Welke Spinning Bike?
Ook in de winter wil ik natuurlijk in goede conditie blijven. Aangezien ik geen zin (en weinig) tijd heb om telkens nar een sportschool te gaan wil ik zelf een goede spinning bike aanschaffen!
Ik overweeg momenteel om de Kenny-Joyce Vortec 830B te kopen. Heeft iemand hier wellicht ervaringen mee? Ook ervaringen met andere spinning bikes zijn van harte welkom!
Ik overweeg momenteel om de Kenny-Joyce Vortec 830B te kopen. Heeft iemand hier wellicht ervaringen mee? Ook ervaringen met andere spinning bikes zijn van harte welkom!
Een dag niet gefietst is een dag niet.....
Ik heb me de afgelopen maanden uitgebreid georiënteerd op een spinningbike. De genoemde Kenny Joyce heb ik ook bekeken bij de firma Helisports in Amsterdam.
Uiteindelijk ben ik, na uitgebreid onderzoek, toch voor een 2de hands gegaan, maar dan van een echt A-merk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Body Bike, een Schwinn of een Star Trac.
Een Schwinn kun je 2de hands al vanaf 250 euro vinden. Het grote voordeel dat van deze machines is dat ze vreselijk degelijk zijn en dat onderdelen heel makkelijk (en ook in de toekomst) te verkrijgen zijn. De kwaliteit is echt niet te vergelijken met Kenny Joyce, en zeker niet met de goedkopere modellen.
Struin Marktplaats eens af, daar staan genoeg Schwinn's op.
Uiteindelijk ben ik, na uitgebreid onderzoek, toch voor een 2de hands gegaan, maar dan van een echt A-merk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Body Bike, een Schwinn of een Star Trac.
Een Schwinn kun je 2de hands al vanaf 250 euro vinden. Het grote voordeel dat van deze machines is dat ze vreselijk degelijk zijn en dat onderdelen heel makkelijk (en ook in de toekomst) te verkrijgen zijn. De kwaliteit is echt niet te vergelijken met Kenny Joyce, en zeker niet met de goedkopere modellen.
Struin Marktplaats eens af, daar staan genoeg Schwinn's op.
Voorgaande jaren ben ik de winter inderdaad doorgekomen op de Tacx. Op zich niks mis mee ware het niet dat ik geen zin had om, voordat ik ging fietsen, telkens alles 'op te bouwen'. Ander bijkomend nadeel van een Tacx is het lawaai. Daarnaast heb ik afgelopen jaar een dure velg stuk gereden (scheurtje) op de Tacx. Ik heb nu inmiddels een nieuwe (carbon) fiets en wil het risico niet lopen wederom iets stuk te rijden!
Een dag niet gefietst is een dag niet.....
Ik heb een jaar lang getraind met een (geleende) Tacx en ik vind het verre van ideaal. Het kost tijd om iedere keer je fiets erin te zetten, je hebt een ander wiel nodig, hij maakt veel lawaai en hij is verre van stabiel. Natuurlijk, je kunt er staand op klimmen maar op een spinningfiets vind ik dat veel fijner.
Nadeel is de grote q-factor en het feit dat zo'n fiets veel ruimte inneemt. Maar ik heb er nu ruimte voor dus daarom heb ik er nu een aangeschaft. Ik heb de spinningfiets zo gelijk mogelijk afgesteld aan mijn wegfiets. Enige verschil is dat ik iets korter zit, wat ik ideaal vind. Op mijn wegfiets krijg ik dan direct rugpijn, maar bij afwisselende en doorgaans niet superlange trainingen op de spinningfiets geen probleem. Op mijn Schwinn monteerde ik daarbij andere pedalen en een ander zadel.
Om nog even op een vraag in te gaan van de TS (per PM), wat is beter een ketting of een V-belt? Beide is goed mits goed uitgevoerd, je kunt het dus niet generaliseren. Op nieuwere spinningbikes zie je vaker V-belt, maar kettingen zijn zeker niet slechter. Een V-belt hoef je i.t.t. een ketting niet te smeren, maar moet je op den duur wel vervangen. Ook is een V-belt iets stiller (maar alleen bij de duurdere modellen).
Nadeel is de grote q-factor en het feit dat zo'n fiets veel ruimte inneemt. Maar ik heb er nu ruimte voor dus daarom heb ik er nu een aangeschaft. Ik heb de spinningfiets zo gelijk mogelijk afgesteld aan mijn wegfiets. Enige verschil is dat ik iets korter zit, wat ik ideaal vind. Op mijn wegfiets krijg ik dan direct rugpijn, maar bij afwisselende en doorgaans niet superlange trainingen op de spinningfiets geen probleem. Op mijn Schwinn monteerde ik daarbij andere pedalen en een ander zadel.
Om nog even op een vraag in te gaan van de TS (per PM), wat is beter een ketting of een V-belt? Beide is goed mits goed uitgevoerd, je kunt het dus niet generaliseren. Op nieuwere spinningbikes zie je vaker V-belt, maar kettingen zijn zeker niet slechter. Een V-belt hoef je i.t.t. een ketting niet te smeren, maar moet je op den duur wel vervangen. Ook is een V-belt iets stiller (maar alleen bij de duurdere modellen).
Heb ervaring met verschillende merken spinningbikes bij verschillende sportscholen (als instructeur) en kan je melden dat ik Schwinn echt de beste en duurzaamste vind. Net als @havana zou ik eerder voor een tweedehands Schwinn gaan dan voor een nieuwe van een B-merk.
Body Bike is ook echt een A-merk, prachtige bikes alleen erg prijzig.