Pagina 1 van 3
Nieuwe opzet voor het wielrennen
Geplaatst: 21 okt 2013 23:21
door wielerfanaat
Mensen ik zat laatst is te fantaseren over de toekomst van het wielrennen en vroeg me af hoe jullie hier nu eigenlijk over denken? Het is duidelijk dat er iets moet gebeuren.
Wat voor opzet zal goed werken in de toekomst voor het wielrennen? Misschien een soort Champions League of Cycling waar zowel de teams als de UCI goed uit kunnen komen?
- Wat zal de rol van de UCI dan moeten zijn?
- Hoe zou de rol van de commerciële organisatoren er uit moeten zijn?
- Hoe zou het circuit van de Champions Leaugue of Cycling eruit moeten zien? (welke wedstrijden bijv?)
- Hoe zouden de inkomsten verdeeld moeten worden?
Ook zat ik zelf al te kijken naar andere sporten/benchmarks die wij misschien in het wielrennen kunnen gebruiken? Zoals bijv:
- De Champions League georganiseerd door de UEFA.
- Hoe bijvoorbeeld nu de Euro Hockey League is vormgegeven.
- Het huidige Formule 1 model
Ik hoop dat ik jullie zo een beetje op weg heb geholpen en dat jullie met mij mee willen denken over een nieuwe opzet van het wielrennen. De toekomst van het wielrennen! Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën. Brand maar los!
Re: Nieuwe opzet voor het wielrennen
Geplaatst: 22 okt 2013 08:56
door bmiller
Re: Nieuwe opzet voor het wielrennen
Geplaatst: 22 okt 2013 11:56
door ever
Hoezo nieuwe opzet? De ProTour is toch al de Champions League van het wielrennen?
Re: Nieuwe opzet voor het wielrennen
Geplaatst: 22 okt 2013 18:17
door rob74
wielerfanaat schreef:Mensen ik zat laatst is te fantaseren over de toekomst van het wielrennen en vroeg me af hoe jullie hier nu eigenlijk over denken? Het is duidelijk dat er iets moet gebeuren.......
Hoezo is er iets gebeuren?
Je schrijft dat er 'iets' moet gebeuren zonder duidelijk te maken waarom dat dan moet. En daarna komt een hele waslijst met mogelijk oplossing.
Zou het mischien niet eens een goed idee om vooraf na te denken wat er dat precies aan schort. Eerst eens de probleemstelling helder krijgen voordat je in oplossing gaat denken. Je komt bij nu een beetje over als een kortzichtige manager die in tjakke oplossingen gelooft zonder dat ie weet of er eigenlijk wel iets op te lossen valt.
Re: Nieuwe opzet voor het wielrennen
Geplaatst: 25 okt 2013 09:45
door wielerfanaat
Laat maar. Wat een dood kut forum is dit zeg!
Re: Nieuwe opzet voor het wielrennen
Geplaatst: 25 okt 2013 09:55
door bmiller
Je maakt daarentegen al een aardige indruk zo
Re: Nieuwe opzet voor het wielrennen
Geplaatst: 25 okt 2013 10:15
door Ernie C.
wielerfanaat schreef:Laat maar. Wat een dood kut forum is dit zeg!
Er postten 3 mensen een reactie, zelf ging je daar niet op in, wat een dooi kut ben jij...
Re: Nieuwe opzet voor het wielrennen
Geplaatst: 01 nov 2013 07:30
door JPAR
Los van de TS die dit topic begonnen is (ik geloof dat hij zichzelf door zijn opmerking aardig gediskwalificeerd heeft) wil ik er toch even op terug komen. De UCI is bezig zijn plannen voor hervormingen door te zetten: kleinere ploegen, minder koersdagen en minder renners per koers per team. Wat vinden jullie hier van?
http://www.ad.nl/ad/nl/1018/Wielrennen/ ... agen.dhtml
Re: Nieuwe opzet voor het wielrennen
Geplaatst: 01 nov 2013 08:11
door sloeren
Het is al beter hoewel ik 16 ploegen voor de 1e divisie en 9 renners per ploeg in grote rondes nog steeds te veel vindt. Dit lijkt mij meer op het resultaat van onderhandelingen met ASO en ploegen dan de inzet. Meer verkleiningen moeten volgen.
Re: Nieuwe opzet voor het wielrennen
Geplaatst: 01 nov 2013 08:22
door amclassic-fan
Dat 'plan' trekt toch nergens op in de vorm dat het gepubliceerd is? Het aantal koersdagen is gewoon volledig de keuze van de ploeg en/of de renner. Het aantal koersdagen beperken zegt mij persoonlijk maar weinig. In een etappe koers van een week zitten altijd wel etappes die weinig voorstellen voor de renners. Het aantal 1 daagse koersen waar je de hele dag relaxt mee kan peddelen zonder je kapot te rijden is een stuk kleiner. Koersdag ≠ koersdag
Het aantal koersdagen komt niet zo hoog door het aantal WorldTour koersen, maar doordat ploegen ook .1 en .HC koersen willen rijden. Bijv Sky selecteert de wedstrijden op het programma dat ze willen rijden en de doelen die ze hebben, terwijl Vacansoleil maar zoveel mogelijk .1 koersjes in België en Frankrijk reed. Die hadden er weinig moeite mee op renners 4 1 daagse koersen in een week te laten rijden (incl alle verplaatsingen).
Ik zie geen duidelijke probleemstelling. Volgens mij wordt er niet veel geklaagd over het aantal koersdagen, maar wel over een heleboel andere zaken. Misschien dat die andere zaken 1e eens bekeken moeten worden, voordat een probleem wat er niet is opgelost wordt.
Re: Nieuwe opzet voor het wielrennen
Geplaatst: 01 nov 2013 08:56
door JPAR
Ik denk dat je met je puntensysteem veranderen heel wat meer teweeg brengt. Koppel de punten niet langer aan de renner, maar aan het team. Verdeel de punten op een logische en eerlijke manier per soort koers (Pro, 1 en HC). De ploeg kan dan zelf bepalen hoeveel renners ze selecteren in hun ploeg en welke renners ze waar inzetten. Beoordeel de renners op hun resultaten in de verschillende koersen en niet op de punten die ze toevallig gepakt hebben. Omdat renners niet meer beoordeeld worden op het aantal punten dat ze verdient hebben, maar op hun daadwerkelijke kwaliteiten moeten ze in een koers aan de bak.
Het aantal renners per ploeg per koers verkleinen is denk ik wel een goede stap.
Re: Nieuwe opzet voor het wielrennen
Geplaatst: 01 nov 2013 09:04
door amclassic-fan
Een puntensysteem lijkt mij toch de enige manier om de renners objectief te beoordelen. Of wilde je er een jury sport van maken