2 x 65 km/dag woonwerk ...
Hoi iedereen,
Uit beleefdheid mezelf even kort voorstellen: ik ben 41, woon in Vlaanderen, meer bepaald in het noorden van de Provincie Antwerpen (= grensgebied), en als ik niet op de moto vertoef, rij ik MTB. Tussendoor lees ik veel, doe aan oriëntatiecross en probeer zoveel mogelijk van het leven te genieten in al zijn aspecten zolang het kan.
Ik volg dit forum al een tijdje passief maar zit met een prangende vraag waar ik graag jullie mening over had geweten.
Momenteel fiets ik 2 x 30 km/dag WW. Gezien het een traject is met een mix van verharde en overharde wegen, haspel ik dit af op m'n MTB en dit tijdens de vier seizoenen.
Met een jobverandering in het vooruitzicht, wordt het WW - traject 2 x 65 km/dag. De wegen die ik onder m'n wielen geschoven krijg, zullen enkel verhard en vnml fietspaden op hoofdwegen zijn. Snelheid maken zit er dus zeker in.
M'n eerste idee was om een racefiets aan te schaffen (Specialized Roubaix, Cannondale Synapse, ...) om t.o.v. m'n MTB de rijsnelheid te kunnen verhogen (gewicht, bandenmaat) en alzo de trajectduur zo kort mogelijk te houden. Echter, bepaalde factoren doen me twijfelen in m'n eindbeslissing:
- Gebruik tijdens de vier seizoenen, dag/nacht en in alle weer (behalve sneeuw)
--> lichtvoorziening (naafdynamo), spatborden
- Momenteel gebruik ik een rugzak maar voor 2 x 65 km/dag wordt dit msch een last
--> bagagedrager
Als ik deze bedenkingen tracht op te lossen, kom ik bv. bij een fiets zoals de Koga Roadchamp (geen lichtvoorziening maar wel na-uitrusting van spatbordjes en de bagagedrager mogelijk) of de Koga Terraliner Carbolite (volledig).
Gewicht van de Roubaix ongeveer 8,7 kg ... daar tegenover staat het gewicht van de Roadchamp op 9,2 kg (basis, zonder extra's van spatbordjes en bagagedrager) en 10,8 kg (all in) voor de Terraliner Carbolite. Bandenmaat van racefiets (23mm) tgo Roadchamp (25mm) en Terraliner Carbolite (35mm) zijn andere uitersten ....
Ik kom er niet uit ...
Uit beleefdheid mezelf even kort voorstellen: ik ben 41, woon in Vlaanderen, meer bepaald in het noorden van de Provincie Antwerpen (= grensgebied), en als ik niet op de moto vertoef, rij ik MTB. Tussendoor lees ik veel, doe aan oriëntatiecross en probeer zoveel mogelijk van het leven te genieten in al zijn aspecten zolang het kan.
Ik volg dit forum al een tijdje passief maar zit met een prangende vraag waar ik graag jullie mening over had geweten.
Momenteel fiets ik 2 x 30 km/dag WW. Gezien het een traject is met een mix van verharde en overharde wegen, haspel ik dit af op m'n MTB en dit tijdens de vier seizoenen.
Met een jobverandering in het vooruitzicht, wordt het WW - traject 2 x 65 km/dag. De wegen die ik onder m'n wielen geschoven krijg, zullen enkel verhard en vnml fietspaden op hoofdwegen zijn. Snelheid maken zit er dus zeker in.
M'n eerste idee was om een racefiets aan te schaffen (Specialized Roubaix, Cannondale Synapse, ...) om t.o.v. m'n MTB de rijsnelheid te kunnen verhogen (gewicht, bandenmaat) en alzo de trajectduur zo kort mogelijk te houden. Echter, bepaalde factoren doen me twijfelen in m'n eindbeslissing:
- Gebruik tijdens de vier seizoenen, dag/nacht en in alle weer (behalve sneeuw)
--> lichtvoorziening (naafdynamo), spatborden
- Momenteel gebruik ik een rugzak maar voor 2 x 65 km/dag wordt dit msch een last
--> bagagedrager
Als ik deze bedenkingen tracht op te lossen, kom ik bv. bij een fiets zoals de Koga Roadchamp (geen lichtvoorziening maar wel na-uitrusting van spatbordjes en de bagagedrager mogelijk) of de Koga Terraliner Carbolite (volledig).
Gewicht van de Roubaix ongeveer 8,7 kg ... daar tegenover staat het gewicht van de Roadchamp op 9,2 kg (basis, zonder extra's van spatbordjes en bagagedrager) en 10,8 kg (all in) voor de Terraliner Carbolite. Bandenmaat van racefiets (23mm) tgo Roadchamp (25mm) en Terraliner Carbolite (35mm) zijn andere uitersten ....
Ik kom er niet uit ...
Ambitieus om zo veel te gaan fietsen voor woonwerk. Zie ik mezelf niet doen, ik zou een auto kopen of werk zoeken waar ik wel m'n energie in kwijt kon
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
In ieder geval welkom op het forum 99#Legion.
Maar wat een tijd moet je dit gaan kosten. Ruim 2 uur fietsen, douchen/omkleden, werken (8,5 uur?), en weer ruim 2 uur terug. Da's bij elkaar minstens 13 uur....ik zou er gek van worden.
Maar afgezien van de tijd is het fysiek vlgs mij ook bijna niet vol te houden. Vrijdag heeft je baas denk ik bijna niks meer aan je
Nog ff on-topic: Het gewicht van je fiets maakt vlgs mij niet zo heel veel uit (verschillen zijn klein). Een rugzak zal na 65 km behoorlijk zweterig aanvoelen. Qua verlichting gewoon een sterke lamp kiezen (oplaadbare batterijen) met veel branduren. Spatbordjes zijn geen overbodige luxe lijkt me want bij zoveel fiets-tijd loop je meer kans op een nat pak.
Maar wat een tijd moet je dit gaan kosten. Ruim 2 uur fietsen, douchen/omkleden, werken (8,5 uur?), en weer ruim 2 uur terug. Da's bij elkaar minstens 13 uur....ik zou er gek van worden.
Maar afgezien van de tijd is het fysiek vlgs mij ook bijna niet vol te houden. Vrijdag heeft je baas denk ik bijna niks meer aan je
Nog ff on-topic: Het gewicht van je fiets maakt vlgs mij niet zo heel veel uit (verschillen zijn klein). Een rugzak zal na 65 km behoorlijk zweterig aanvoelen. Qua verlichting gewoon een sterke lamp kiezen (oplaadbare batterijen) met veel branduren. Spatbordjes zijn geen overbodige luxe lijkt me want bij zoveel fiets-tijd loop je meer kans op een nat pak.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Pfff, met 210 werkdagen per jaar is het toch 27.300 per jaar!
What makes the boat go faster?
- levensnevel
- Forum-lid
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 07 okt 2004 23:41
Welkom 99#Legion,
Als je die 130 km per werkdag serieus van plan bent zou ik het bij een MTB houden.
bijv. een Koga Xrunner
Allemaal net wat robuuster
Als je die 130 km per werkdag serieus van plan bent zou ik het bij een MTB houden.
bijv. een Koga Xrunner
Allemaal net wat robuuster
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.
Voor spatborden, bagagedrager, standaard en batterijverlichting moet je ongeveer 1400 gram tellen. Ik adviseer bredere banden. 35mm is minimum. Denk aan een hybride, geen vering e.d. Een fiets voor woon-werk van 10-11 kg is heel veel sneller dan een mtb. Monteer bar-ends.
Ik zou zeggen: gebruik de motor voor het woon-werk en gebruik de tijd die je uitspaart voor de fiets! Ben je niet verplicht twee maal daags over dezelfde asfaltweg te gaan en ben je vrij om de tijd in te delen (zeker ook icm andere hobbies).
Wel respect: moet er niet aan denken om elke dag te werken (en 130 km te fietsen;-))
Wel respect: moet er niet aan denken om elke dag te werken (en 130 km te fietsen;-))
Wilier Mortirolo
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3