Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Twijfel tussen hoog of laag

Twannie
Forum-lid

Twannie 13 okt 2013 19:54

Dacht dat de keuze voor een andere fiets lastig was, maar nu wordt het pas echt moeilijk, de wielen..... Zit te twijfelen voor een wat hoger setje zoals de 50 mm red wind van Fulcrum, Shimano WH RS 81, infinito R 5 AC of 55 mm van Token. Rijd nu al enkele jaren tevreden rond met Fulcrum 3, maar vind in de nieuwe fiets een paar "dikkere" wielen wel mooi staan. Nu lees en hoor ik alleen allemaal verhalen over problemen met de wind( woon in het midden van het land, dus ook polders) en moeite met bochten bij het dalen . Kan ik beter op safe spelen en een lager setje kopen of maakt het met mijn gewicht niet veel uit ( 83 Kg.)?

Bedankt voor het meedenken met dit luxe probleem.

AvS
Forum-lid

AvS 13 okt 2013 21:05

Ik rij zelf hoge velgen met alu remrand, en tot nu toe in Nederland zie ik alleen maar voordelen, ze zijn stijver (wel wat hard) en sturen gewoon strakker dan mijn lage alu wielen. En bij het aanzetten voor een sprint is het echt super, je hebt het gevoel dat iedere trap raak is. Veel wind geeft bij 50 mm (in mijn ogen) nog geen problemen.

Maar voor bergritten wissel ik ze altijd voor de lage alu velgen, voornamelijk omdat je nogal eens hoort dat door warmteproblemen de alu velgrand loskomt van het carbon (door temperatuur en verschillende uitzetting coëfficiënt van alu en carbon krijg je spanningen). Ik zou zelf dus nooit zonder "klimwielen" willen. Daarnaast bij ritten met slecht wegdek zet ik ze er ook nog wel eens in (en toen ik ze net had wisselde ik het voorwiel bij veel wind, nu eigenlijk nooit meer).

Zie ook: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 4&start=36 en http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=44697

Ikzelf zou dus altijd een setje alu er bij houden,

Succes met je keuze
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 okt 2013 21:24

Ik rijd met 46 mm full carbon clichers in de Groningse polder, waar het altijd waait. Gaat prima. En ik rijd er ook gewoon mee in de bergen. Geen centje pijn. De techniek heeft niet stilgestaan de laatste jaren.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 okt 2013 21:36

Eens, maar toch daal ik fijner met mijn Shamals dan met de Reynolds. Kan het niet helemaal uitleggen waarom.
Less is bore

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 14 okt 2013 12:38

Hier nog 1 voor de hoge wielen,koop wel met voldoende spaken in voor en achterwiel.
De grootste windvanger ben je zelf.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 14 okt 2013 12:40

AvS schreef:Ik rij zelf hoge velgen met alu remrand, en tot nu toe in Nederland zie ik alleen maar voordelen, ze zijn stijver (wel wat hard) en sturen gewoon strakker dan mijn lage alu wielen. En bij het aanzetten voor een sprint is het echt super, je hebt het gevoel dat iedere trap raak is. Veel wind geeft bij 50 mm (in mijn ogen) nog geen problemen.

Maar voor bergritten wissel ik ze altijd voor de lage alu velgen, voornamelijk omdat je nogal eens hoort dat door warmteproblemen de alu velgrand loskomt van het carbon (door temperatuur en verschillende uitzetting coëfficiënt van alu en carbon krijg je spanningen). Ik zou zelf dus nooit zonder "klimwielen" willen. Daarnaast bij ritten met slecht wegdek zet ik ze er ook nog wel eens in (en toen ik ze net had wisselde ik het voorwiel bij veel wind, nu eigenlijk nooit meer).

Zie ook: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 4&start=36 en http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=44697

Ikzelf zou dus altijd een setje alu er bij houden,

Succes met je keuze
Welke wielen zijn dat waar het carbon-aluminium los komt bij warmte?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 14 okt 2013 16:51

Bij full carbon velgen heb je mijns inziens altijd een alu set erbij nodig.
Dus full carbon 50mm hoge velgen met daarnaast setje lage alu velgen voor slecht weer.
Als je kiest voor hoge carbon velgen met alu remrand, dan kan je volstaan met alleen deze set wielen.
Alle opties hebben zo hun voor- en nadelen, maar daar is zat over geschreven op het forum.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 okt 2013 16:54

boswielrenner schreef:Bij full carbon velgen heb je mijns inziens altijd een alu set erbij nodig.
Dus full carbon 50mm hoge velgen met daarnaast setje lage alu velgen voor slecht weer.
Als je kiest voor hoge carbon velgen met alu remrand, dan kan je volstaan met alleen deze set wielen.
Alle opties hebben zo hun voor- en nadelen, maar daar is zat over geschreven op het forum.
Sowieso zou ik altijd kiezen voor een setje all-weather wielen naast m'n chique wielset (carbon of alu)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 14 okt 2013 17:00

Precies, het best begin je met als basis een "redelijke" gewone wielset.

Die kun je dan aanvullen met wat meer exotische wielsets, voor additioneel gebruik.

Pashley 24mhz
Forum-lid

Pashley 24mhz 14 okt 2013 18:51

Ik heb een setje lage wielen voor vuil en nat. Maar bij droog weer steek ik gewoon mijn Assaults. Ik stond laatst ook voor de keuze om hoge wielen te kopen of niet. Ik heb het me alleszins nog niet beklaagd. Windgevoeligheid voel je de eerste rit misschien wel, maar het is in mijn ogen zo te verwaarlozen, dat je het niet eens meer merkt na de gewenning.

Twannie
Forum-lid

Twannie 14 okt 2013 20:57

Bedankt voor alle reacties. Ik houd m'n R3's voor rijden met slecht weer. Net als m'n huidige fiets. Iemand nog advies / ervaring over genoemde opties? Wordt iig een setje met alu remrand, want steeds wisselen van blokjes zie ik niet zitten.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 15 okt 2013 21:25

Wisselen van blokjes is 5 minuten werk. Full carbon is mooier dan carbon met alu remrand. Daarnaast ook lichter. Als je je fulcrum r3 houdt dan is hoge fulcrum wielset met alu remrand een optie.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie