Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Recreant met beginnersvragen.

pmud
Forum-lid

pmud 16 mei 2011 22:23

Beste.
Ik zag dit forum en heb me aangemeld omdat ik hier hopelijk een antwoord krijg op mijn beginners vragen. De reden? Omdat mijn vrouw een elektrische fiets heeft aangeschaft moet er, om het totaal gewicht van de fietssdrager achter op de auto te minimaliseren, een fiets op die niet zwaarder mag zijn dan 12 kilo. (Mijn eigen hybride fiets weegt n.l. 19 kg) Enigszins bekend met de racefiets, die ik niet meer heb, en al jaren op de spinning bij de fitness, dacht ik aan een mountainbike.
Doel: Samen sportief fietsen ( ik moet haar nu ten slotte bijhouden) op een zomeravond of op vakantie in het buitenland. En mogelijk is een enkele keer in mijn uppie ietsje van de fietspaden afwijken en wat door de bossen fietsen. Mijn budget is in eerste instantie 500€ of een ietsje meer.
Voor zover ik me heb ingelezen zou een verende voorvork die op de gewone weg vastgezet kan worden een optie zijn. Dit om het rijgemak op de weg te vergroten. Ik zag hiervoor b.v. de trek kaitai. Lijkt me mooi maar waar koop je zoiets!
Wat ik nog even snel kwijt wil. De Trek Kaitai heeft ook nog voorgeboorde gaten in het frame zodat er spatborden etc. op gemonteerd kunnen worden. Fietstas er op en spulletjes erin voor het gezamenlijke fietstripje met moeders. Jaja, ik weet het. Het ziet er niet professioneel uit maar ik moet wat.
Maar goed, vele mogelijkheden zullen er waarschijnlijk zijn. Ook tweedehands, mits gekocht bij een goede fietsenmaker is mij ook om het even. En waar vind ik een fietsenmaker met een goede reputatie in de vierhoek, Purmerend, Alkmaar, Hoorn, Amsterdam.
Kortom, vragen te over. Wie wil er een voorzet doen! Dan heb ik iets om over na te denken.
Doei, Pmud.

michon
Forum-lid

michon 16 mei 2011 22:56

De meeste mountainbikes in de middenklasse (hardtails) duiken onder de 12,5 kg. Probleem is echter dat de middenklasse toch al snel 1000 euro kost (nieuw).
De Kaitai is geen echte mountainbike, maar meer een hybride/trekkingbike. Waarschijnlijk wel geschikt voor jouw doelen. Punt is dat als je hem gaat gebruiken voor echt mountainbiken je snel tegen de grenzen van het materiaal loopt.
Ik denk overigens dat die Kaitai zwaarder zal zijn dan de door jou gewenste 12 kg, vermoedelijk moet je rekening houden met een kilo of 14.
Op de 2ehands markt geef ik je wat meer kans om een fiets in die gewichtsklasse te gaan vinden.
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 16 mei 2011 23:41

Gezien wat je zoekt zal een hybride eerder voldoen aan je pakket van eisen. Stevens geeft het meeste waar voor je geld. De Stevens X6 lite weegt iets boven 11 kg. Nieuw, met korting €700. Tweede hands zeker voor €500 te vinden. Ook met een starre voorvork goed op veldweggetjes te gebruiken. Eigen ervaring. Gewoon wat banden met meer volume monteren (bij aankoop Schwalbe Marathon Race 40-622 laten monteren ipv de smart sams. Zo nodig koop je later Marathon Extreme 42-622 erbij voor de bossen). Of andersom, natuurlijk.

m_mcfly
Forum-lid

m_mcfly 16 mei 2011 23:51

Eens met de vorige poster dat je denk ik zoekt naar een hybride. Heb zelf een Red Bull Multisport van vorig jaar, tegenwoordig Rose (www.rose.nl), die zijn nieuw boven je budget, maar ik zag er net een uit 2004 op marktplaats voorbijkomen. Kwaliteit van de afmontage is in mijn ervaring top bij Rose, dus aan een tweedehandsje voor een mooie prijs kun je je bijna geen buil vallen.

Of, als je er gehecht bent aan je huidige fiets, een zwaardere fietsdrager kopen. Voor het aangegeven budget kun je een Uebler x31 nano nieuw uit doos krijgen, voor 3 fietsen, max. gewicht 54 kg. Maar een nieuwe fiets uitzoeken is natuurlijk veel leuker!

pmud
Forum-lid

pmud 20 mei 2011 00:33

Hartelijk dank voor de tips. Inderdaad. Een lichte hybride is ook een optie. Tevens kreeg ik van een kennis nog een tip is te gaan kijken bij Kroone en Liefting B.V in limmen. Deze schijnt een goede reputatie opgebouwd te hebben als het om service en kennis gaat. Ik ben benieuwd. Een zwaardere fietsenrek is geen optie voor mijn kleine karretje. Max. 50kg op de trekhaak! Anders was ik met mijn huidige fiets al klaar geweest.
Oké. Lekker uitzoeken is ook leuk. Bedankt voor de tips en tot forums.
Doei, Pmud

Plaats reactie