180mm crank het geld waard?
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 28 mei 2013 13:53
- Locatie: Texel
Ik ben 2 meter groot, binnenbeen lengte 96cm en rijd nu met een dura ace 180mm crankstel. Ik ben met aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Die zal waarschijnlijk met ultegra 11 speed schakelen.
Maar heeft het zin om door te sparen en toch voor dura ace met 1800mm crank te gaan? Merk je het verschil? Is het het verschil in geld waard?
Wat is jullie mening?
Maar heeft het zin om door te sparen en toch voor dura ace met 1800mm crank te gaan? Merk je het verschil? Is het het verschil in geld waard?
Wat is jullie mening?
Ik heb ook een tijdje met 180 cranks gereden. Tot het moment dat ik een compact aanschafte om in de bergen te fietsen. Ik merkte totaal geen verschil. Rijd nu altijd met 175.
Het schijnt dat andere mensne het wel voleen.
Misschien kun je het testen door een 175 crank te lenen en op je eigen fiets monteren.
Het schijnt dat andere mensne het wel voleen.
Misschien kun je het testen door een 175 crank te lenen en op je eigen fiets monteren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
Er schijnen onderzoeken te bestaan waarin in wordt beweerd dat de relatie tussen b.b-lengte en cranklengte niet zo lineair is als vaak gedacht. Uiteindelijk lijkt er dan uit te komen dat een kortere crank bijna altijd te prefereren zou zijn. Dat deze visie niet op al te luide bijval kan rekenen wordt dan toegeschreven aan de nogal behoudend opererende fietswereld, waarin nieuwe ideeën een nogal lange landingsbaan nodig hebben.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik geen verschil merk tussen 170 en 175 mm lengte bij een bb van 190, dus ik denk inderdaad dat de persoonlijke voorkeur bepalend zal zijn.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik geen verschil merk tussen 170 en 175 mm lengte bij een bb van 190, dus ik denk inderdaad dat de persoonlijke voorkeur bepalend zal zijn.
Ik kan het niet uit eigen ervaring zeggen maar één van mijn fietsvrienden heeft laatst "de overstap" gemaakt van 180 naar 175 en merkt geen enkel verschil.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Bij een BB van 190 lijkt het mij dat je heel andere problemen hebtpapsnoetn01 schreef: Voor mij persoonlijk geldt dat ik geen verschil merk tussen 170 en 175 mm lengte bij een bb van 190, dus ik denk inderdaad dat de persoonlijke voorkeur bepalend zal zijn.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Hahaha.ophetkantje schreef:Bij een BB van 190 lijkt het mij dat je heel andere problemen hebtpapsnoetn01 schreef: Voor mij persoonlijk geldt dat ik geen verschil merk tussen 170 en 175 mm lengte bij een bb van 190, dus ik denk inderdaad dat de persoonlijke voorkeur bepalend zal zijn.
Ik rijdt met 175 en 177,5. Ik merk alleen verschil in het feit dat ik mijn zadel een halve centimer moet verstellen als ik mijn cranks wissel. Heb ook met 172,5 gereden samen met de 177,5 maar daar merkte ik ook nauwelijkes verschil. Misschien ook omdat deze op twee totaal verschillende fietsen zaten.
Als antwoord op de vraag zou ik zeggen nee (maar ik ben een beetje een krent en rijdt tegenwoordig alleen nog maar op overjarige en 2de hands fietsen)
Of je het verschil merkt is natuurlijk niet relevant, het gaat erom of de lengte optimaal of minder dan optimaal is.jeroenhuizinga schreef:Ik ben 2 meter groot, binnenbeen lengte 96cm en rijd nu met een dura ace 180mm crankstel. Ik ben met aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Die zal waarschijnlijk met ultegra 11 speed schakelen.
Maar heeft het zin om door te sparen en toch voor dura ace met 1800mm crank te gaan? Merk je het verschil? Is het het verschil in geld waard?
Wat is jullie mening?
5 mm verschil zal je zeker voelen direct na de overgang, maar daar wen je aan en na een tijdje voelt het normaal.
Ik rij zelf met 175 en voel het verschil met 170 zeer duidelijk.(bb lengte 86)
Voor jouw lengte is 180 hoogstwaarschijnlijk net iets beter dan 175, tenzij je wil streven naar een hoge trapfrequentie (die heb je van nature w.s. niet)
Ik het algemeen is de ervaring dat mensen die overgaan naar langere cranks die niet TE lang zijn dat als aangenaam ervaren.
180 KAN voor jou niet te lang zijn, dus ga voor de 180...
Cheap light strong, choose two
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 05 dec 2018 11:03
Dan toch 130 mm als het niets uitmaakt . Speren moeten zich aanpassen op de lengte
Volgens mij is de evidentie dat cranklengte een wezenlijk verschil maakt voor fietsprestaties zeer dun.
Ik heb verschillende fietsen met cranklengtes van 165, 170, 172.5 en 175 mm, en merk echt geen enkel verschil. Zadelhoogte pas ik er niet op aan; wat er onderaan de pedaalslag namelijk bij komt aan afstand bij langere cranks gaat er bovenaan de pedaalslag weer af
Ik heb verschillende fietsen met cranklengtes van 165, 170, 172.5 en 175 mm, en merk echt geen enkel verschil. Zadelhoogte pas ik er niet op aan; wat er onderaan de pedaalslag namelijk bij komt aan afstand bij langere cranks gaat er bovenaan de pedaalslag weer af
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
De verschillen in straal (cranklengte) en omtrek van de cirkel (de volledige pedaalbeweging) zijn zo klein dat ik me er weinig bij kan voorstellen.
Op basis van eigen waarneming: m'n MTB heeft kortere cranks dan de racefiets. Ik merk er niets van.
Op basis van eigen waarneming: m'n MTB heeft kortere cranks dan de racefiets. Ik merk er niets van.
Tja, het is toch iets persoonlijks. My 2 cents: ik heb op mijn cx en racer een 172.5 crankstel waar ik al tijden mee rondbanjer. Ik had ooit (+/-6jr) geleden een andere racer en daarop een 175mm crankstel. Omdat ook het frame een maatje groter was, heb ik daar jarenlang niet lekker op gefietst. Nu ik dus op maatje kleiner frame rijdt en dus ook maatje kleiner cranklengte, geen rug of knie problemen meer.
Afgelopen jaar een direto aangeschaft en een oud (passend) frame opgebouwd met een oude ultegra10speed groep inclusief de 175 cranks. Dit een paar weken gedaan en toen geswitched naar 172.5 crankstel dat ik nog over had, voelde beduidend beter. Ik had op de direto icm 175mm een soort van kramp in mijn heupen/billen. Die is nu opgelost, misschien is het wel combinatie van afstellingen, maar het voelt nu in ieder geval goed. Never change a winning team
Afgelopen jaar een direto aangeschaft en een oud (passend) frame opgebouwd met een oude ultegra10speed groep inclusief de 175 cranks. Dit een paar weken gedaan en toen geswitched naar 172.5 crankstel dat ik nog over had, voelde beduidend beter. Ik had op de direto icm 175mm een soort van kramp in mijn heupen/billen. Die is nu opgelost, misschien is het wel combinatie van afstellingen, maar het voelt nu in ieder geval goed. Never change a winning team
Ik heb ooit ook wat centen gespendeerd aan lange cranks en heb op mijn (oude) racefiets en singlespeed mountainbike 180mm (ben 1m97).
Inmiddels ben ik wijzer, rijd 15.000 km per jaar en wissel daarbij voortdurend tussen verschillende fietsen met 170, 175 en 180 en merk geen drol verschil.
Op mijn nieuwe (geared) mtb en racefiets heb ik de 175mm cranks die erop zaten dus lekker laten zitten.
Bijkomend voordeel van kortere cranks is dat je makkelijker aerodynamisch kan zitten en meer cornering clearance hebt. Goe veur in de koers dus.
Inmiddels ben ik wijzer, rijd 15.000 km per jaar en wissel daarbij voortdurend tussen verschillende fietsen met 170, 175 en 180 en merk geen drol verschil.
Op mijn nieuwe (geared) mtb en racefiets heb ik de 175mm cranks die erop zaten dus lekker laten zitten.
Bijkomend voordeel van kortere cranks is dat je makkelijker aerodynamisch kan zitten en meer cornering clearance hebt. Goe veur in de koers dus.
Laatst gewijzigd door scepticus op 05 dec 2018 14:43, 4 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"