dilemma LM 2014-hulp van experten nodig
Geachte forum experter!
Ik ga volgend jaar La Marmotte rijden voor de eerste keer en zit met een dilemma waar ik graag jullie expert mening over wil horen. Ik ben een behoorlijke fietser (alles is relatief) en kan redelijk naar boven fietsen maar LM is toch iets anders dan ik ooit gedaan heb met zijn 174km en ca 5200 hoogtemeters . Ik ben 48 jaar en weeg 69kg maar ga wel proberen er iets van af te krijgen om zo min mogelijk gewicht naar boven te slepen. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik kan kiezen tussen 2 fietsen om LM te doen en daar duikt mijn dilemma op. Ik weet niet welke fiets ik moet gebruiken om een zo'n perfekte belevenis te krijgen als het maar kan. Beide fietsen hebben voor en nadelen en sommige beslissingen zullen ook een technische uitdaging voor mij zijn. Ik sleutel graag aan mijn fietsen maar ben geen "sleutel" prof. Hier zijn de voor en nadelen van de beide fietsen:
Fiets A voordeel:
lichter dan fiets B
iets betere zit doordat ik een prof bike-fit heb gedaan (is eigenlijk mijn lievelings fiets van de 2)
gehele Record group, lichtere wielen, beter zadel
Fiets A nadeel:
52-39 verzet, 12-27 achter
Fiets B voordeel:
50-34 verzet, 12-27 achter
beter stuur
Fiets B nadeel:
iets zwaardere fiets, iets slechtere zit (wat een probleem wordt met de lange afstand?), gehele Athena groep (als dat een nadeel is ), 100 gr zwaardere wielen, slechter zadel
Om het iets lastiger te maken moet ik vermelden dat beide fietsen en genot zijn om mee te rijden en het verschil minimaal is! Wat zouden jullie kiezen met de gedachte aan de moeilijkheid van de tocht? Zouden jullie een van de fietsen aanpassen d.w.z. compact van fiets B overzetten naar fiets A (technisch mogelijk?) of een andere casette plaatsen (byv. 12-29) en dan de dubbel laten zitten? Mijn grootste angst is dat mijn verzet niet klein genoeg is om de gehele tocht redelijk normaal te rijden. Raden jullie misschien zelfs een compact met 12-29 aan om La Marmotte te rijden?
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips.
Ik ga volgend jaar La Marmotte rijden voor de eerste keer en zit met een dilemma waar ik graag jullie expert mening over wil horen. Ik ben een behoorlijke fietser (alles is relatief) en kan redelijk naar boven fietsen maar LM is toch iets anders dan ik ooit gedaan heb met zijn 174km en ca 5200 hoogtemeters . Ik ben 48 jaar en weeg 69kg maar ga wel proberen er iets van af te krijgen om zo min mogelijk gewicht naar boven te slepen. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik kan kiezen tussen 2 fietsen om LM te doen en daar duikt mijn dilemma op. Ik weet niet welke fiets ik moet gebruiken om een zo'n perfekte belevenis te krijgen als het maar kan. Beide fietsen hebben voor en nadelen en sommige beslissingen zullen ook een technische uitdaging voor mij zijn. Ik sleutel graag aan mijn fietsen maar ben geen "sleutel" prof. Hier zijn de voor en nadelen van de beide fietsen:
Fiets A voordeel:
lichter dan fiets B
iets betere zit doordat ik een prof bike-fit heb gedaan (is eigenlijk mijn lievelings fiets van de 2)
gehele Record group, lichtere wielen, beter zadel
Fiets A nadeel:
52-39 verzet, 12-27 achter
Fiets B voordeel:
50-34 verzet, 12-27 achter
beter stuur
Fiets B nadeel:
iets zwaardere fiets, iets slechtere zit (wat een probleem wordt met de lange afstand?), gehele Athena groep (als dat een nadeel is ), 100 gr zwaardere wielen, slechter zadel
Om het iets lastiger te maken moet ik vermelden dat beide fietsen en genot zijn om mee te rijden en het verschil minimaal is! Wat zouden jullie kiezen met de gedachte aan de moeilijkheid van de tocht? Zouden jullie een van de fietsen aanpassen d.w.z. compact van fiets B overzetten naar fiets A (technisch mogelijk?) of een andere casette plaatsen (byv. 12-29) en dan de dubbel laten zitten? Mijn grootste angst is dat mijn verzet niet klein genoeg is om de gehele tocht redelijk normaal te rijden. Raden jullie misschien zelfs een compact met 12-29 aan om La Marmotte te rijden?
Alvast bedankt voor jullie reacties en tips.
Ik ben niet erg bekend met campa maar volgens mij moet het wel mogelijk zijn om de compact van fiets B op fiets A te zetten. Volgens mij is het wel zo dat je dan nog een cranktrekker van campa nodig hebt en zul je waarschijnlijk je voorderailleur en ketting moeten aanpassen. Met een dubbel LM naar boven trappen lijkt me wat ambitieus maar ik ben dan ook een matige klimmer dus ik zou voor én een compact én een 12-29 cassette op fiets A gaan. Ook omdat je daar blijkbaar net wat beter op zit en elk voordeel telt op een dergelijke lange en zware tocht.
Ik ben overigens geen expert; nauwelijks ervaring met toertochten en cyclo's en vooralsnog een beperkt aantal fietsen (1xss, 2xmtb en 1xrf) opgebouwd.
Ik ben overigens geen expert; nauwelijks ervaring met toertochten en cyclo's en vooralsnog een beperkt aantal fietsen (1xss, 2xmtb en 1xrf) opgebouwd.
Nicht loelen, radfahren!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Idd gewoon de compact op fiets A zetten. Voor zo,n toch gewoon zorgen dat je genoeg verzetten bij je hebt.
Als A beter zit moet het toch niet zo moeilijk zijn om met een rolmaat en inbussleutel fiets B ook gelijk af te stellen. Misschien een ander stuurpennetje.
Als A beter zit moet het toch niet zo moeilijk zijn om met een rolmaat en inbussleutel fiets B ook gelijk af te stellen. Misschien een ander stuurpennetje.
Het ideale antwoord heeft ritchy al gegeven. Het overzetten van een crank is vrij eenvoudig. Je moet dan waarschijnlijk wel een schakeltje uit je ketting halen. En als je dit te ingewikkelld vind kunt kun je ook nog naar de FM gaan natuurlijk.
Als de vraag is welke fiets je moet nemen is het antwoord simpel, fiets B. Al die schijnbare ongemakken of extra grammetjes wegen niet op tegen het grote verschil in verzet tussen een 39 en 34.
En belangrijk is ook: twijfel niet. Als je gaat twijfelen aan je besluit zul je een slechte dag hebben want dan schrijf je elke tegenslag of zwaar moment toe aan het gebruik van de 'verkeerde fiets'. Terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn. Laat je vooral niet van de wijs brengen.
Als de vraag is welke fiets je moet nemen is het antwoord simpel, fiets B. Al die schijnbare ongemakken of extra grammetjes wegen niet op tegen het grote verschil in verzet tussen een 39 en 34.
En belangrijk is ook: twijfel niet. Als je gaat twijfelen aan je besluit zul je een slechte dag hebben want dan schrijf je elke tegenslag of zwaar moment toe aan het gebruik van de 'verkeerde fiets'. Terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn. Laat je vooral niet van de wijs brengen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
Uit voorgaande reacties komt toch vrij duidelijk de voorkeur voor fiets A naar voren. En inderdaad is met geringe aanpassingen, nl. het overzetten van het crankstel, hier de meest geschikte fiets van te maken. Technisch mogelijk: ja, even ervan uitgaande dat beide fietsen hetzelfde bracketsysteem hebben. Dan blijft van de voordelen alleen het betere stuur - hoe uit zich dat eigenlijk?- van fiets B over. Zou je ook nog kunnen overzetten, maar ik weet natuurlijk niet hoe dat de betere zit van fiets A beïnvloed.
Ik heb weliswaar geen enkele ervaring met het rijden van een monstertocht als de LM, en maar een geringe wat betreft het fietsen in de bergen en ben bijgevolg dan ook een overtuigd triple-gebruiker (nee geen drinker ), maar als je twijfelt aan de te gebruiken verzetten geldt m.i. maar een ding -zoals Ritchy ook al aangaf-: beter mee verlegen dan om verlegen!
Ik heb weliswaar geen enkele ervaring met het rijden van een monstertocht als de LM, en maar een geringe wat betreft het fietsen in de bergen en ben bijgevolg dan ook een overtuigd triple-gebruiker (nee geen drinker ), maar als je twijfelt aan de te gebruiken verzetten geldt m.i. maar een ding -zoals Ritchy ook al aangaf-: beter mee verlegen dan om verlegen!
Laatst gewijzigd door papsnoetn01 op 06 okt 2013 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor jullie reacties en tips!
Als ik de compact over zou zetten op fiets A kan ik dat doen door alleen de bladen over te zetten dwz niet de gehele crank te hoeven wisselen? Ik heb dan geen cranktrekker nodig en hoef alleen mijn ketting aan te passen? Het is dan een kwestie van de 5 boutjes losdraaien waar de bladen meevast zitten? Nog ergens speciaal op letten? Passen de boutjes van Record en Athena op elkaars bladen?
Ik neem inderdaad ook en 12-29 mee voor het geval dat....
Als ik de compact over zou zetten op fiets A kan ik dat doen door alleen de bladen over te zetten dwz niet de gehele crank te hoeven wisselen? Ik heb dan geen cranktrekker nodig en hoef alleen mijn ketting aan te passen? Het is dan een kwestie van de 5 boutjes losdraaien waar de bladen meevast zitten? Nog ergens speciaal op letten? Passen de boutjes van Record en Athena op elkaars bladen?
Ik neem inderdaad ook en 12-29 mee voor het geval dat....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Compact bladen gaan niet op een dubbel crank passen.
What makes the boat go faster?
Wielen in fiets B zijn 100gram zwaarder, lijkt me logisch om fiets B mee te nemen met de wielen van fiets A. Ik heb zelf LM gereden met 39-30 als kleinste verzet, ging goed maar met 39-27 had ik niet lekker kunnen fietsen.
Sowieso fiets B afstellen zoals fiets A, zelfs als je besluit fiets A mee te nemen. Je geeft aan dat de houding dan perfect is dus voor een winter fiets is het toch handig om fiets B lekker afgesteld te hebben.
Sowieso fiets B afstellen zoals fiets A, zelfs als je besluit fiets A mee te nemen. Je geeft aan dat de houding dan perfect is dus voor een winter fiets is het toch handig om fiets B lekker afgesteld te hebben.
Je geeft zelf aan dat fiets A je voorkeurfiets is.
Ik zou een nieuwe compact crank kopen voor fiets A, en die dubbel verkopen. Met een compact kun je t.z.t. wel kiezen tussen verschillende voorbladen; het wisselen is een fluitje van een cent.
Een dubbel is nergens voor nodig.
P.S.: die 12-29 achter ga je vat ook lekker vinden.
Ik zou een nieuwe compact crank kopen voor fiets A, en die dubbel verkopen. Met een compact kun je t.z.t. wel kiezen tussen verschillende voorbladen; het wisselen is een fluitje van een cent.
Een dubbel is nergens voor nodig.
P.S.: die 12-29 achter ga je vat ook lekker vinden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13765
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Alles kleiner dan 39 is compact. Zei het dat er wellicht een after market blad van 38 ergens te krijgen is.