Fietsen met eenTe kleine Cranstel.
-
- Forum-lid
Ola,
Mijn naam is Ivan en ik heb jullie raad nodig.
Wij wonen in Thailand en ik ben een fanatieker fietser,alleen is mijn cranstel kapot (Truvativ GXP Eilta 17,25cm).
Ik ben1.93 en volgens en sommige tabellen hoor ik een crankstel van 17,50cm lang te hebben.
Probleem is dat hier in de buurt alleen maar 17,00cm verkrijbaar is.
Is fietsen met mijn lengte met een crankstel van 17,00cm aan de raden?
Ik hoor graag jullie antwoord/raad.
Alvast bedankt
gr Ivan
Mijn naam is Ivan en ik heb jullie raad nodig.
Wij wonen in Thailand en ik ben een fanatieker fietser,alleen is mijn cranstel kapot (Truvativ GXP Eilta 17,25cm).
Ik ben1.93 en volgens en sommige tabellen hoor ik een crankstel van 17,50cm lang te hebben.
Probleem is dat hier in de buurt alleen maar 17,00cm verkrijbaar is.
Is fietsen met mijn lengte met een crankstel van 17,00cm aan de raden?
Ik hoor graag jullie antwoord/raad.
Alvast bedankt
gr Ivan
Laatst gewijzigd door Thailand87 op 25 okt 2013 16:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Is geen antwoord op te geven. De ene fietser zal zeggen: "wereld van verschil", maar het grootste deel zal het niet eens merken.
Zo. Dat zijn flinke hefbomen van 1700-1750cm
Bij crankarm lengte moet je niet naar je absolute lengte kijken maar naar je binnenbeen lengte.
Te korte crankarm lengte kan suboptimaal zijn voor wat betreft spierkracht aangezien deze afhankelijk is van de spier lengte. Ik zou echter iets op moeten snorren wat het verschil theoretisch zou kunnen zijn. Vaak zijn dit soort onderzoeken echter gebaseerd op de maximale kracht die je kunt leveren bij een bepaalde spierlengte en met fietsen haal je echt nooit een maximale kracht.
Maximale speirkracht haal je enkel bij een Statische (ook wel Isometrische genoemd) contractie en is ook spierlengte afhankelijk.
Tevens is spierkracht snelheid (lees RPM) afhankelijk.
Bij crankarm lengte moet je niet naar je absolute lengte kijken maar naar je binnenbeen lengte.
Te korte crankarm lengte kan suboptimaal zijn voor wat betreft spierkracht aangezien deze afhankelijk is van de spier lengte. Ik zou echter iets op moeten snorren wat het verschil theoretisch zou kunnen zijn. Vaak zijn dit soort onderzoeken echter gebaseerd op de maximale kracht die je kunt leveren bij een bepaalde spierlengte en met fietsen haal je echt nooit een maximale kracht.
Maximale speirkracht haal je enkel bij een Statische (ook wel Isometrische genoemd) contractie en is ook spierlengte afhankelijk.
Tevens is spierkracht snelheid (lees RPM) afhankelijk.
Laatst gewijzigd door Zorro op 25 okt 2013 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
Da's een flinke cranklengte.....Thailand87 schreef:een crankstel van 1750cm lang
-
- Forum-lid
Foutje aaangepast
-
- Forum-lid
1750 mm is nog steeds erg lang....Thailand87 schreef:Foutje aaangepast
Ik heb op mijn carbon racer 175mm en op mijn crosser en klassieker 170mm en echt verschil merk ik niet (maar ik word wel vaker voor ongevoelige klootzak uitgemaakt ) .
Uit recent onderzoek blijkt dat hoe korter hoe beter is maar dat is ook maar één onderzoek en zal zeker wel zijn of worden tegengesproken in een ander onderzoek.
Uit recent onderzoek blijkt dat hoe korter hoe beter is maar dat is ook maar één onderzoek en zal zeker wel zijn of worden tegengesproken in een ander onderzoek.
Campagnolo Ultra Dork
Steeds meer testen wijzen uit dat het hoogste duurvermogen wordt bereikt door het gebruik van korte cranks, ja tot 150mm. Dit is onafhankelijk van de lichaamslengte. De wielersport is een sport van tradities, je kunt ook zeggen, is conservatief. De laatste sport die de hartslagmeter en intervaltraining "ontdekte". Zo zal het ook met die cranks gaan.
-
- Forum-lid
Ik ben een triatleet dus in principe zou het beter moet uitpakken als ik zo begrijp.
Moet nog blijken in het werkelijkheid natuurlijk,maar ik ga de 1700 crankstel maar gewoon bestellen en erop wagen.
Iedereen bedankt
Gr Ivan
Moet nog blijken in het werkelijkheid natuurlijk,maar ik ga de 1700 crankstel maar gewoon bestellen en erop wagen.
Iedereen bedankt
Gr Ivan
Ach, het wereldrecord hard fietsen is gevestigd met 150mm cranks (anders paste het niet in de kuip van de ligfiets) dus als je het zo bekijkt...
Volgens mij maakt het allemaal niet heel veel uit. Zelf fiets ik met 165 op mijn baanfiets, 170 op mijn fixie, 172.5 op mijn beide wegfietsen en 175 op mijn MTB, E en ik merk het verschil echt niet...
Volgens mij maakt het allemaal niet heel veel uit. Zelf fiets ik met 165 op mijn baanfiets, 170 op mijn fixie, 172.5 op mijn beide wegfietsen en 175 op mijn MTB, E en ik merk het verschil echt niet...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Er zijn nogal wat studies in de omloop die eigenlijk allemaal zo'n beetje in dezelfde richting wijzen:
1-Cranklengte geeft vrijwel geen invloed op het prestatievermogen, TENZIJ ze zo lang zijn dat spieren buiten hun efficiente bereik moeten werken.
2-Kortere cranks dan nodig zijn niet nadelig.
3-Relatief lange cranks hebben een gewenningsperiode nodig, relatief korte niet
Een peroon met lange benen heeft weinig/geen nadeel bij korte cranks (voor hem)
Ik ben zelf 1.81 met relatief lange (boven)benen en rij alweer een paar jaar met 175, bevalt me prima.
!75 is toch overal ter wereld met een paar muisklikken te bestellen?
1-Cranklengte geeft vrijwel geen invloed op het prestatievermogen, TENZIJ ze zo lang zijn dat spieren buiten hun efficiente bereik moeten werken.
2-Kortere cranks dan nodig zijn niet nadelig.
3-Relatief lange cranks hebben een gewenningsperiode nodig, relatief korte niet
Een peroon met lange benen heeft weinig/geen nadeel bij korte cranks (voor hem)
Ik ben zelf 1.81 met relatief lange (boven)benen en rij alweer een paar jaar met 175, bevalt me prima.
!75 is toch overal ter wereld met een paar muisklikken te bestellen?
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
Wij wonen in een klein en ontzend bergachtig eiland genaamd Koh Phangan In Thailand.
Als ik iets in het buitenland bestel ben ik bijna het dubbelle ervoor kwijt en dan moet ik nog hoge invoer kosten erover betalen.
Hier ben ik 75 euros kwijt voor een complete shimano 105 1700 crankset inclusief lagers.
Dus ik denk dat ik het gewoon ga wagen.
Gr
Als ik iets in het buitenland bestel ben ik bijna het dubbelle ervoor kwijt en dan moet ik nog hoge invoer kosten erover betalen.
Hier ben ik 75 euros kwijt voor een complete shimano 105 1700 crankset inclusief lagers.
Dus ik denk dat ik het gewoon ga wagen.
Gr