Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Triathleet van lange duur naar explosiviteit trainen.

gekke_henkie
Forum-lid

gekke_henkie 14 okt 2013 21:32

Vraagje,

Ik heb enkele weken geleden mjin eerste hele triathlon (Almere) volbracht. Het was belachelijk weer, regen, wind, koud. Maar zat uiteindelijk bij de eerste 30% van het deelnemersveld, dus heel tevreden.

Dit was en erg mooi en uitdagend doel waarvoor ik vele uren sportend op extensief duurvermogen heb doorgebracht... Wat ik van die trainingen nu achteraf erg jammer vindt is dat ik de explosiviteit voor een belangrijk deel ben kwijt geraakt. Daar tegenover staat dat ik veel inhoud gewonnen heb. Ik merk dit doordat ik in groepen van de locale wielerverenigingen, tijden op kop kan fietsen, en gaten dicht rijden. Maar wanneer er gesprongen wordt direct op diens wiel springen is er niet bij...

Nu wil ik voor volgend jaar die explosivieit gaan verhogen, dit mag ten koste gaan van het duurvermogen. (volgend jaar ga ik geen lange triathlons doen.) Er zijn natuurlijk een aantal trainingen die erg goed hiervoor werken, viadukt trainingen, en standaard interval trainingen. Maar ik zou ook graag andere traingen hier aan toevoegen om het niet te eentonig te maken. Hebben jullie nog leuke sugesties?

Ook ben ik benieuwd of traptrainingen goede trainingen zijn om je vermogen op de fiets te verhogen?
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”

Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3

Plaats reactie