Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

gemiddelde snelheid op de fiets computer

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 20 okt 2013 13:29

Beste Mede Fietsers,

Ik heb op het forum nu al een aantal draadjes gelezen met betrekking op de gemiddelde snelheid, volgens de schrijvers zijn snelheden van gemiddeld 35kmu geen uitzondering.

Nu fiets ik toch echter 4 ritten in de week tussen de 60 en 80 km, ik kom met mijn gemiddelde snelheid altijd rond de 26/27 kmu te zitten. Bij mij werkt het zo !, ik ga de poort uit
fiets rustig de woonwijk uit dan nog 20 minuten infietsen, kijk even op mn computer en zie dan dat de gemiddelde snelheid 23kmu is, als ik dan het tempo opvoer naar mijn normale fiets tempo tussen de 30 en 35 kmu moet ik toch zeker een halfuur fietsen voordat mijn gemiddelde snelheid de 25 aan tikt.

Nu heb ik het vermoeden dat de notoire 35kmu fietsers de teller even resetten als het infietsen er op zit, om zo aan deze waarden komen.

Of moet ik gewoon nog heel veel spinazie eten ?? :lol:
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 20 okt 2013 13:41

20 min in/warm fietsen vind ik wat overdreven... 10 min is meer dan genoeg.
Overigens doe ik dat op m'n hartslag (onder D1 zone), dus hoe meer/beter je traint, hoe sneller je fietst in een lage hartslagzone. Dan zal je gemiddelde snelheid dus ook hoger liggen...
accepteren kun je leren!

RelicBert
Forum-lid

Gebruikersavatar RelicBert 20 okt 2013 13:43

Het beste is om het gemiddelde te vergeten, dat fiets meer ontspannen :)

Ik merk zelf dat het gemiddelde erg negatief wordt beinvloed door rode verkeerslichten, drukke straten die je moet oversteken, kortom door zaken die je dwingen tot stilstand. Bijvoorbeeld tijdens mijn dagelijkse rondje lukt het me bijna nooit om boven de 30 gemiddeld uit te komen, terwijl op toertochten ik meestal boven de 30 gemiddeld fiets.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 20 okt 2013 13:50

Nee hoor. Je hoeft geen spinazie te eten.

Gemiddelde snelheden worden vaak:

1-Zwaar overdreven
2-Kunstmatig hoog gehouden door idd stop te zetten bij b.v. een stoplicht.

Je gemiddelde snelheid kletterd echt naar beneden als je even voor een rood licht staat.

Ik rijd nu geen racer meer (29er ATB) dus snelheid zegt erg weinig meer.

En natuurlijk wel solo rijden.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 20 okt 2013 13:58

Beste replyers,

Ik rij absoluut niet op gemiddelde snelheid, maar die functie zit nou eenmaal op de computer en zie dan na een rit van 80 km 26/27 gem p u staan en dan heb ik toch stukken 35 k kruissnelheid gereden.

pwaverijn als je met 10 minuten ingefietst bent vind ok hoor, bij mij duurt het wat langer minimaal 20 min overigens fiets ik na een uur nog fijner en zeker met minder moeite.

Ik rij altijd alleen, is ook wel mooi als je soms ingehaald word door een fietser die 35 + doet, als je dan aanpikt blijkt de inhaler toch niet voldoende stamina te hebben om dit lang vol te houden.
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 okt 2013 14:04

Ik haal nooit 35 kmh op solo ritjes. Sterker nog, ik kom niet eens in de buurt. Duurtraining gaan met gemiddelde van 28-30 kmh; een beetje afhankelijk van de wind. Deze ritten kenmerken zich door een constant tempo (D1) een heel soms even een brug omhoog rammen in D3.

Bij een tempo traininge van zo'n anderhalve uur haal ik ook geen 35. Tijdens een training van anderhalf uur met veel blokken D2/D3 en 10 min in en uitfietsen in D1, haal ik gemiddeldes van 32-33 kmh.

GBrand (helaas jong overleden forumlid) had daar een uitspraak over staan in zijn onderschrift:
Zo'n tellertje had ik vroeger ook ;)
Live fast; die young. mijn blog

materialist
Forum-lid

materialist 20 okt 2013 14:49

Met zn vieren achter elkaar over de veluwe, flink doortrappen, snel wisselen met hele stukken boven de 40 staat de eindteller op gemiddeld 28 kilometer!

maak je geen zorgen

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 20 okt 2013 15:02

Het zal idd combinatie zijn. En hoe je woont :) ik kan de wijk uit over fietspaden (sterker, rondje van 70 km kan ik met 1 a 2 stoplichten doen). Stoppen brengt je gemiddelde zwaar omlaag, zelfs als je je computer automatisch laat stoppen onder de x km (bij mij 2.5 anders sta ik volgens dat ding bij serieuze klimmen stil haha).
Maar ik denk idd ook dat tellers vaak gereset worden als ze de wijk uit zijn en echt aan de bak gaan. Gem. snelheid is toch een dingetje (bijna iedere fietser vraagt als je verteld over een mooie wat langere tocht "en wat is je gemiddelde") terwijl ikzelf hartslag boeiender vind.

Oh ja en solo vs. groepje (of een scootertje voor je bij tegenwind) scheelt ook veel.

specializedmerida
Forum-lid

specializedmerida 20 okt 2013 15:05

Het is dus net als bij vissen, ik vang altijd de kleintjes!!!
sensa guilia
Cannondale scalpel
Trek Superfly 100 pro sl

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 okt 2013 15:50

Veel mensen verwarren kruissnelheid met gemiddelde snelheid. Bovendien zegt ook een gemiddelde helemaal niks. Ik ken genoeg mensen die echt niet kunnen fietsen, maar op zondag lekker in het wiel 100 km "met de club rijden" met 32 per uur. Geen meter op kop gereden dus en de hartslag zal niet boven de 130 gekomen zijn. Maar toch "32 gemiddeld".

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 20 okt 2013 16:13

Ik liet me daar in het begin ook nog wel eens door intimideren maar ik denk inderdaad:
zorroi schreef:
Gemiddelde snelheden worden vaak:

1-Zwaar overdreven
2-Kunstmatig hoog gehouden door idd stop te zetten bij b.v. een stoplicht.
Zo zullen ook de hoogtes van de collen wel eens aangezet worden, wegen alle fietsen slechts 2 kilo en staat er altijd windkracht 8.;)

Ik heb nog veel langer nodig om warm te worden, de eerste 25 kilometer kom ik nauwelijks vooruit... 10 minuutjes? Ik wou dat het waar was, ik ben zo'n langzame diesel die heel traag op gang komt.

En volgens mij is een gemiddelde van 26/27 voor iemand die meerdere uren alleen heeft gefietst helemaal niet slecht, temeer omdat je er alle stoplichtmomentjes etc. bij moet tellen.
Ik woon in Rotterdam, ik moet minimaal 10 kilometer fietsen om op een rustige plek te zijn. Als ik 80 kilometer ga fietsen is er dus 20 km stoplichten en slingerbejaarden-getob bij. Dan ga ik me echt niet schamen voor een sucky gemiddelde hoor.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 20 okt 2013 16:49

TumTumTum schreef: Ik woon in Rotterdam, ik moet minimaal 10 kilometer fietsen om op een rustige plek te zijn. Als ik 80 kilometer ga fietsen is er dus 20 km stoplichten en slingerbejaarden-getob bij. Dan ga ik me echt niet schamen voor een sucky gemiddelde hoor.:)
Klopt. Ik ben met 10 minuten op een rustig stuk, precies het stuk dat ik nodig heb om warm te worden.
Overigens ben ik ook niet heel erg van het gemiddelde bijhouden, zeker niet tijdens het fietsen, dan kijk ik voornamelijk naar cadans en hartslag.
accepteren kun je leren!

Plaats reactie