Mijn oude 6sp Mavic MA22 achterwiel staat nutteloos in de hoek nadat ik een DT Swiss wiel met 9sp cassette heb gemonteerd. Het wiel heeft 10 jaar trouwe dienst geleverd, dus ik wil het eigenlijk niet weg doen / weggegeven.
Kortste klap is de oude Ultegra naaf vervangen en de velg opnieuw spaken, maar ik ben niet voor niets techneut en vraag met af of het niet mogelijk is om alleen het freewheel te vervangen door een mondernere variant zodat ik daar ook een 9sp cassette op kan monteren.
Van mavic kun je losse freewheel bodies krijgen, vandaar. Alternatief is een cheapo shimano as kopen en daar de body van af halen.
alvast bedankt voor het meedenken.
6 speed freewheel vervangen
-
- Forum-lid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47
Kees0251 is wel erg kort door de bocht, maar gelijk heeft ie: een freewheel kun je alleen vervangen door een ander freewheel. Het zit geschroefd op de naaf. Het freewheel mechanisme zit dus niet in de naaf. Dus laat maar in de hoek staan of misschien iets voor retro-fans.
-
- Forum-lid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47
klimmer schreef:Kees0251 is wel erg kort door de bocht, maar gelijk heeft ie: een freewheel kun je alleen vervangen door een ander freewheel. Het zit geschroefd op de naaf. Het freewheel mechanisme zit dus niet in de naaf. Dus laat maar in de hoek staan of misschien iets voor retro-fans.
Kun je de complete oude freewheel body niet vervangen door een nieuwe, dat is mijn idee. De huidige cassette wordt met het laatste / kleinste tandwiel middels een schroefdraad op de freewheel body geborgd.
Voor de goede orde, het gaat me niet om het uitsparen van de kosten maar om de haalbaarheid.
Ik ga nu eerst de as demonteren:) en dan zie ik wel. Een nieuw wiel maken is een mooi projectje voor de komende donkere dagen of de kerstvakantie.
Het hangt een beetje af van de constructie.
Als de kransjes op het freewheel zijn geschroefd, dan kan een goede draaier in een bestaande nieuwe krans nieuw schroefdraad draaien.
Je moet dan wat goedkopere en dikkere kransen hebben, bijvoorbeeld oude 8-speed.
Ik heb het wel eens geprobeerd.
Ik kreeg de nieuwe krans er ook wel op, maar toen bleek dat het gat toch net niet helemaal in het midden zat en dat schakelde nogal rot.
Overigens is een nieuw freewheel gewoon te koop op de duitse E-bay.
http://cgi.ebay.de/Freilauf-Schraubkran ... 35ac5242f2
Als de kransjes op het freewheel zijn geschroefd, dan kan een goede draaier in een bestaande nieuwe krans nieuw schroefdraad draaien.
Je moet dan wat goedkopere en dikkere kransen hebben, bijvoorbeeld oude 8-speed.
Ik heb het wel eens geprobeerd.
Ik kreeg de nieuwe krans er ook wel op, maar toen bleek dat het gat toch net niet helemaal in het midden zat en dat schakelde nogal rot.
Overigens is een nieuw freewheel gewoon te koop op de duitse E-bay.
http://cgi.ebay.de/Freilauf-Schraubkran ... 35ac5242f2
Giant Peloton schreef: Kun je de complete oude freewheel body niet vervangen door een nieuwe, dat is mijn idee. De huidige cassette wordt met het laatste / kleinste tandwiel middels een schroefdraad op de freewheel body geborgd.
Voor de goede orde, het gaat me niet om het uitsparen van de kosten maar om de haalbaarheid.
Ik ga nu eerst de as demonteren:) en dan zie ik wel. Een nieuw wiel maken is een mooi projectje voor de komende donkere dagen of de kerstvakantie.
Aha, het is dus een Uniglide body (zie Sheldon Brown)
http://sheldonbrown.com/k7.html
Die body kan vervangen worden , maar daar kan bij die naaf maximaal 7 speed op.
Beste optie : Wiel omspaken met een Tiagra achternaaf , dan kan er 8/9/10 speed op en heb je alles nieuw en geen oude , halfversleten meuk.
Edit:
Ook op Sheldon Browns site:
Upgrading From 6-/7-speed (126 mm) to 8-/9-speed (130 mm)
A frequent reason for body transplantation is to convert a 6- or 7-speed Freehub to use 8-/9-/10-speed cassettes. This generally will increase the over-locknut dimension. As a result you will usually need to re-dish the wheel after doing this upgrade.
6- and 7-speed hubs generally use 126 mm spacing, while 8-/9-speed hubs use 130 mm (road) or 135 mm (MTB/Hybrid).
Some folks will tell you that you also need to install a longer axle when doing this, but that's not correct. Typical rear QR axles are 11 mm longer than the over-locknut dimension of the hub, so there's 5.5 mm of axle sticking out past the locknuts. That's way more than is actually needed. If you are converting a 126 mm OLD 7-speed Freehub (137 mm axle length) to 8 or more speeds, the OLD goes to 130 mm. That will leave you 3.5 mm of protrusion on each side, once you move the right cone over to even things out. That's plenty.
In fact, no protrusion is truly necessary, but it's a convenience in wheel installation to have some protrusion. I once set up a bike with zero protrusion, where the axle was flush with the locknuts. (This was a fixed-gear with vertical dropouts, and I did it to give me a bit more chain tension adjustability.) I put a lot of hard miles on that bike; it never gave me a lick of trouble.
If you do re-space your hub, you'll also need to re-dish your wheel, because the extra space will all be added on the right side by installing the wider Freehub body. You'll need to tighten spokes on the right, possibly also loosen some on the left, to move the rim 2 mm to the right so that it will once again be centered in the frame.
In going to a wider hub spacing, you'll also need to deal with the frame spacing, but this is not as difficult as you might suppose. For details on this, see my article on Frame Spacing.
Het is dus mogelijk, maar wel een hoop gedoe......wieltje omspaken is sneller, goedkoper en beter.
Cheap light strong, choose two
Waarschijnlijk heb je ook nieuwe spaken nodig ivm de lengte, maar zelfs als dat niet het geval is zou ik nieuwe spaken kiezen. Bij de oude spaken willen de nippels nog weleens vastgeroest zitten aan de spaken.
Verder is het opnieuw spaken van een wiel wel een leuk projects, alhoewel je bij je achterwiel op moet letten ivm paraplu gespaakt. Kijk ook eens op de website van M-Gineering
Verder is het opnieuw spaken van een wiel wel een leuk projects, alhoewel je bij je achterwiel op moet letten ivm paraplu gespaakt. Kijk ook eens op de website van M-Gineering
What doesn\'t kill you, makes you stronger
-
- Forum-lid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47
Kees0251 schreef:Giant Peloton schreef: Kun je de complete oude freewheel body niet vervangen door een nieuwe, dat is mijn idee. De huidige cassette wordt met het laatste / kleinste tandwiel middels een schroefdraad op de freewheel body geborgd.
Voor de goede orde, het gaat me niet om het uitsparen van de kosten maar om de haalbaarheid.
Ik ga nu eerst de as demonteren:) en dan zie ik wel. Een nieuw wiel maken is een mooi projectje voor de komende donkere dagen of de kerstvakantie.
Aha, het is dus een Uniglide body (zie Sheldon Brown)
http://sheldonbrown.com/k7.html
Die body kan vervangen worden , maar daar kan bij die naaf maximaal 7 speed op.
Beste optie : Wiel omspaken met een Tiagra achternaaf , dan kan er 8/9/10 speed op en heb je alles nieuw en geen oude , halfversleten meuk.
Edit:
Ook op Sheldon Browns site:
Upgrading From 6-/7-speed (126 mm) to 8-/9-speed (130 mm)
A frequent reason for body transplantation is to convert a 6- or 7-speed Freehub to use 8-/9-/10-speed cassettes. This generally will increase the over-locknut dimension. As a result you will usually need to re-dish the wheel after doing this upgrade.
6- and 7-speed hubs generally use 126 mm spacing, while 8-/9-speed hubs use 130 mm (road) or 135 mm (MTB/Hybrid).
Some folks will tell you that you also need to install a longer axle when doing this, but that's not correct. Typical rear QR axles are 11 mm longer than the over-locknut dimension of the hub, so there's 5.5 mm of axle sticking out past the locknuts. That's way more than is actually needed. If you are converting a 126 mm OLD 7-speed Freehub (137 mm axle length) to 8 or more speeds, the OLD goes to 130 mm. That will leave you 3.5 mm of protrusion on each side, once you move the right cone over to even things out. That's plenty.
In fact, no protrusion is truly necessary, but it's a convenience in wheel installation to have some protrusion. I once set up a bike with zero protrusion, where the axle was flush with the locknuts. (This was a fixed-gear with vertical dropouts, and I did it to give me a bit more chain tension adjustability.) I put a lot of hard miles on that bike; it never gave me a lick of trouble.
If you do re-space your hub, you'll also need to re-dish your wheel, because the extra space will all be added on the right side by installing the wider Freehub body. You'll need to tighten spokes on the right, possibly also loosen some on the left, to move the rim 2 mm to the right so that it will once again be centered in the frame.
In going to a wider hub spacing, you'll also need to deal with the frame spacing, but this is not as difficult as you might suppose. For details on this, see my article on Frame Spacing.
Het is dus mogelijk, maar wel een hoop gedoe......wieltje omspaken is sneller, goedkoper en beter.
Bedankt voor die link! die is heel leerzaam. Mijn frame heeft een 130mm breedte en daar is de as ook op uitgelegd, dus e.e.a. zou moeten gaan.
Andere freehub bodies zijn ook te krijgen, maar voor 65euro heb ik een Ultegra naaf en met 36 nieuwe spaken ben ik inderdaad klaar met een zo goed als nieuw wiel.
Ik blijf me er wel over verbazen hoe weinig in 20-30 jaar is veranderd, mijn fiets is meer dan 20 jaar oud, sommige onderdelen kennelijk nog ouder en nog kan ik zonder problemen nieuwe onderdelen monteren.
De trapas heb ik onlangs vervangen door een octalink as met nieuwe bracket, etc. Achterwiel is nu 9 speed hyperglide en daarmee heb ik een fiets van 20 jaar oud die weer jaren mee kan. Zeer bijzonder!
Bedankt voor het meedenken.