Hallo,
Ik heb laatst mijn racefiets grondig schoongemaakt. Alleen na afloop was ik niet zo blij, mijn frame bleek nogal onder de krassen te zitten. Nu had ik op het internet gelezen dat je dit het beste kunt wegwerken door het frame in te spuiten/smeren met blanke lak. Vaak hoor je dan dat je het frame eerst moet schuren. Kan dit ook zonder te schuren?
Frame opknappen
-
- Forum-lid
Volgens mij wil hij het frame opschuren zodat de blanke lak beter hecht? Dat kan maar dan moet het frame wel heel goed schoongemaakt en ontvet worden. Probeer het anders eerst een door het frame goed in de (turtle of andere) was te zetten. Vaak camoufleert dat krasjes ook al aardig.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Mwah....oppervlakkige krassen kan je nog polijsten, dat klopt.
En is zeker eerst het proberen waard zoals Daj terecht zegt.
Wat dieper is lastig.
Je zal licht moeten schuren omdat de lak anders geen goede hechting heeft.
Het vervelende is dat je de krassen als het ware moet vullen met lak omdat ze anders altijd zichtbaar blijven en dat is lastig omdat het omliggende gebied ook zal raken.
Doe je dit met de kwast, krijg je een fikse en lelijke verdikking.
Effe vlak schuren zal niet meevallen omdat je vreemd genoeg meer zal schuren op de gebieden waar je niet gelakt hebt.
Heel voorzichtig indruppelen met een penceeltje lijkt mij het handigst.
Goed laten uitharden, voorzichtig en lichtjes schuren met een fijne korrel en dan de poets erover.
Het meest veilig is een lak op acryl basis. (waterbasis)
Heb je de minste kans op opvreten van je bestaande lak.
En is zeker eerst het proberen waard zoals Daj terecht zegt.
Wat dieper is lastig.
Je zal licht moeten schuren omdat de lak anders geen goede hechting heeft.
Het vervelende is dat je de krassen als het ware moet vullen met lak omdat ze anders altijd zichtbaar blijven en dat is lastig omdat het omliggende gebied ook zal raken.
Doe je dit met de kwast, krijg je een fikse en lelijke verdikking.
Effe vlak schuren zal niet meevallen omdat je vreemd genoeg meer zal schuren op de gebieden waar je niet gelakt hebt.
Heel voorzichtig indruppelen met een penceeltje lijkt mij het handigst.
Goed laten uitharden, voorzichtig en lichtjes schuren met een fijne korrel en dan de poets erover.
Het meest veilig is een lak op acryl basis. (waterbasis)
Heb je de minste kans op opvreten van je bestaande lak.
- plantagenet
- Forum-lid
Wat voor lichte krassen zeker moet helpen is het gebruik van een cleaner (dus geen autowas). Met een cleaner kun je de krasjes polijsten, je lak wordt weer als nieuw en ook weer spiegelglad. Goed inwrijven en na drogen met een schone droge doek weer oppoetsen.
Let wel, bij diepere krassen zal dit niet meer werken.
Let wel, bij diepere krassen zal dit niet meer werken.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd