Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Remmen open/dicht staan

Gebruikersavatar
BMS99
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 26 okt 2013 11:38
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar BMS99 08 nov 2013 21:55

Hoi,

Je kunt je remmen dicht zetten (knopje naar beneden) of open.

Nu zie ik vaak veel verschillen op fietsen bij verschillende wielercollega's.
Open, dicht, half/half.

Maakt dit verder uit? Moet het dicht staan?
Is dit ook nog een soort afstelling van je remmen?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4317
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 08 nov 2013 22:00

Officieel horen ze dicht te staan en zijn ze niet bedoeld om je remmen af te stellen. Je zet ze open om het wiel makkelijker uit je fiets te kunnen halen.
Dat gezegd hebbende, weet volgens mij half shimano-fietsend nederland niet waar die dingetjes voor zijn. En daarom staan ze vaak in alle standen....
En natuurlijk kun je ze wel gebruiken om je remmen iets verder open te zetten, als je een slagje hebt bijv. waardoor je wiel dan net niet aanloopt.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 09 nov 2013 10:50

hanz1963 schreef: En natuurlijk kun je ze wel gebruiken om je remmen iets verder open te zetten, als je een slagje hebt bijv. waardoor je wiel dan net niet aanloopt.
Daar zijn ze dan ook voor bedoeld.
Cheap light strong, choose two

wmc
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 09 nov 2013 11:47

Is half open niet juist levensgevaarlijk? Naar mijn idee kan de rem dan ineens open schieten, met alle gevolgen van dien. Dus open of dicht, maar niet iets er tussenin.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 09 nov 2013 11:52

wmc schreef:Is half open niet juist levensgevaarlijk? Naar mijn idee kan de rem dan ineens open schieten, met alle gevolgen van dien. Dus open of dicht, maar niet iets er tussenin.
Huh? Verklaar je nader. We hebben het hier over dat kleine 'hendeltje' aan de linker kant zoals te zien in het plaatje:

Afbeelding
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 09 nov 2013 12:25

kees0251 schreef:
hanz1963 schreef: En natuurlijk kun je ze wel gebruiken om je remmen iets verder open te zetten, als je een slagje hebt bijv. waardoor je wiel dan net niet aanloopt.
Daar zijn ze dan ook voor bedoeld.
Daar is het helemaal niet voor bedoeld.

Het betreft een quick release systeem voor de remmen. Om het wiel zonder problemen te wisselen. In normale stand moet die helemaal dicht staan. Period.

Een quick release is of open of dicht.
Afstellen van je remmen zijn andere manieren voor.

Mocht je echter onderweg een kleine slag in je wiel hebben gekregen bij spaakbreuk of iets dergelijks dan kun je dit als noodoplossing deels open zetten om thuis te komen. Maar daar is het niet voor.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4591
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 nov 2013 12:34

Volgens mij is het bij shimano ook zo dat als je de remmen zo open zet, dat de remmen bijna niet meer zullen werken. De remhendels komen dan al tegen het stuur voordat de remmen echt samen knijpen. Zeker niet open zetten lijkt mij dus (overigens kan ik niet uit ervaring spreken vanwege campa waar dit anders werkt)

Gebruikersavatar
BMS99
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 26 okt 2013 11:38
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar BMS99 09 nov 2013 12:43

scottwilko schreef:Volgens mij is het bij shimano ook zo dat als je de remmen zo open zet, dat de remmen bijna niet meer zullen werken. De remhendels komen dan al tegen het stuur voordat de remmen echt samen knijpen. Zeker niet open zetten lijkt mij dus (overigens kan ik niet uit ervaring spreken vanwege campa waar dit anders werkt)
Campa heeft deze hendeltjes toch ook?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 09 nov 2013 12:56

neen. Campa heeft ze niet.
Bij Campa zit de quick-release van de remmen in de remhendels/shifters. Ergens is dit een elegantere oplossing (je kan nooit de rem openzetten zonder remkracht te verliezen), maar mijn voorkeur is Campa shifters met shimano-achtige remmen (met de hendel om ze dicht te zetten).
Als de blokken slijten, moet je bij Campa en Shimano het schroefde bovenop een beetje bijdraaien.
'Moeten' is natuurlijk een verkeerd woord, gezien iedereen andere voorkeuren heeft (sommigen willen dat remmen zo dicht mogelijk staan, andere willen ergens halfweg, voor meer dosering).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 09 nov 2013 20:02

kees0251 schreef:
hanz1963 schreef: En natuurlijk kun je ze wel gebruiken om je remmen iets verder open te zetten, als je een slagje hebt bijv. waardoor je wiel dan net niet aanloopt.
Daar zijn ze dan ook voor bedoeld.
Aan de remmen zit normaal gesproken een stelschroef. Hiermee stel je je rem wat bij in geval van een slagje in je wiel. De hendeltjes waar hier op gedoeld wordt zij uitsluitend bedoeld om het vervangen van de wielen makkelijker te maken.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 09 nov 2013 20:09

Daarnaast te gebruiken bij afdalingen in de bergen.
What makes the boat go faster?

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 09 nov 2013 20:19

Wtf ? Bij afdalingen? Hoe dan?

Plaats reactie