Pagina 1 van 2

Geluid schijfrem

Geplaatst: 27 sep 2010 18:37
door mima
Ben net in het bezit van een nieuwe Haibike Edition RX. Voor mij is dit de eerste fiets met schijfremmen, is het normaal dat ze nogal lawaaierig zijn bij het remmen. Heb er tot nu toe alleen mee in de regen gereden, weet dus nog niet of het bij droog weer ook zo is.

Geplaatst: 27 sep 2010 21:39
door marsman
Dat doen helaas veel schijfremmen op een MTB. In de regen sowieso, maar ga er maar eens mee de modder in :-)

Geplaatst: 27 sep 2010 21:48
door bontempi56
Daarom rij ik uitsluitend met xtr v brakes :)

Geplaatst: 29 sep 2010 00:14
door mbl
Ja, schijfremmen op fietsen piepen door allerlei oorzaken. Op auto's en motoren doen ze dat niet, omdat die veel heter worden. Voor normale auto's 100 tot 400 graden en voor op het circuit 300 tot 900 graden. Dat zul je met die dunne schijfjes op je fiets niet zo gauw halen.

Je kan proberen om de schijven flink in te spuiten met remmenreiniger en daarna "schoon"te remmen door veel en lang te remmen, zodat ze flink warm worden. Maar na een ritje door het bos en je fiets 24 uur in de schuur, beginnen ze toch weer te piepen.

Ik geef de voorkeur aan Magura Brakes. Rijdt er al zo'n 14 jaar mee totaal. Alleen bij lange afdalingen met veel remmen hebben schijven een klein voordeel. Voor de rest zie ik alleen maar nadelen. Maar ja, het is nu eenmaal een trend.

Geplaatst: 02 okt 2010 01:54
door mima
Krijg het gevoel dat ik er mee moet leren leven. Moet zeggen dat na een paar dagen het wel al minder wordt maar waarschijnlijk gaat blijven.........helaas vind ik fietsen met muziek in mijn oren niet echt verantwoord anders zou ik het lekker overstemmen

Geplaatst: 02 okt 2010 11:56
door baron062
Zachtere blokken willen nog wel eens helpen, naast een goede afstelling: blokken perfect uitgelijnd aan de schijf.

Rij zelf al een paar jaar met schijfremmen, en die van mij maken alleen herrie als ze nat zijn.

Voordelen:
Geen oververhitte velgen/banden in lange afdalingen
Meer remvermogen is mijn ervaring.
Geen velgslijtage, maar dit is met keramische velgen ook te ondervangen.
Uiteindelijk minder onderhoud

Geplaatst: 02 okt 2010 13:32
door ts-biker
mima schreef:Krijg het gevoel dat ik er mee moet leren leven. Moet zeggen dat na een paar dagen het wel al minder wordt maar waarschijnlijk gaat blijven.........helaas vind ik fietsen met muziek in mijn oren niet echt verantwoord anders zou ik het lekker overstemmen


er is maar 1 oplossing voor -> Swissstop silencer gebruiken, dit werkt super !

Geplaatst: 14 okt 2010 00:16
door ikweetutnietmeer
Helaas hoort het erbij. De schijf/blokken zullen sowieso effe "ingeremd" moeten worden.
Mogelijk dat je binnenkort de rem opnieuw moet centreren maar da's niet moeilijk, heb je alleen een inbussleutel en wat gevoel voor nodig.

Vaak hoor je dat de ene rit de rem wel aanloopt, de andere keer niet.
Dan is of de centrering gaan afwijken of heb je het voorwiel eruit gehad.

Mijn ervaring is dat je je voorwiel nooit meer hetzelfde erin krijgt als op het moment dat je je rem opnieuw had gecentreerd.
Wat bij mij helpt is bij het plaatsen van het voorwiel de fiets op zijn kop te zetten en het wiel in de voorvork op zijn plek te houden terwijl ik met zorg de snelspanner aantrek.
Elke minimale beweging die optreedt bij het vastzetten, zorgt voor een veel grotere afwijking tussen de blokjes.

Geplaatst: 12 nov 2010 22:22
door allessie
Zorg wel dat de afstelling van de remmen goed is. Niet goed uitgelijnde remmen zullen een rotherrie maken als er ook maar een beetje vuil of water tussen komt.
De FM die mijn Merida vorige jaar heeft geleverd wist zelfs bij 3 gelegenheden dit niet goed voor elkaar te krijgen. Na tip van FM gewisseld, de nieuwe FM stelde in 1x de boel goed. Fiets rijdt nu super. Schijnt niet moeilijk te zijn voor monteur die weet wat hij doet.

Geplaatst: 12 nov 2010 23:15
door pim3
Alles moet vet- en olievrij zijn, en de blokken moeten precies parallel aan de schijf afgesteld staan. Temperatuur, vocht, maar ook de compound van de blokjes is van belang. Zo is metal lawaaieriger dan resin compound.

Inremmen is standaardprocedure en neem ik aan dat gebeurd is.

Geplaatst: 15 nov 2010 07:02
door reinr
alleen bij nat weer of erge modder. zelf hoor ik het niet eens meer. de voordelen wegen echter niet op tegen de nadelen: maar goed dat is een ander topic

Geplaatst: 15 nov 2010 07:55
door daniel1975
Het enige nadeel waar ik absoluut nooit aan kan wennen is de belachelijke blokkenslijtage in omstandigheden zoals de laatste weken. Bepaalde gebieden van NL moet je dan echt niet zijn, kost je een set remblokken per dag.