Pagina 1 van 3

crosser puur op de weg gebruiken?

Geplaatst: 13 sep 2010 16:37
door venom
Ik zit altijd met de framemaat. Lange benen, kort bovenlichaam.
56ct past goed bij de benen, nog wat te lange bovenbuis.
54ct goeie bovenbuis maar word weer erg klein.
Nu las ik, dat, als ik het goed begrepen heb, Cyclocrossers kortere bovenbuizen hebben. Hetgeen ideaal zou zijn voor mij.
Ik zag een Ridley Supercross.
Hoe verschillend is zo'n fiets ivm pure racefiets? Vooral kwa gewicht ed. Andere banden dat snap ik..;)
Zijn er meer hier die hun crosser veel/alleen vd weg gebruiken?

Geplaatst: 13 sep 2010 16:42
door amclassic-fan
Dat rijdt voor geen meter: remt slecht en stuurt niet fijn (wielbasis is veel te lang). Kijk gewoon naar de frames die op comfort gericht zijn, bijv de Specialized Roubaix. Hoe lang ben je trouwens, binnenbeenlengte? En wat heb je nodig aan balhoofdbuis en bovenbuis?

Geplaatst: 13 sep 2010 16:43
door fructus
Standaard afgemonteerde crossers hebben een crank met kleinere bladen, voor een modderverzet en crossframes hebben nokken voor v-brakes.

Geplaatst: 13 sep 2010 16:49
door rredwing
kan prima, alleen zijn de remmen een stuk minder op de crossfiets in vergelijking tot een racefiets, verder maakt het niet zo veel uit. Ik rijd met een willier escape crossfiets altijd op de weg, nadat ik er achter kwam dat crossen toch wel tegenviel.
Mogelijk om er nog mee het bos in te gaan is er nog wel, dus dat is wel fijn.
(Mijn racefiets is een scott.)
Beide gewoon centaur afgemonteerd met 53/39 voor, (dus geen cross verzet)

groeten

Geplaatst: 13 sep 2010 18:25
door stillekracht
Wielbasis is te groot voor op de weg. Stuurt niet prettig. Zit ook geen gang in in zo'n fiets.

Ik gebruik zelf een crossfiets op de weg met spatborden, maar als het even kan rij ik er niet op!

Inderdaad, remmen zijn slecht en het standaard verzet is op de weg te licht.

Geplaatst: 26 sep 2010 22:56
door venom
Ik ben 1.79 lang. BBL 85.5 oid.
Dus 56 ct is ongeveer de goeie frame maat kwa hóógte. Echter bovenlichaam is vrij kort. Op die internet meetsites komt steeds ovenbuis van 53 nog wat tot max 54 nog wat eruit.
Hoogteverschil zadel-stuur 2.5cm.
Maar dat zie je niet vaak. 56 ct en dan 53 nog wat bovenbuis..Dan zit je vaak aan maatje 54. Met bijbehorende korte balhoofd, dús vrij groot hoogteverschil.
Zo'n echte meting (bikefitting)zegt dus echt helemaal niks. Mijn vrij lange BBL verpest de hele meting. Vlg de bikefit meting zou ik zelfs 55.3 cc moeten hebben. Dat kan wel 58/59ct zijn!? Terwijl ik op een 56 veel beter zit dan op een 58..

Geplaatst: 27 sep 2010 00:05
door gijs01
En als je nu een 56 neemt met een korte stuurpen en/of de tip van AMClassic (een comfortracer) eens uitprobeert? Die Specialized Roubaix kon wel eens een heerlijke fiets voor je zijn. Ik vind het ook een gaaf ding trouwens.

Geplaatst: 27 sep 2010 00:42
door hond
Waarom is de wielbasis van een crossfiets langer?

Geplaatst: 27 sep 2010 13:42
door amclassic-fan
Omdat de banden veel hoger zijn en er ook nog ruimte moet zijn dat ze modder weg kan.

Geplaatst: 27 sep 2010 13:58
door vinkhugo
Een crossfiets op de weg rijdt prima, zeker als je er gewoon een setje trainingswielen inzet zonder de noppen banden. Het verzet kan je gewoon naar eigen wens aanpassen, grotere voorbladen is geen enkel probleem. En die langere wielbasis valt ook wel mee, dit gaat slechts om een cm of 3. Mijn Giant wegfiets heeft een wielbasis van 99.2 en mij Merida crossfiets 102.5, dit merk je dan ook echt niet.

Of het de oplossing is voor jou probleem geloof ik niet. Ook voor jou is er gewoon een goede racefiets te vinden maar dan zou ik je toch aanraden om een goede fietsenmaker op te zoeken. Deze kan je van goed maatadvies voorzien en tevens kan je gelijk in de praktijk uittesten door even proef te rijden. Een andere mogelijkheid is om een meting uit te laten voeren bij een bedrijf dat hier gespecialiseerd in is. Ben zelf namelijk geen voorstander van een internetmeting die van allerlei standaards uitgaat, geen mens is namelijk hetzelfde.

Geplaatst: 27 sep 2010 14:20
door venom
Ik héb me laten opmeten bij de fietsenzaak. (bikefitting systeem)Maar zoals gezegd, de langere BBL verpest de hele meting.
Daar kwam uit:
55.3 cc=58ct oid (=veel te groot, 56 zit veel beter)
2.5 hoogteverschil zadel-stuur (dat lukt je niet in maat 56ct)
53-54 bovenbuis. Dat lukt je ook niet/moeilijk in maatje 56.
En bij 54ct krijg je weer veel hoogteverschil zadel-stuur.
Vlg de meting moet ik dus een 58ct met 53-54 bovenbuis..
Praktijk is veel belangrijker. Ben er in de praktijk achter gekomen dat 56ct veel beter zit dan 58ct.

Geplaatst: 27 sep 2010 14:29
door perik
Ik zou op zoek gaan naar een kort gebouwde fiets met hoge balhoofdsbuis (comfort-geometrie dus). En niet gaan proberen jezelf op een crosser te zetten.

Volgens mij valt het nog wel mee hoe lang je benen zijn. De echt langbenigen onder ons hebben een BBL die de helft, of zelfs meer, is van hun lichaamslengte. De crux in die bikefitting meting zit hem in die 2,5cm hoogteverschil tussen zadel en stuur. Ik zou daar niet al teveel waarde aan hechten, dat kan gewoon niet als je niet heel klein bent.