden.
Ik blijf erbij dat ik me totaal niet geroepen voel om geld terug over te maken maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik juridisch gezien aanspakelijk ben.
Niet dat die straks een kennisje heeft die advocaat is en ik belachelijk hoge kosten aan m`n klote heb hangen
Dat dreigen viel in het begin wel mee echter toen ik natuurlijk zei dat ik me niet aansprakelijk voel aangezien de wielen recht waren toen ze weg gingen begon de ellende.
Wielen zijn trouwens op Marktplaats verkocht.
Wat ik nog het meest vreemde vind is dat die de helft ( 71euro) terug wilt en dus niet de koop wilt ontbinden.
Ik blijf erbij dat ik me totaal niet geroepen voel om geld terug over te maken maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik juridisch gezien aanspakelijk ben.
Niet dat die straks een kennisje heeft die advocaat is en ik belachelijk hoge kosten aan m`n klote heb hangen
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Voor mij aantonen dat ze goed waren toen ze weg gingen is relatief moeilijk.
Ik heb ze gekregen van de wielerzaak waar ik gewerkt heb en daar hingen de wielen.
Toen de zaak is dicht gegaan mocht ik een setje meenemen en heb ik de beste set gepakt.
echter dit aantonen is natuurlijk wel erg lastig , zaak is immers gesloten en met de baas heb ik ruzie.
Echter heeft hij ze wel naar een FM gebracht en die zei dat ze niet meer te repareren waren.
Kan dus zeker zo zijn dat de FM iets fout heeft gedaan , echter ga ik daar niet vanuit maar feit is dus wel dat hij niet eerst gemeld heeft en eerst naar een FM is gegaan en ze daar heeft proberen te laten repareren.
of die een test rit gemaakt heeft weet ik niet en zal die denk ik ook met nee op antwoorden als ik dat nu vraag
Ik heb ze gekregen van de wielerzaak waar ik gewerkt heb en daar hingen de wielen.
Toen de zaak is dicht gegaan mocht ik een setje meenemen en heb ik de beste set gepakt.
echter dit aantonen is natuurlijk wel erg lastig , zaak is immers gesloten en met de baas heb ik ruzie.
Echter heeft hij ze wel naar een FM gebracht en die zei dat ze niet meer te repareren waren.
Kan dus zeker zo zijn dat de FM iets fout heeft gedaan , echter ga ik daar niet vanuit maar feit is dus wel dat hij niet eerst gemeld heeft en eerst naar een FM is gegaan en ze daar heeft proberen te laten repareren.
of die een test rit gemaakt heeft weet ik niet en zal die denk ik ook met nee op antwoorden als ik dat nu vraag
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Ik verkoop al ruim 20 jaar op een dergelijk manier veel spul. Voor MP via de via via en de Particulier.
Paar keer zoiets gehad maar steeds probeerde ze ACHTERAF een korting te krijgen. In alle gevallen heb ik een voorstel gedaan om de koop ongedaan te maken.
Terugsturen kan maar BEIDE keren porti is voor de koper. EN NA inspectie of ik terug kreeg wat ik heb opgestuurd maak ik het geld weer over.
1 keer heb ik gehad dat na dat voorstel de koper lastig ging doen. Wat bleek: hij had inmiddels zelf wat verkloot alleen hij had de pech dat ik z'n vriendin aan de lijn kreeg toen ik belde
Ik zou me over die advocten niet zo druk maken. Koop ongedaan maken. In het slechtste geval krijg je een paar wielen terug die nog maar de helft waard zijn maar het gezeik voor die paar tientjes kan het nooit waard zijn.
Paar keer zoiets gehad maar steeds probeerde ze ACHTERAF een korting te krijgen. In alle gevallen heb ik een voorstel gedaan om de koop ongedaan te maken.
Terugsturen kan maar BEIDE keren porti is voor de koper. EN NA inspectie of ik terug kreeg wat ik heb opgestuurd maak ik het geld weer over.
1 keer heb ik gehad dat na dat voorstel de koper lastig ging doen. Wat bleek: hij had inmiddels zelf wat verkloot alleen hij had de pech dat ik z'n vriendin aan de lijn kreeg toen ik belde
Ik zou me over die advocten niet zo druk maken. Koop ongedaan maken. In het slechtste geval krijg je een paar wielen terug die nog maar de helft waard zijn maar het gezeik voor die paar tientjes kan het nooit waard zijn.
Volgens mij horen wielen zo krom als een hoepel te zijn...
Op zich is de koper te lui geweest om ze voor de aankoop te controleren (langs komen) en te pinnig om extra te betalen voor verzekerde verzending. Op tweedehands artikelen gekocht van een particulier zit ook geen garantie. Aantonen dat ze goed weggingen is sowieso onmogelijk. Hij moet eerst maar eens aantonen dat hij ze niet gesloopt heeft. Eigen schuld dikke bult zou ik zeggen en blij zijn dat hij nog 25 euro terug krijgt. Je moet eens nagaan hoeveel auto's met gebreken er tweedehands verkocht worden door particulieren, daar komt geen advocaat aan te pas.
Complexe goederen die aan slijtage onderhevig zijn moet je ook altijd zelf bekijken en niet laten opsturen. Je kunt dit de volgende keer voorkomen door alleen ophalen te vermelden. als ze ze dan toch opgestuurd willen hebben vermeld je dat dat wel inhoud dat je ze niet meer terugneemt als hij klaagt dat ze defect zijn.
Een advocaat inschakelen voor 71 euro lijkt mij ook niet echt realistisch...
Op zich is de koper te lui geweest om ze voor de aankoop te controleren (langs komen) en te pinnig om extra te betalen voor verzekerde verzending. Op tweedehands artikelen gekocht van een particulier zit ook geen garantie. Aantonen dat ze goed weggingen is sowieso onmogelijk. Hij moet eerst maar eens aantonen dat hij ze niet gesloopt heeft. Eigen schuld dikke bult zou ik zeggen en blij zijn dat hij nog 25 euro terug krijgt. Je moet eens nagaan hoeveel auto's met gebreken er tweedehands verkocht worden door particulieren, daar komt geen advocaat aan te pas.
Complexe goederen die aan slijtage onderhevig zijn moet je ook altijd zelf bekijken en niet laten opsturen. Je kunt dit de volgende keer voorkomen door alleen ophalen te vermelden. als ze ze dan toch opgestuurd willen hebben vermeld je dat dat wel inhoud dat je ze niet meer terugneemt als hij klaagt dat ze defect zijn.
Een advocaat inschakelen voor 71 euro lijkt mij ook niet echt realistisch...
Campagnolo Ultra Dork
het is natuurlijk ook een beetje een princiepe kwestie.
Kijk ik kan wel denken ach maak die 71euro maar terug over of laat hem de wielen terug sturen en maak die 140euro maar terug over maar zo werkt dat in mijn ogen niet.
Wellicht dat ze echt zo krom zijn en postNL iets erop gegooid heeft.
Dat kan natuurlijk voorkomen.
Ik heb het nog nooit meegemaakt maargoed het zou zomaar kunnen.
En als ik straks kromme wielen terug krijg en 140euro terug moet overmaken heb ik een paar gare wielen waar ik niks mee kan en geen geld terwijl ik zeker weet dat ze goed waren
Kijk ik kan wel denken ach maak die 71euro maar terug over of laat hem de wielen terug sturen en maak die 140euro maar terug over maar zo werkt dat in mijn ogen niet.
Wellicht dat ze echt zo krom zijn en postNL iets erop gegooid heeft.
Dat kan natuurlijk voorkomen.
Ik heb het nog nooit meegemaakt maargoed het zou zomaar kunnen.
En als ik straks kromme wielen terug krijg en 140euro terug moet overmaken heb ik een paar gare wielen waar ik niks mee kan en geen geld terwijl ik zeker weet dat ze goed waren
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Maar wel goed voor DIT topicErnie C. schreef:Een advocaat inschakelen voor 71 euro lijkt mij ook niet echt realistisch...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik dacht er zonet nog even over na en kwam eigenlijk tot dezelfde conclusie als anderen hier.
Een beetje raar om dan de helft terug te willen hebben (71 Euro). Of je ontbind de koop of je laat eventuele reparatie kosten terug betalen.
Dit riekt idd zoals GastheerG zegt naar achteraf pingelen.
Mocht er een beschadiging zijn opgetreden tijdens transport dan was dat van buitenaf te zien geweest en had de koper de zending moeten accepteren maar wel een aantekening moeten laten maken.
Wat me niet helemaal duidelijk is na hoeveel dagen na ontvangst de koper dus ging klagen. Hij heeft ze een week in bezit maar als je ze krijgt en ze zijn idd zo krom als een hoepel (nice one Ernie C. ) dan zie je dat meteen.
Ik heb de afgelopen 2 maanden 3 sets verkocht en ik wist precies wat ik opstuurde. De kopers hadden alleen de foto's gezien. Nakka klachten gehad. Als er ook maar het minste of geringste was geweest wat niet normaal was dan had ik dat vermeld en kunnen ze achteraf nooit zeggen van: 'Ja maar....'
Een beetje raar om dan de helft terug te willen hebben (71 Euro). Of je ontbind de koop of je laat eventuele reparatie kosten terug betalen.
Dit riekt idd zoals GastheerG zegt naar achteraf pingelen.
Mocht er een beschadiging zijn opgetreden tijdens transport dan was dat van buitenaf te zien geweest en had de koper de zending moeten accepteren maar wel een aantekening moeten laten maken.
Wat me niet helemaal duidelijk is na hoeveel dagen na ontvangst de koper dus ging klagen. Hij heeft ze een week in bezit maar als je ze krijgt en ze zijn idd zo krom als een hoepel (nice one Ernie C. ) dan zie je dat meteen.
Ik heb de afgelopen 2 maanden 3 sets verkocht en ik wist precies wat ik opstuurde. De kopers hadden alleen de foto's gezien. Nakka klachten gehad. Als er ook maar het minste of geringste was geweest wat niet normaal was dan had ik dat vermeld en kunnen ze achteraf nooit zeggen van: 'Ja maar....'
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock