Aanlopende rem
Ik ben zelf niet zo'n technisch wonder dus vandaar dat ik de vraag hier stel. Mijn achterrem loopt behoorlijk aan (zie foto). Ik vraag mij af hoe ik dit kan verhelpen, afstellen dus. Het is een 4ZA rem. Ik ga er van uit dat de bekabeling goed is aangezien de fiets nog maar 200km heeft gereden. Wanneer ik de achterrem inknijp blijft hij tegen de velg aanstaan. Handmatig kun je je rem dan wel ff recht zetten maar zodra je de rem weer inknijpt dan blijft hij weer tegen de velg aan staan.
Wat moet ik afstellen? Morgen heb ik de laatste triathlon van het seizoen en het zou mooi zijn dat ik niet zo zwaar hoef te trappen dan..
Wat moet ik afstellen? Morgen heb ik de laatste triathlon van het seizoen en het zou mooi zijn dat ik niet zo zwaar hoef te trappen dan..
-
- Forum-lid
ik denk dat je kabel even moet worden gesmeerd, omdat hij niet meer terug loopt, dat is maar een gokje, heb ik afgelopen winter gehad met de mtb dat mijn rem niet terug sprong
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
Andere optie is om met een inbussleutel aan de achterzijde van de remhoef de remhoef te 'verdraaien'. Fijn afstelling gaat bij Shimano geloof ik met een klein schroefje op de remhoef zelf. Kabels smeren zou ook mogelijk zijn, maar als de fiets pas 200km oud is zou dat niet nodig moeten zijn.
What doesn\'t kill you, makes you stronger
-
- Forum-lid
Wat ook heel goed kan is dat je wiel niet helemaal recht in je frame zit. Even de snelspanner los en wat 'zoeken' tot je wiel mooi recht in je frame zit en (hopelijk) niet meer aanloopt tegen je rem
"Zie em harken op het buitenblad met dat mijnwerkersgezicht, ik word er bijna misselijk van!"
Als je fiets echt 3 weken oud is zoals ik begrijp, rij dan even langs bij je fietsenmaker. Hij kan je zeker helpen en uitleggen wat er aan de hand is. Mogelijke opties:
1 > Heb je het wiel er uit gehaald? Dan zit je wiel waarschijnlijk niet helemaal recht in je frame. Even je snelspanners loshalen en vervolgens zittend op je bovenbuis met je gezicht naar het achterwiel het wiel weer vastzetten. Door je gewicht zit het wiel dan automatisch recht in je frame. Als je met z'n 2-en bent kan de 2e persoon het ook even doen als jij gewoon op je zadel zit. Eerst je snelspanners loshalen, en dan op je gaan zadel zitten!!
2 > Je kunt je hele rem ook met de hand even iets bijstellen. Je kunt de remset als het waren naar links of rechts bewegen. Heb je aan de andere kant van je velg bijvoorbeeld nu heel veel ruimte? Dit zou kunnen komen omdat je wiel niet goed recht zit, maar soms wil je remset ook wel eens iets kantelen als deze niet goed is vastgedraaid of omdat deze tijdens transport ergens tegenaan gekomen is. Je schrijft al dat je dit gedaan hebt, check ook effe of de centerbout (recht boven je rem) goed vast zit.
3 > Wellicht dat je rem niet helemaal goed is teruggekomen na een remactie. Dan moet je inderdaad even smeren.
Verder kan ik zo niks verzinnen, als je er echt niet uitkomt, gewoon even lang je FM!
1 > Heb je het wiel er uit gehaald? Dan zit je wiel waarschijnlijk niet helemaal recht in je frame. Even je snelspanners loshalen en vervolgens zittend op je bovenbuis met je gezicht naar het achterwiel het wiel weer vastzetten. Door je gewicht zit het wiel dan automatisch recht in je frame. Als je met z'n 2-en bent kan de 2e persoon het ook even doen als jij gewoon op je zadel zit. Eerst je snelspanners loshalen, en dan op je gaan zadel zitten!!
2 > Je kunt je hele rem ook met de hand even iets bijstellen. Je kunt de remset als het waren naar links of rechts bewegen. Heb je aan de andere kant van je velg bijvoorbeeld nu heel veel ruimte? Dit zou kunnen komen omdat je wiel niet goed recht zit, maar soms wil je remset ook wel eens iets kantelen als deze niet goed is vastgedraaid of omdat deze tijdens transport ergens tegenaan gekomen is. Je schrijft al dat je dit gedaan hebt, check ook effe of de centerbout (recht boven je rem) goed vast zit.
3 > Wellicht dat je rem niet helemaal goed is teruggekomen na een remactie. Dan moet je inderdaad even smeren.
Verder kan ik zo niks verzinnen, als je er echt niet uitkomt, gewoon even lang je FM!
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Ik zal zeker vd week ff langs de FM gaan als het mij zelf niet lukt. Ik heb alleen morgen nog een triathlon waar ik niet veel harder wil trappen dan nodig is..marsman schreef:Als je fiets echt 3 weken oud is zoals ik begrijp, rij dan even langs bij je fietsenmaker. Hij kan je zeker helpen en uitleggen wat er aan de hand is. Mogelijke opties:
Ik heb inderdaad mijn wiel eruit gehad voor transport. Daarbij overigens wel heel voorzichtig en zorgvuldig het wiel erin en eruit gedaan. Ik heb net ff de snelspanner los gehad en het wiel bekeken, deze stond wel recht.marsman schreef:1 > Heb je het wiel er uit gehaald? Dan zit je wiel waarschijnlijk niet helemaal recht in je frame. Even je snelspanners loshalen en vervolgens zittend op je bovenbuis met je gezicht naar het achterwiel het wiel weer vastzetten. Door je gewicht zit het wiel dan automatisch recht in je frame. Als je met z'n 2-en bent kan de 2e persoon het ook even doen als jij gewoon op je zadel zit. Eerst je snelspanners loshalen, en dan op je gaan zadel zitten!!
Hij springt inderdaad weer terug na het inknijpen van de rem..marsman schreef:2 > Je kunt je hele rem ook met de hand even iets bijstellen. Je kunt de remset als het waren naar links of rechts bewegen. Heb je aan de andere kant van je velg bijvoorbeeld nu heel veel ruimte? Dit zou kunnen komen omdat je wiel niet goed recht zit, maar soms wil je remset ook wel eens iets kantelen als deze niet goed is vastgedraaid of omdat deze tijdens transport ergens tegenaan gekomen is. Je schrijft al dat je dit gedaan hebt, check ook effe of de centerbout (recht boven je rem) goed vast zit.
Ik ga wel ff proberen of de centerbout goed vast zit. Bedankt tot zover..
Ik heb de achterkant vd remhoef iets vast gedraaid, zat heel klein beetje speling in. En ik heb de center bout (die grote inbus) vastgedraaid. Volgens mij gaat het weer goed! Hij loopt niet meer aan, ook niet na herhaaldelijk remmen..
Thanks allemaal!
Thanks allemaal!
-
- Forum-lid
Als de rem goed in het midden zit zou ik deze kabelspanner (pijl foto) iets indraaien, dan gaat je rem iets verder openstaan.
Lieke schreef:Ik heb de achterkant vd remhoef iets vast gedraaid, zat heel klein beetje speling in. En ik heb de center bout (die grote inbus) vastgedraaid. Volgens mij gaat het weer goed! Hij loopt niet meer aan, ook niet na herhaaldelijk remmen..
Thanks allemaal!
Die grote inbus is niet de centerbout.
Die moet je alleen vastdraaien als je speling hebt.....
Cheap light strong, choose two