Geluid schijfrem
Ben net in het bezit van een nieuwe Haibike Edition RX. Voor mij is dit de eerste fiets met schijfremmen, is het normaal dat ze nogal lawaaierig zijn bij het remmen. Heb er tot nu toe alleen mee in de regen gereden, weet dus nog niet of het bij droog weer ook zo is.
Marcel
Stevens SCF. Cannondale Topstone.
Stevens SCF. Cannondale Topstone.
-
- Forum-lid
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 30 jun 2009 16:30
Daarom rij ik uitsluitend met xtr v brakes
Wie nimmer dwaalt word nooit verstandig.
Ja, schijfremmen op fietsen piepen door allerlei oorzaken. Op auto's en motoren doen ze dat niet, omdat die veel heter worden. Voor normale auto's 100 tot 400 graden en voor op het circuit 300 tot 900 graden. Dat zul je met die dunne schijfjes op je fiets niet zo gauw halen.
Je kan proberen om de schijven flink in te spuiten met remmenreiniger en daarna "schoon"te remmen door veel en lang te remmen, zodat ze flink warm worden. Maar na een ritje door het bos en je fiets 24 uur in de schuur, beginnen ze toch weer te piepen.
Ik geef de voorkeur aan Magura Brakes. Rijdt er al zo'n 14 jaar mee totaal. Alleen bij lange afdalingen met veel remmen hebben schijven een klein voordeel. Voor de rest zie ik alleen maar nadelen. Maar ja, het is nu eenmaal een trend.
Je kan proberen om de schijven flink in te spuiten met remmenreiniger en daarna "schoon"te remmen door veel en lang te remmen, zodat ze flink warm worden. Maar na een ritje door het bos en je fiets 24 uur in de schuur, beginnen ze toch weer te piepen.
Ik geef de voorkeur aan Magura Brakes. Rijdt er al zo'n 14 jaar mee totaal. Alleen bij lange afdalingen met veel remmen hebben schijven een klein voordeel. Voor de rest zie ik alleen maar nadelen. Maar ja, het is nu eenmaal een trend.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90
Krijg het gevoel dat ik er mee moet leren leven. Moet zeggen dat na een paar dagen het wel al minder wordt maar waarschijnlijk gaat blijven.........helaas vind ik fietsen met muziek in mijn oren niet echt verantwoord anders zou ik het lekker overstemmen
Marcel
Stevens SCF. Cannondale Topstone.
Stevens SCF. Cannondale Topstone.
Zachtere blokken willen nog wel eens helpen, naast een goede afstelling: blokken perfect uitgelijnd aan de schijf.
Rij zelf al een paar jaar met schijfremmen, en die van mij maken alleen herrie als ze nat zijn.
Voordelen:
Geen oververhitte velgen/banden in lange afdalingen
Meer remvermogen is mijn ervaring.
Geen velgslijtage, maar dit is met keramische velgen ook te ondervangen.
Uiteindelijk minder onderhoud
Rij zelf al een paar jaar met schijfremmen, en die van mij maken alleen herrie als ze nat zijn.
Voordelen:
Geen oververhitte velgen/banden in lange afdalingen
Meer remvermogen is mijn ervaring.
Geen velgslijtage, maar dit is met keramische velgen ook te ondervangen.
Uiteindelijk minder onderhoud
mima schreef:Krijg het gevoel dat ik er mee moet leren leven. Moet zeggen dat na een paar dagen het wel al minder wordt maar waarschijnlijk gaat blijven.........helaas vind ik fietsen met muziek in mijn oren niet echt verantwoord anders zou ik het lekker overstemmen
er is maar 1 oplossing voor -> Swissstop silencer gebruiken, dit werkt super !
-
- Forum-lid
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33
Helaas hoort het erbij. De schijf/blokken zullen sowieso effe "ingeremd" moeten worden.
Mogelijk dat je binnenkort de rem opnieuw moet centreren maar da's niet moeilijk, heb je alleen een inbussleutel en wat gevoel voor nodig.
Vaak hoor je dat de ene rit de rem wel aanloopt, de andere keer niet.
Dan is of de centrering gaan afwijken of heb je het voorwiel eruit gehad.
Mijn ervaring is dat je je voorwiel nooit meer hetzelfde erin krijgt als op het moment dat je je rem opnieuw had gecentreerd.
Wat bij mij helpt is bij het plaatsen van het voorwiel de fiets op zijn kop te zetten en het wiel in de voorvork op zijn plek te houden terwijl ik met zorg de snelspanner aantrek.
Elke minimale beweging die optreedt bij het vastzetten, zorgt voor een veel grotere afwijking tussen de blokjes.
Mogelijk dat je binnenkort de rem opnieuw moet centreren maar da's niet moeilijk, heb je alleen een inbussleutel en wat gevoel voor nodig.
Vaak hoor je dat de ene rit de rem wel aanloopt, de andere keer niet.
Dan is of de centrering gaan afwijken of heb je het voorwiel eruit gehad.
Mijn ervaring is dat je je voorwiel nooit meer hetzelfde erin krijgt als op het moment dat je je rem opnieuw had gecentreerd.
Wat bij mij helpt is bij het plaatsen van het voorwiel de fiets op zijn kop te zetten en het wiel in de voorvork op zijn plek te houden terwijl ik met zorg de snelspanner aantrek.
Elke minimale beweging die optreedt bij het vastzetten, zorgt voor een veel grotere afwijking tussen de blokjes.
Zorg wel dat de afstelling van de remmen goed is. Niet goed uitgelijnde remmen zullen een rotherrie maken als er ook maar een beetje vuil of water tussen komt.
De FM die mijn Merida vorige jaar heeft geleverd wist zelfs bij 3 gelegenheden dit niet goed voor elkaar te krijgen. Na tip van FM gewisseld, de nieuwe FM stelde in 1x de boel goed. Fiets rijdt nu super. Schijnt niet moeilijk te zijn voor monteur die weet wat hij doet.
De FM die mijn Merida vorige jaar heeft geleverd wist zelfs bij 3 gelegenheden dit niet goed voor elkaar te krijgen. Na tip van FM gewisseld, de nieuwe FM stelde in 1x de boel goed. Fiets rijdt nu super. Schijnt niet moeilijk te zijn voor monteur die weet wat hij doet.
Trek Madone 6 Project One
Alles moet vet- en olievrij zijn, en de blokken moeten precies parallel aan de schijf afgesteld staan. Temperatuur, vocht, maar ook de compound van de blokjes is van belang. Zo is metal lawaaieriger dan resin compound.
Inremmen is standaardprocedure en neem ik aan dat gebeurd is.
Inremmen is standaardprocedure en neem ik aan dat gebeurd is.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
alleen bij nat weer of erge modder. zelf hoor ik het niet eens meer. de voordelen wegen echter niet op tegen de nadelen: maar goed dat is een ander topic
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40646
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Het enige nadeel waar ik absoluut nooit aan kan wennen is de belachelijke blokkenslijtage in omstandigheden zoals de laatste weken. Bepaalde gebieden van NL moet je dan echt niet zijn, kost je een set remblokken per dag.
Less is bore