Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Slapen

eelcoz

eelcoz 05 okt 2010 23:55

Volgens mij is hier (tot mijn verbazing) nog geen topic over, maar ik was benieuwd naar het volgende: Hoeveel uren slapen jullie 's nachts, en dan met name tijdens de nachten nadat je overdag hebt gefietst? Normaal gesproken probeer ik ergens tussen de 7 en 8 uur te slapen, maar als ik gefietst heb, merk ik dat dat te weinig is. En dan vooral omdat ik 's ochtends het gevoel heb dat ik niet goed uitgeslapen wakker wordt. Tijdens de dag heb ik er weinig last van. Ik vind dat ik vrij veel slaap nodig heb (wat ik nogal irritant vind), en was benieuwd of meer mensen daar 'last' van hebben. Sowieso vraag ik me af hoe de forumleden die (bijna) iedere dag fietsen dit ervaren,

lunitic
Forum-lid

lunitic 06 okt 2010 00:05

Beste Eelcoz,

Sinds ik dit jaar vrij veel naar mijn werk fiets (3 a 4 maal in de week zo'n 28m enkele rit) heb ik ook gemerkt dat ik meer slaap nodig heb. Ook zo'n 7 a 8 uur. Dit niet zo zozeer omdat ik me anders niet uitgeslapen voel maar meer omdat ik anders niet echt goed herstel.

Voor dat ik vrijwel dagelijks fietste had ik aan zo'n 6 uur slaap wel voldoende al moest ik dan in het weekend wel bijtanken. En ook ik heb net als jij vrij veel slaap nodig om me gewoon goed / fit te blijven voelen. Maar goed... als je het van je zelf weet maakt dat het al makkelijker.

Het voordeel van het vele fietsen en dus ook redelijk veel buiten zijn is dat je er wel weer energie voor terug krijgt. Tenminste.. zo ervaar ik dat.

mispoes
Forum-lid

mispoes 06 okt 2010 14:51

Ik ben van nature een probleemslaper maar sinds ik >10 uur p/w sport heb ik eigenlijk nog maar zelden of nooit in- of doorslaapproblemen.
Genoeg slaap is inderdaad wel een stuk belangrijker geworden dan voorheen, maarja de tijd dat ik het leuk vond om nachtenlang in de kroeg te zitten ligt dan ook ver achter me :D
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 okt 2010 14:56

In algemene zin merk ik dat ik van training juist uitgeruster wakker word en met minder slaap toe kan.

Na een (zeer) zware training merk ik de dag erna echter wel enige vermoeidheid, ook al slaap ik 12 uur.

fwr
Forum-lid

fwr 06 okt 2010 14:59

Ik slaap erg slecht. Het kost me minimaal een uur (maar vaak langer) om in slaap te komen. Vaak word ik een paar uur later wakker en kan dan weer niet in slaap komen.
Als ik vroeg op moet is het helemaal een drama. In slaap komen duurt dan nog langer en als ik 's nachts wakker word kom ik gegarandeerd niet meer in slaap.

Hoeveel ik sport heeft hier geen enkele invloed op. Wel slaap ik in de winter doorgaans een stuk beter dan in de zomer (het enige voordeel van de winter). Heb overigens gemerkt dat je met sporten weinig last hebt van een slechte nachtrust de nacht ervoor.

eelcoz

eelcoz 06 okt 2010 15:08

Ik heb totaal geen last van inslaap- of doorslaapproblemen, alleen daags na een training vaak het gevoel dat ik niet uitgeslapen wakker wordt. Misschien moet ik beter eten of drinken direct na thuiskomst, ik heb af en toe nog wel eens de neiging om dat een beetje te verwaarlozen.

nagyru80

nagyru80 06 okt 2010 15:08

@FWR: probleem herken ik, heb ik zelf ook gehad. Wat bij mij zeer goed geholpen heeft is Zen meditatie. Op moment dat ik nu merk dat ik weer slechter ga slapen, ga ik weer enkele dagen zen meditatie doen en slaap vervolgens zonder problemen in en slaap goed door.
Kost je hooguit 20 minuutjes per dag.
Google maar eens op zen en ga ergens bij je in de buurt een introductiecursus doen. Ik kan het je aanraden

fwr
Forum-lid

fwr 06 okt 2010 15:16

[quote="nagyru80"]@FWR: probleem herken ik, heb ik zelf ook gehad. Wat bij mij zeer goed geholpen heeft is Zen meditatie. Op moment dat ik nu merk dat ik weer slechter ga slapen, ga ik weer enkele dagen zen meditatie doen en slaap vervolgens zonder problemen in en slaap goed door.
Kost je hooguit 20 minuutjes per dag.
Google maar eens op zen en ga ergens bij je in de buurt een introductiecursus doen. Ik kan het je aanraden[/quote]
Ik heb een soort weerstand tegen wazige dingen als yoga en meditatie (de lijst kan overigens verlengd worden met jazz, poëzie en nog veel meer maar daar gaat het hier niet over ...). Maar ik zal eens in de bibliotheek kijken of ze boeken erover hebben.
Want als het zou kunnen werken moet ik het gewoon maar proberen. Heb afgelopen zomer zelfs slaappillen overwogen en daar heb ik eigenlijk nog meer weerstand tegen.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 okt 2010 15:19

Ik merk vooral dat ik beter doorslaap als ik veel train. Ik slaap er echter niet meer van. Volgens mij is slapen ook bedoeld om je mentaal rust te geven en niet zozeer fysiek. Als ik last heb van veel stress, slaap ik minder goed. Soms helpt heel hard trainen dan. Dan ben ik zo moe en slaap ik diep in. Geen tijd/besef meer om me over de stress dingen druk te maken.

En 8 uur is goed. Met minder slaap voel ik me slap.
Live fast; die young. mijn blog

nagyru80

nagyru80 06 okt 2010 15:21

Ik ben daar met dezelfde scepsis aan begonnen, maar toch gedaan omdat ik perse niet aan de pillen wilde gaan. Maar is me uiteindelijk erg meegevallen. Wel heb ik het met een introductiecursus gedaan van 10 sessies. Je hebt dan tenminste begeiding en een stimulans
Fietsen leer je tenslotte ook op een fiets en niet uit een boek. :-)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 okt 2010 19:56

Ik slaap zo'n 8 uur per dag. Maar als ik heel erg diep ben gegaan in een wedstrijd slaap ik de nacht erna zo'n 12 uur. Als ik geen 12 uur de tijd heb om te slapen, slaap ik de volgende nacht meestal nog langer.

Als ik veel train (20+ uur in de week) kan ik niet af met 8 uur slapen per nacht.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 06 okt 2010 20:16

Ik probeer meestal tussen de 8 a 9 uur te slapen en die slaap heb ik ook echt wel nodig. Zeker sinds ik dit jaar veel fiets merk ik dat ik de slaap goed kan gebruiken. Na een inspannende rit op zondag lig ik s' avonds als vroeg op bed en slaap dan binnen no-time.

Train ik wat minder uren in de week merk ik dat ik minder makkelijk in slaap raak, ik heb wel het geluk dat ik gewoon doorslaap. Ik word steevast tussen 8 uur en 8:30 wakker, wil wel eens een keer later zijn als ik flink vermoeid ben.

Wat ik ook prettig vind is dat je niet word gewekt door de wekker maar gewoon wakker wordt als je lichaam vind dat het tijd is om wakker te worden. Daarom word ik meestal lekker uitgerust wakker zonder dat ik uit mijn slaap word gehaald.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

Plaats reactie