2 x 65 km/dag woonwerk ...
Geplaatst: 26 sep 2010 01:18
Hoi iedereen,
Uit beleefdheid mezelf even kort voorstellen: ik ben 41, woon in Vlaanderen, meer bepaald in het noorden van de Provincie Antwerpen (= grensgebied), en als ik niet op de moto vertoef, rij ik MTB. Tussendoor lees ik veel, doe aan oriëntatiecross en probeer zoveel mogelijk van het leven te genieten in al zijn aspecten zolang het kan.
Ik volg dit forum al een tijdje passief maar zit met een prangende vraag waar ik graag jullie mening over had geweten.
Momenteel fiets ik 2 x 30 km/dag WW. Gezien het een traject is met een mix van verharde en overharde wegen, haspel ik dit af op m'n MTB en dit tijdens de vier seizoenen.
Met een jobverandering in het vooruitzicht, wordt het WW - traject 2 x 65 km/dag. De wegen die ik onder m'n wielen geschoven krijg, zullen enkel verhard en vnml fietspaden op hoofdwegen zijn. Snelheid maken zit er dus zeker in.
M'n eerste idee was om een racefiets aan te schaffen (Specialized Roubaix, Cannondale Synapse, ...) om t.o.v. m'n MTB de rijsnelheid te kunnen verhogen (gewicht, bandenmaat) en alzo de trajectduur zo kort mogelijk te houden. Echter, bepaalde factoren doen me twijfelen in m'n eindbeslissing:
- Gebruik tijdens de vier seizoenen, dag/nacht en in alle weer (behalve sneeuw)
--> lichtvoorziening (naafdynamo), spatborden
- Momenteel gebruik ik een rugzak maar voor 2 x 65 km/dag wordt dit msch een last
--> bagagedrager
Als ik deze bedenkingen tracht op te lossen, kom ik bv. bij een fiets zoals de Koga Roadchamp (geen lichtvoorziening maar wel na-uitrusting van spatbordjes en de bagagedrager mogelijk) of de Koga Terraliner Carbolite (volledig).
Gewicht van de Roubaix ongeveer 8,7 kg ... daar tegenover staat het gewicht van de Roadchamp op 9,2 kg (basis, zonder extra's van spatbordjes en bagagedrager) en 10,8 kg (all in) voor de Terraliner Carbolite. Bandenmaat van racefiets (23mm) tgo Roadchamp (25mm) en Terraliner Carbolite (35mm) zijn andere uitersten ....
Ik kom er niet uit ...
Uit beleefdheid mezelf even kort voorstellen: ik ben 41, woon in Vlaanderen, meer bepaald in het noorden van de Provincie Antwerpen (= grensgebied), en als ik niet op de moto vertoef, rij ik MTB. Tussendoor lees ik veel, doe aan oriëntatiecross en probeer zoveel mogelijk van het leven te genieten in al zijn aspecten zolang het kan.
Ik volg dit forum al een tijdje passief maar zit met een prangende vraag waar ik graag jullie mening over had geweten.
Momenteel fiets ik 2 x 30 km/dag WW. Gezien het een traject is met een mix van verharde en overharde wegen, haspel ik dit af op m'n MTB en dit tijdens de vier seizoenen.
Met een jobverandering in het vooruitzicht, wordt het WW - traject 2 x 65 km/dag. De wegen die ik onder m'n wielen geschoven krijg, zullen enkel verhard en vnml fietspaden op hoofdwegen zijn. Snelheid maken zit er dus zeker in.
M'n eerste idee was om een racefiets aan te schaffen (Specialized Roubaix, Cannondale Synapse, ...) om t.o.v. m'n MTB de rijsnelheid te kunnen verhogen (gewicht, bandenmaat) en alzo de trajectduur zo kort mogelijk te houden. Echter, bepaalde factoren doen me twijfelen in m'n eindbeslissing:
- Gebruik tijdens de vier seizoenen, dag/nacht en in alle weer (behalve sneeuw)
--> lichtvoorziening (naafdynamo), spatborden
- Momenteel gebruik ik een rugzak maar voor 2 x 65 km/dag wordt dit msch een last
--> bagagedrager
Als ik deze bedenkingen tracht op te lossen, kom ik bv. bij een fiets zoals de Koga Roadchamp (geen lichtvoorziening maar wel na-uitrusting van spatbordjes en de bagagedrager mogelijk) of de Koga Terraliner Carbolite (volledig).
Gewicht van de Roubaix ongeveer 8,7 kg ... daar tegenover staat het gewicht van de Roadchamp op 9,2 kg (basis, zonder extra's van spatbordjes en bagagedrager) en 10,8 kg (all in) voor de Terraliner Carbolite. Bandenmaat van racefiets (23mm) tgo Roadchamp (25mm) en Terraliner Carbolite (35mm) zijn andere uitersten ....
Ik kom er niet uit ...