Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Nieuwe velgen of shifters?

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 05 okt 2010 22:34

Aan het einde van de maand ben ik jarig en ik krijg dan ook de laatste dagen de onvermijdelijke vraag of ik iets weet voor mijn verjaardag. Meestal is dat niet zo erg moeilijk want vaak heb ik wel kleine en wat grotere wensen, meestal in de vorm van wielrenkleding. Echter de laatste jaren is mijn collectie fietskleding aardig compleet geworden.

Waar ik nu aan zit te denken is geld te vragen om een update aan mijn fiets te doen. Ik rijd sinds april 2009 op een Jan Janssen Eclypse afgemonteerd met Shimano Ultegra (nog met de waslijnen) en Easton EA50 velgen.

Met deze velgen heb ik in die anderhalf jaar 2 keer een spaakbreuk gehad. Weet niet of dat veel of weinig is, maar ik baalde er die keren wel stevig van omdat ik geen reserveset wielen had staan en ik dus gedurende de reparatietijd van de FM even niet kon fietsen. *Een optie zou dus kunnen zijn om van de winter een nieuwe set velgen te kopen.

Ik ben niet de lichtste dus het moeten een paar stevige velgen zijn. Nu weet ik dat daar al hele topics over volgeschreven zijn en dus weet ik ook dat dan Mavic CPX33, Rigida DP18 enz. om de hoek komt kijken.
*Maar zullen deze velgen qua comfort en rij-eigenschappen een verbetering opleveren ten opzichte van mijn huidige velgen?

Daarnaast zou ik eventueel de nieuwe shifters van Ultegra aan kunnen schaffen zodat ik van de waslijnen af ben. Dat zou puur een cosmetische verbetering zijn. Maar goed het oog wil ook wat, toch?

*Wat is jullie mening/advies hierover? En hebben jullie eventueel nog andere adviezen?

Heb overigens geen idee wat de kosten zijn van de ene optie of de andere. Dus een eventuele prijsindicatie, voor zover bij jullie bekend, is uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt (weer!)

PS. mijn vraag in "onderdelen en accessoires" gezet om een dubbele posting te voorkomen.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 05 okt 2010 23:55

Stephan68 schreef:

*Maar zullen deze velgen qua comfort en rij-eigenschappen een verbetering opleveren ten opzichte van mijn huidige velgen?

Daarnaast zou ik eventueel de nieuwe shifters van Ultegra aan kunnen schaffen zodat ik van de waslijnen af ben. Dat zou puur een cosmetische verbetering zijn. Maar goed het oog wil ook wat, toch?

.


De shifters zou ik voor je verjaardag vragen en ik zou er gewoon een stevig setje handgespaakt bijnemen als reserve, 1 wielsetje is gewoon te weinig.
Ik moet er niet aan denken weekje mooi weer en je fancy wielset bij de fietsenknoeier.

BTW, dat gedoe over die wielen zit voor 90% "tussen de oren"
Wil je snel aanzetten> lichte velgen nemen
Wil je comfortabel rijden> 25mm bandjes nemen
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 06 okt 2010 02:19

Een door Zoran/BikeXperto handgespaakt setje Mavic CPX33 wielen zit ergens tussen de 230 en 300 euro (hangt af van de gewenste naven en de kleur spaken, zwart=duurder). Als je alleen 23mm rijdt zou ik overigens voor Mach1 CFX velgen gaan (betere velgen en goedkoper, maar mijns inziens te smal voor 25 mm), dan ben je met zilveren spaken en Ultegra naven voor 200 euro klaar.

Een nieuwe setje shifters kost 260 euro bij Salden.

Mijn persoonlijke mening is dat een 32/28 of 32/32 wielsetje van een goede wielbouwer een hele goede investering is. Tijdens een trainingsrit maakt dat klein beetje extra gewicht vrijwel niets uit, maar de spaken blijven in principe gewoon heel en als je toch een spaakbreuk hebt blijft het wiel voldoende recht. Voor bijzondere gelegenheden pak je dan je Eastons en geniet je van het idee dat je plotseling twee keer zo hard kunt (wat niet zo is, maar zo werkt het voor veel mensen wel). Nieuwe shifters zijn toch puur voor het mooi. Die zet je erop, dan ben je 1 keer trots en vervolgens merk je er niets meer van. Het overschakelen naar je 'race'-wielset geeft keer op keer een kick.

PS. Zoals Kees zegt krijg je comfort door 25mm bandjes te steken. Wielen moeten gewoon strak en stijf zijn met goede spaakspanning (wat fabriekswielen vaak niet hebben en wielen van een goede wielbouwer wel). Afhankelijk van je gewicht en rijstijl kun je kiezen voor meer spaken en zwaardere velgen. Een wielbouwer zoals Zoran adviseert je ook als je hem vraagt wat het beste voor je is.

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 06 okt 2010 09:29

Stephan68 schreef: Waar ik nu aan zit te denken is geld te vragen om een update aan mijn fiets te doen. Ik rijd sinds april 2009 op een Jan Janssen Eclypse afgemonteerd met Shimano Ultegra (nog met de waslijnen) en Easton EA50 velgen.

Ik ben niet de lichtste dus het moeten een paar stevige velgen zijn. Nu weet ik dat daar al hele topics over volgeschreven zijn en dus weet ik ook dat dan Mavic CPX33, Rigida DP18 enz. om de hoek komt kijken.
*Maar zullen deze velgen qua comfort en rij-eigenschappen een verbetering opleveren ten opzichte van mijn huidige velgen?
Heb overigens geen idee wat de kosten zijn van de ene optie of de andere. Dus een eventuele prijsindicatie, voor zover bij jullie bekend, is uiteraard ook welkom.


Heb je al overwogen om bij Rose een setje DTSwiss R585 wielen te kopen? €270 compleet met biba / buba dacht ik. De garantie lijkt me heel goed, die dekt spaakbreuk maar ook schade bij aanrijding.
Mijn oude wielen gaan ook als reserve set een tweede leven leiden zodra mijn 585 achterwiel een 585 voorwiel als broertje heeft gekregen.

Geen waslijnen is mooier, maar van een paar goede velgen heb je elke minuut dat je fietst plezier.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 06 okt 2010 11:36

Je zou kunnen kiezen voor een set Mavic Open Pro, 32 of zelfs 36 spaaks, of zoals Aapje al heeft gezegd, een Mach1 CFX. Wil je comfort kom je automatisch toch bij een lagere velg uit ipv een hogere. Al vraag ik me af of je veel verschil kan voelen tussen een Open pro en een CXP33, zo enorm is het verschil in hoogte nu ook niet. Dan denk ik dat inderdaad de band meer invloed heeft.

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 06 okt 2010 12:26

Jorisb schreef:Je zou kunnen kiezen voor een set Mavic Open Pro, 32 of zelfs 36 spaaks, of zoals Aapje al heeft gezegd, een Mach1 CFX. Wil je comfort kom je automatisch toch bij een lagere velg uit ipv een hogere. Al vraag ik me af of je veel verschil kan voelen tussen een Open pro en een CXP33, zo enorm is het verschil in hoogte nu ook niet. Dan denk ik dat inderdaad de band meer invloed heeft.


Een hogere velg is in de bochten wat stabieler en dat fietst prettiger is mijn ervaring met mijn R585. Banden dempen beter dan een velg en dragen meer bij aan het comfort.

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 06 okt 2010 22:59

Denk dat ik inderdaad ga voor een set nieuwe velgen. De adviezen tot nu toe spitsen zich hier op toe.

Heb Zoran gemaild voor wat vrijblijvende info. Dus misschien kan de moderator deze discussie verplaatsen naar het wielen-forum.

jwxbaarn
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 aug 2009 16:42

jwxbaarn 06 okt 2010 23:06

jammer had wel interesse in de grepen
Arno van Boeijen

Plaats reactie