Pagina 1 van 2

Training rond het omslagpunt

Geplaatst: 16 mei 2011 20:49
door pierre92
Als je blokken traint rond het omslagpunt, wat is dan:

1. De ideale tijdsduur? Toenemend, gelijkblijvend, afnemend?
2. Rustpauze? Toenemend, gelijkblijvend, afnemend?
3. Het toerental? Hoog (>100) of laag (<80)

Ik weet dat de literatuur voorschrijft om een inspanning:rust=2:1 te nemen, maar dat is verder niet zo veelzeggend. Misschien is het wel beter om de blokken te verlengen en de pauzes te verkorten of andersom. Of alleen varieren in de pauze óf de inspanning, qua lengte.

Pieter

Geplaatst: 16 mei 2011 21:04
door amclassic-fan
Bij D3 blokken training is het idee dat je rust neemt tot je herstelt bent. Hoe lang je de blokken kiest hangt af van je getraindheid en wat je doel is. Als je in de winter 2 maanden enkel duur en krachttraining hebt gedaan dan gaat 20 minuten in D3 rijden een helse training zijn. Je moet de training opbouwen.

Je bent 1e jaars belofte? Dan zou ik de blokken kiezen tussen de 10 en 20 minuten. 10 moet je prima aan kunnen. Langer dan 20 minuten zou ik niet doen of je moet aspiraties hebben voor lange tijdritten. Staar je overigens niet blind op de lengte van de blokken, een minuutje meer of minder maakt echt geen wereld van verschil.

Geplaatst: 16 mei 2011 21:19
door pierre92
Ja, ik ben eerste jaar belofte. 10-20 minuten is prima te doen. Al maakt het nog een heel verschil of je laag of hoog in D3 zit.

Geplaatst: 16 mei 2011 23:42
door bleek
Dit topic lijkt me wel nuttig leesvoer. Mijn 'favoriet' is 2 of 3x20min met 5min herstel. Net onder de drempel, relatief lage cadans. Om even alles in perspectief te zetten; ik train voor 20km tijdritten of 40km tijdritten. De 30sec op 30sec herstel vind ik een leuke afwisseling van het langere tempo werk.

Geplaatst: 23 mei 2011 18:01
door gjo
Hoe vaak doen jullie een D3-training? Meerdere keren per week of per maand?
En doen jullie als wedstrijdrijders ook nog (veel) extensieve of intensieve intervaltrainingen?

Geplaatst: 23 mei 2011 18:14
door havana
Ben ook wel benieuwd wat de experts adviseren voor cyclorijders. Ik doe op lange duurtrainingen wel eens 5x15 min D3, met tussendoor flink wat hersteltijd (meestal 30 min.).

Geplaatst: 23 mei 2011 18:19
door amclassic-fan
[quote="Pierre92"]Ja, ik ben eerste jaar belofte. 10-20 minuten is prima te doen. Al maakt het nog een heel verschil of je laag of hoog in D3 zit. [/quote]

Dat moet eigenlijk niet mogelijk zijn, de D3 zone hoort net onder 't omslagpunt te zijn en vrij klein te zijn. Het doel tijdens de blokken is dat je hartslag net onder je omslagpunt stabiliseerd.

Voor cyclo's zou ik niet alleen blokken met een hoog beentempo rijden, maar ook regelmatig blokken met 60-80 omwenteling als simulatie voor een steile klim.

Geplaatst: 23 mei 2011 19:15
door pierre92
Mijn D3 varieert tussen 170 en 180 slagen per minuut. Omslagpunt dus op 180. Als m'n hartslag dus op 170 zit, betekent dat in principe D3, terwijl dit wel een heel verschil maakt met 180!

Geplaatst: 23 mei 2011 19:32
door amclassic-fan
Tja, maar wie zegt wat jouw D3 is. Als je daar de formules op toepast die door de meeste inspanningsfysiologen en sportartsen worden gebruikt, dan komt je ondergrens ong op 175 te liggen.

Geplaatst: 23 mei 2011 19:34
door eelcoz
[quote="Amclassic-fan"]Tja, maar wie zegt wat jouw D3 is. Als je daar de formules op toepast die door de meeste inspanningsfysiologen en sportartsen worden gebruikt, dan komt je ondergrens ong op 175 te liggen. [/quote]

Kun je dat toelichten?

D3 is toch gewoon 95-100% van omslagpunt. Dus als we er vanuit gaan dat z'n omslagpunt inderdaad 180 is, dan is z'n D3 toch 171-180?

Geplaatst: 23 mei 2011 20:23
door pierre92
Dat wou ik zeggen.

Geplaatst: 23 mei 2011 20:32
door raassie
Ik heb hier toevallig nog een oud inspanningstestje liggen met bijbehorende zones.

Ik kwam voor mijn d3 trainingen uit op een hf tussen de 170 en 183. Dat is wel strakker dan bijv de d1 trainingen die tussen de 130 en 149 liggen, maar niet zo strak als Amclassic-fan zegt.