Dag allemaal,
Mijn achterwiel staat scheef in mijn frame (zie schets). Als ik het verschil met een schuifmaat meet dan scheelt het 5 mm tussen de linker en rechter kant.
Mijn frame heb ik nagemeten en dat lijkt recht. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van een touwtje dat ik van de bevestigingspads (?) naar het balhoofd heb gespannen. Ter plekke van de staande framebuis heb ik met een schuifmaat gemeten en daar kan ik geen verschil meten.
Ik krijg het wiel met geen mogelijkheid recht geplaatst, zelfs niet als ik het overdreven scheef plaats.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe ik het kan verhelpen?
mijn frame:
[img=http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 7116_n.jpg]
De schets ter verduidelijking:
[img=http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 0870_n.jpg]
achterwiel staat scheef in MTB [update afbeeldingen aangepas
groet John
http://web.me.com/zjon/wieleravonturen/2011/2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://web.me.com/zjon/wieleravonturen/2011/2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47
Misschien een stomme vraag, maar zit de velg wel haaks op de as gespaakt? En heb je al eens een ander wiel geprobeerd?
je hebt wel serieuze lakschade gekregen.
je hebt wel serieuze lakschade gekregen.
Het kan zijn dat de velg niet precies in het midden staat ten opzichte van de naaf. Met een centreerboog kan je dit checken. Zie http://parktool.com/repair/readhowto.asp?id=82
Dank voor de tips.
Ik ga er even een ander wiel inzetten. Even kijken of die wel recht te plaatsen is.
De Koga is inmiddels 13 jaar oud dus die serieuze lakschade daar ga ik maar eens iets aan doen.
Ik hou jullie op de hoogte.
John
Ik ga er even een ander wiel inzetten. Even kijken of die wel recht te plaatsen is.
De Koga is inmiddels 13 jaar oud dus die serieuze lakschade daar ga ik maar eens iets aan doen.
Ik hou jullie op de hoogte.
John
groet John
http://web.me.com/zjon/wieleravonturen/2011/2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://web.me.com/zjon/wieleravonturen/2011/2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;
@asdfghjkl
Een tijdje geleden heet de FM er een nieuwe achtercassette opgezet.
Stel, het wiel staat wel recht maar vanwege een bredere cassette (tov de vorige cassette) staat het wiel niet in het midden....
Ik mag er toch vanuit gaan dat een FM dit toch checkt...
John
Een tijdje geleden heet de FM er een nieuwe achtercassette opgezet.
Stel, het wiel staat wel recht maar vanwege een bredere cassette (tov de vorige cassette) staat het wiel niet in het midden....
Ik mag er toch vanuit gaan dat een FM dit toch checkt...
John
groet John
http://web.me.com/zjon/wieleravonturen/2011/2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://web.me.com/zjon/wieleravonturen/2011/2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- r.hilferink
- Forum-lid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 13 apr 2004 14:54
Heb ik een tijd geleden ook gehad.
Toen bleek dat de er een stukje uit het frame was uitgesleten. Ik kon het wiel er wel recht inzetten maar door de krachten kwam het wiel toch weer scheef te zitten (hoe strak ik de spanner ook zette).
Dat er een stukje uit het frame was uitgesleten kwam doordat de as van het wiel (niet de spanner maar het gedeelte die tegen het frame komt) niet breed genoeg was en aan één kant dus niet voldoende steun had waardoor het frame werd beschadigd.
Was trouwens niet te repareren en ik heb gebruik kunnen maken van een goede regeling van de dealer.
Misschien heb je hier iets aan.....
Toen bleek dat de er een stukje uit het frame was uitgesleten. Ik kon het wiel er wel recht inzetten maar door de krachten kwam het wiel toch weer scheef te zitten (hoe strak ik de spanner ook zette).
Dat er een stukje uit het frame was uitgesleten kwam doordat de as van het wiel (niet de spanner maar het gedeelte die tegen het frame komt) niet breed genoeg was en aan één kant dus niet voldoende steun had waardoor het frame werd beschadigd.
Was trouwens niet te repareren en ik heb gebruik kunnen maken van een goede regeling van de dealer.
Misschien heb je hier iets aan.....
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross
Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gazelle Cyclocross
Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb net met een vriend de fiets eens rustig bekeken en we komen tot de volgende conclusie:
Het voorwiel en het achterwiel staan in lijn, met andere woorden het achter wiel staat niet scheef.
De achtervork is niet symmetrisch! (dit lijkt zo als we het van achteren bekijken)
Het frame lijkt bewust zo gemaakt dat de beide ' achterpoten' van het frame verschillend van maat zijn.
Ik heb een schets gemaakt ter verduidelijking:
Maat 1 is groter dan Maat 2 maar dit lijkt bewust, dus het wiel staat wel recht.
Komt dit meer voor bij MTB's?
[img=http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 0642_n.jpg]
Het voorwiel en het achterwiel staan in lijn, met andere woorden het achter wiel staat niet scheef.
De achtervork is niet symmetrisch! (dit lijkt zo als we het van achteren bekijken)
Het frame lijkt bewust zo gemaakt dat de beide ' achterpoten' van het frame verschillend van maat zijn.
Ik heb een schets gemaakt ter verduidelijking:
Maat 1 is groter dan Maat 2 maar dit lijkt bewust, dus het wiel staat wel recht.
Komt dit meer voor bij MTB's?
[img=http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 0642_n.jpg]
groet John
http://web.me.com/zjon/wieleravonturen/2011/2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://web.me.com/zjon/wieleravonturen/2011/2011.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja dat komt zeker vaker voor. Fabrikanten doen dit zo om genoeg ruimte te hebben voor de kettingbladen. Kijk maar eens op je fiets hoe dicht die bij de achtervork staan, waarschijnlijk zou het niet passen als maat 2 net zo groot was als maat 1.
Leuke schetjes
Als het een stalen frame is kun je de achtervork voorzichtig bijbuigen zodat het weer goed gelijnd wordt. Bij alu NIET doen, dan is de kans op breuk erg groot.
zie ook: http://www.m-gineering.nl/avorkricht.htm
Als het een stalen frame is kun je de achtervork voorzichtig bijbuigen zodat het weer goed gelijnd wordt. Bij alu NIET doen, dan is de kans op breuk erg groot.
zie ook: http://www.m-gineering.nl/avorkricht.htm