slijtage banden bij tacx
Hallo,
ik ben van plan een tacx flow of eventueel een VR aan te schaffen. Nu hoor ik van iedereen andere verhalen over de slijtage van de achterbanden. De een roept dat een normale achterband na een paar keer goed tacxen versleten is en dat je daarom altijd met een reservewiel plus speciale tacx band moet taxcen.
Anderen zeggen weer dat tacxen net zo slijt als normaal fietsen. In dat geval lijkt het continu wisselen van band/wiel me overbodig.
Kunnen jullie me helpen? Hoe zit het nou precies?
ik ben van plan een tacx flow of eventueel een VR aan te schaffen. Nu hoor ik van iedereen andere verhalen over de slijtage van de achterbanden. De een roept dat een normale achterband na een paar keer goed tacxen versleten is en dat je daarom altijd met een reservewiel plus speciale tacx band moet taxcen.
Anderen zeggen weer dat tacxen net zo slijt als normaal fietsen. In dat geval lijkt het continu wisselen van band/wiel me overbodig.
Kunnen jullie me helpen? Hoe zit het nou precies?
Een band verliest zijn grip als je 'm in de Tacx gebruikt, dus het is niet aan te raden met je "gewone" wiel te gaan Tacxen. Je kunt dat ook zien, het rubber gaat door gebruik op de Tacx glimmen.
Speciale Tacx band is onzin, "gewone" bandjes werkt net zo goed.
Koop op MP gewoon een oud wiel voor 25 euro en leg er je (bijna versleten) oude bandjes om, klaar is kees.
Speciale Tacx band is onzin, "gewone" bandjes werkt net zo goed.
Koop op MP gewoon een oud wiel voor 25 euro en leg er je (bijna versleten) oude bandjes om, klaar is kees.
speciale tacx bandjes hebben bij mij meer grip en zorgen voor minder snel doorglippen (als je bv gaat staan of op een stijle klim +10%) op een fortius. nu rijdt ik met de conti training band en die doet het ook beter dan gewone bandjes.
ook sluit ik me bij havana aan wat betreft het glimmen, die bandjes worden erg warm op de rollen en worden iets harder lijkt het wel.
ook sluit ik me bij havana aan wat betreft het glimmen, die bandjes worden erg warm op de rollen en worden iets harder lijkt het wel.
Over het slijten weet ik niks, ik kan alleen oude, al versleten wegbanden vergelijken met een nieuwe tacx trainingsband. Maar ik kan me wel aansluiten bij dat grip verhaal. Omdat die speciale band niet zo glad word, slipt ie minder door als je echt hard staat te beuken.
Dank voor jullie reacties. Dus jullie raden wel aan om een reservewiel te gebruiken.
Ik heb ook verhalen gehoord over dat je ketting hard slijt als hij op een ander wiel zit. Is het dan nog belangrijk om een vergelijkbare groep op je reservewiel te hebben?
Ik heb ook verhalen gehoord over dat je ketting hard slijt als hij op een ander wiel zit. Is het dan nog belangrijk om een vergelijkbare groep op je reservewiel te hebben?
Als je gewoon je ketting iedere 3000 km vervangt gaan je cassette en je bladen langer mee én heb je geen problemen wanneer je met meerdere cassettes in één setup rijdt (zoals met een Tacx).
-
- Forum-lid
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24
Ander achterwiel is toch helemaal niet nodig? Gewoon oud buitenbandje opleggen en klaar!
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL
devoorzitter schreef:Ander achterwiel is toch helemaal niet nodig? Gewoon oud buitenbandje opleggen en klaar!
Dat is leuk voor 1 keer, maar als je twee/drie keer per week wilt wisselen dan geef ik toch de voorkeur aan een extra wiel. Binnen 30 seconden wiel verwisselen en gaan! Dat is me die paar tientjes wel waard.
Ik jaag de concurrentie voor me uit.......
Pegoretti Mxxxxxo
Canyon Grizl
Pegoretti Mxxxxxo
Canyon Grizl
-
- Forum-lid
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24
ik ging van mijn eigen situatie uit: ik gebruik een oude fiets op de tacx. anders is een ander wiel inderdaad wel handig.Dat is leuk voor 1 keer, maar als je twee/drie keer per week wilt wisselen dan geef ik toch de voorkeur aan een extra wiel.
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL