Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Lake schoenen?

marcus85
Forum-lid

marcus85 30 sep 2010 03:02

Ik ben op zoek naar een paar fietsschoenen. In eerste instantie wilde ik graag een paar Mavic Avenirs, maar ik heb hier wat slechte recencies over gelezen.

Nu heb ik bij een Britse webshop een paar Lake CX235C schoenen zien staan, en die zagen er toch erg fraai uit. Bovendien kregen ze lovende recencies en zijn ze aantrekkelijk geprijsd!

Ik zit echter met één probleem: de maat. Ik kan de schoenen immers niet van tevoren passen. Weet iemand hoe het met de maat van de Lake schoenen zit? Ik las hier ergens op het forum dat ze wat klein uitvallen, maar hoeveel scheelt dit dan? Ik heb schoenmaat 46, is het dan raadzaam om 46,5 of 47 te nemen? Of valt het mee en kan ik gewoon 46 bestellen? En zijn Lake schoenen erg smal (zoals SIDI), of valt dit ook mee? En heeft iemand toevallig ervaring met de CX235C?

r600
Forum-lid

Gebruikersavatar r600 30 sep 2010 12:01

Ik heb ook Lake schoenen, maar dan de voorloper van 330C. Zitten goed. Het voordeel van Lake schoenen vind ik zijn de halve maten die ze hebben, en (vooral) de Boa-sluiting. Deze zit trouwens niet op het door jou genoemde model.
Ca. 1,5 maat groter nemen dan je gewone schoenmaat.

stefan
Forum-lid

stefan 30 sep 2010 12:18

Ik gebruik zelf de CX400 van Lake en deze heb ik in maat 44.
De verschillende modellen van Sidi die ik heb zijn ook allemaal maat 44.
Mijn normale schoenen zijn maat 43. Alhoewel ik ook sportschoenen van Oakley en Nike heb en die zijn ook weer maat 44.

Wel even bij vermelden dat ik de zooltjes in de Lake's niet gebruik. Met zooltjes zit ik wel wat krapper maar dat komt ook vooral omdat de wreef van mijn voeten vrij hoog is.

danny1407
Forum-lid

danny1407 30 sep 2010 12:27

Mijn CX400's zijn ook een maatje groter dan de normale schoenmaat.
Ik vind ze redelijk normaal qua breed/smal en inderdaad, op de wreef wel aan de krappe kant.
FacebookS3RSSite

groenie
Forum-lid

groenie 30 sep 2010 14:01

Heb ook een paar Lake schoenen -- echt super. Halve maat groter dan schoenmaat genomen.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 01 okt 2010 19:00

ik heb gisteren bij Wiggle Lake cx401 gekocht, in de speedplay uitvoering.
Die worden, net als alle andere schoenen, momenteel met 25% korting aangeboden bij deze webshop.

Nu maar eens kijken of deze beter bevallen dan mijn sidi's bij de speedplay pedalen (is vlgs. dit forum geen goed huwelijk en leverde mij tintelingen in de voeten op)
Afbeelding

stefan
Forum-lid

stefan 01 okt 2010 19:16

Ik gebruik ook Speedplay met de CX400 in de normale (niet speedplay) uitvoering en Sidi's. Nooit problemen gehad.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 01 okt 2010 20:03

Stefan schreef:Ik gebruik ook Speedplay met de CX400 in de normale (niet speedplay) uitvoering en Sidi's. Nooit problemen gehad.

Hoe bevallen de lake t.o.v. de sidi schoenen?

Het gekke is, die sidi's heb ik altijd mee gereden, en voordat ik de speedplay pedalen had, heb ik er nooit problemen mee gehad. Het is net of ik de pedaal door de schoen heen voel.

P.S.: op mijn vorige fiets had ik campagnolo pedalen.
Afbeelding

martijnblaas
Forum-lid

martijnblaas 01 okt 2010 23:23

Loos schreef:
Stefan schreef:Ik gebruik ook Speedplay met de CX400 in de normale (niet speedplay) uitvoering en Sidi's. Nooit problemen gehad.

Hoe bevallen de lake t.o.v. de sidi schoenen?

Het gekke is, die sidi's heb ik altijd mee gereden, en voordat ik de speedplay pedalen had, heb ik er nooit problemen mee gehad. Het is net of ik de pedaal door de schoen heen voel.

P.S.: op mijn vorige fiets had ik campagnolo pedalen.

Hoe/wat voel je dan? Ik krijg over anderhalve week ook speedplay pedalen. Heb nu Shimano
Redbull Pro Team 4000, Dura-Ace, Reynolds, PRO, Selle Italia

stefan
Forum-lid

stefan 02 okt 2010 12:15

Het zal er ook aan liggen welke zool je van Sidi hebt. Ik heb Ergo2 en die zolen zijn vrij hard/stijf. Mijn vader gebruikt Zeta's/Zephir en ik heb hem ook nooit horen klagen over de speedplay pedalen. Maar hij maakt bijna geen kilometers.

De Lake schoenen zitten wat ruimer bij de hak en ook vooraan bij de tenen. Een beetje te vergelijken met Northwave. Alhoewel ik bij Northwave het gevoel heb dat mijn tenen kunnen zwemmen.

Het oppervlak van een Speedplay plaatjes is toch vrij groot. Bovendien zijn de plaatjes vrij stijf door de doordat het metaal is. De druk van het pedaal wordt door het plaatje verdeeld over een groter oppervlak van de schoen.

Het grootste voordeel van de Lake schoenen die voorbereid zijn op Speedplay is de afstand tussen de schoenen en de pedalen. Dit komt omdat je bij deze schoenen een adapter niet hoeft te gebruiken die er voor zorgt dat je vier ipv drie schroefgaten hebt.

Ik denk dus niet dat dit direct jou probleem zal oplossen. Het kan natuurlijk wel.
Heb je de plaatjes er zelf ondergezet of iemand die je ooit heeft opgemeten? Ik zou eerst even kijken of plaatjes wel echt goed zijn afgesteld alvorens je nieuwe schoenen gaat kopen.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 02 okt 2010 22:36

Stefan schreef:Het zal er ook aan liggen welke zool je van Sidi hebt. Ik heb Ergo2 en die zolen zijn vrij hard/stijf. Mijn vader gebruikt Zeta's/Zephir en ik heb hem ook nooit horen klagen over de speedplay pedalen. Maar hij maakt bijna geen kilometers.

De Lake schoenen zitten wat ruimer bij de hak en ook vooraan bij de tenen. Een beetje te vergelijken met Northwave. Alhoewel ik bij Northwave het gevoel heb dat mijn tenen kunnen zwemmen.

Het oppervlak van een Speedplay plaatjes is toch vrij groot. Bovendien zijn de plaatjes vrij stijf door de doordat het metaal is. De druk van het pedaal wordt door het plaatje verdeeld over een groter oppervlak van de schoen.

Het grootste voordeel van de Lake schoenen die voorbereid zijn op Speedplay is de afstand tussen de schoenen en de pedalen. Dit komt omdat je bij deze schoenen een adapter niet hoeft te gebruiken die er voor zorgt dat je vier ipv drie schroefgaten hebt.

Ik denk dus niet dat dit direct jou probleem zal oplossen. Het kan natuurlijk wel.
Heb je de plaatjes er zelf ondergezet of iemand die je ooit heeft opgemeten? Ik zou eerst even kijken of plaatjes wel echt goed zijn afgesteld alvorens je nieuwe schoenen gaat kopen.

Stephan, dank. Ik heb ook de Ergo 2 zool. Ik heb de Lake schoenen inmiddels gekocht en ga het toch proberen, ik moet wat.
Ik heb de speedplay plaatjes zelf gemonteerd, de schroefjes steken er niet doorheen, en ik denk dat de plaatjes onder de bal van mijn voet zitten. Maar toch, het voelt anders aan, en de tintelingen treden op daar waar mijn tweede en derde teentje beginnen.
Als ik geforceerd mijn voeten naar achteren schuif, dan wordt het minder.

P.S.: mooi fietsje heb je, prachtige wieltjes!
Afbeelding

stefan
Forum-lid

stefan 06 okt 2010 01:32

Ik ben ook geen echte expert op dat gebied. Ben benieuwd of het zal helpen.

Die fiets is inmiddels niet meer zo in nieuwstaat als op de foto. Eerlijk gezegd gebruik ik meestal mijn club fiets ipv van deze. De wielen wel want die gebruik ik maar 3x per jaar. :)

Plaats reactie