Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gevaar op de weg!

basko
Forum-lid

basko 15 mei 2011 01:22

We kennen het allemaal, de gevaren waar je op bedacht bent tijdens je tocht: openslaande autodeuren, schooljeugd, overige weggebruikers, putten en kiezels. Vandaag trof ik even ten oosten van Nieuwendijk een voor mij onekend gevaar: vissers!

ik reed over een weggetje langs een sloot of zo waar blijkbaar een soort viswedstrijd aan de gang was. Om de 10 meter een auto in de berm met daarnaast een man/vrouw met een hengel. Zo nu en dan controleren deze lui het aas of zo, waarbij de hengel (een meter of 5-6) uit het water moet en ze de lijn moeten vastpakken. Eenvoudige manier is om dan de hengel omhoog te steken, maar dan moet je de lijn, die op en neer zwiert, opvangen. Alternatief is dus om de hengel maar gewoon naar achter, over de weg, recht naar achter te steken. Sh*t zeg, die zag ik niet aankomen, ik kon hem gelukkig ontwijken, maar ik rijdt voortaan ook behoedzaam langs dit soort lui als er weinig ruimte is om uit te wijken.

Meer tips/ervaringen betreffende onvoorzienen gevaren tijden je ritje? laat anderen er hun profijt van hebben en meld ze hier even!

alvast bedankt!

don_fanucci
Forum-lid

don_fanucci 15 mei 2011 01:38

haha, vissers nog niet meegemaakt op die manier. Al is de gedachte me wel es ontschoten bij het passeren van een visser dat ie zn hengel niet ineens naar achteren moet gooien ;)

Mijn grootste gevaar zijn bejaarden die breed met zn tweeen naast elkaar fietsen. En als je belt lijkt het alsof ze je gehoord hebben, maar schieten op het laatste moment ineens weer naar links, waardoor ik al talloze keren in de berm ben beland. Hou er altijd wel rekening mee (grote boog er omheen, langzamer rijden), maar soms uit het niks slingeren ze een kant op. Ook soms leuk als je belt en ze horen het wel, dan gaan ze met het hele lichaam proberen over hun schouder te kijken, met een enorme slingerbeweging van de fiets als gevolg. Gebruik daarom ook vaak mn bel bewust niet. Sowieso mijd ik daarom ook fietspaden op drukke dagen.

Mijn ergernis zijn dus bejaarden ;)

[edit] en met afslaande auto's ook al een paar keer gevaarlijke situaties gehad. Ga er eigenlijk standaard vanuit dat een automobilist me niet ziet en probeer oogcontact te maken.

Verder ook een keer een incident gehad met een paard en berijdster (was wel op de mountainbike). Dat paard schrok plotseling van mij en sloeg op hol. Berijdster viel op de grond en paard rende een paar honderd meter weg (heb het paard wel voor haar opgehaald met de fiets ;) ). Sindsdien bel ik altijd ruim van te voren zodat paard en berijder/ster weten dat ik eraan kom.

immo
Forum-lid

Gebruikersavatar immo 15 mei 2011 04:11

Honden, bejaarden en kinderen zijn toch wel gevaarlijkst over het algemeen tijdens mijn training rondjes. De laatste tijd rijd ik maar stapvoets langs honden die niet aangelijnd zijn, een paar weken terug scheelde het niets of er zat er 1tje tussen mijn spaken.

noah
Forum-lid

noah 15 mei 2011 05:43

Gisteren een opa op een scootmobiel op het fietspad voor mij. Netjes gebeld en opa ging naar rechts. Tijdens het passeren wijkt opa plots naar links uit.
Kon hem nog maar net ontwijken en een stukje door de berm moeten rijden. Gelukkig had ik al behoorlijk van snelheid verminderd.

Ik had zo'n vermoeden of hij het bewust deed, omdat opa aan het vloeken was. Heb de eer aan mezelf gehouden en ben zonder commentaar verder gefietst.

Met kinderen en loslopende honden moet je begrijpelijk altijd snelheid verminderen, maar scootmobiels die het fietspad in zijn geheel in bezit nemen, daar stoor ik mij aan.

.

wervelwind
Forum-lid

wervelwind 15 mei 2011 09:44

misschien tegen het zere been op dit forum, maar gisteren bij Plasmolen een peleton racers die de bocht zo wijd namen dat ik als tegenligger met mijn mtb de berm in moest. De achterste 10 renners waaiden zo breed uit om de groep te kunnen volgen dat de weg niet breed genoeg was. De voorste riep nog wel luid: TEGENLIGGER, maar tevergeefs.

raassie
Forum-lid

raassie 15 mei 2011 10:57

[quote="Basko"]We kennen het allemaal, de gevaren waar je op bedacht bent tijdens je tocht: openslaande autodeuren, schooljeugd, overige weggebruikers, putten en kiezels. Vandaag trof ik even ten oosten van Nieuwendijk een voor mij onekend gevaar: vissers!
ik reed over een weggetje langs een sloot of zo waar blijkbaar een soort viswedstrijd aan de gang was. Om de 10 meter een auto in de berm met daarnaast een man/vrouw met een hengel. Zo nu en dan controleren deze lui het aas of zo, waarbij de hengel (een meter of 5-6) uit het water moet en ze de lijn moeten vastpakken. Eenvoudige manier is om dan de hengel omhoog te steken, maar dan moet je de lijn, die op en neer zwiert, opvangen. Alternatief is dus om de hengel maar gewoon naar achter, over de weg, recht naar achter te steken. Sh*t zeg, die zag ik niet aankomen, ik kon hem gelukkig ontwijken, maar ik rijdt voortaan ook behoedzaam langs dit soort lui als er weinig ruimte is om uit te wijken.

/quote]

Het is iid niet handig, maar als je met zulke lange hengels vist kun je niet je hengel in de hoogte houden om je lijntje te pakken. Meestal is die maar de helft van je hengellengte en zou je hem dus een 2 tal meters boven je hoofd zien zweven;-) Maar om dan maar je hengel het fietspad op te schuiven is ook niet slim. Kwestie van een verkeerde stekkeuze zeg maar.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 15 mei 2011 12:09

De vele onoverzichtelijke op en uitritten van woningen e.d. die zonder tussenliggend voetpad direkt uitkomen aan het fietspad of de weg waarop je zelf met hoge snelheid rijdt.
Er zal maar ineens op het moment van paseren iemand met een auto of fiets zonder te kijken zo'n uitrit uitschieten...

Wat ik dan preventief doe is m'n handen op de remgrepen leggen, zo veel mogelijk links gaan rijden en al vanaf afstand m'n ogen uit m'n kop kijken of ik niet iets zie bewegen tussen de afrastingen door.

Wat eigenlijk ook een goed iets zou zijn lijkt mij is net als wanneer je motorrijles neemt de noodstop te oefenen.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

herbawife
Forum-lid

herbawife 15 mei 2011 12:23

Gladde arduinen stoepranden.... plaats willen maken voor een aankomende vrachtwagen in een smalle straat, even via een verlaagde stoeprand het voetpad op.... polsbreuk.

gamiel
Forum-lid

gamiel 15 mei 2011 12:31

Basko schreef:... Alternatief is dus om de hengel maar gewoon naar achter, over de weg, recht naar achter te steken. alvast bedankt!

Keer langsrijden met een MTB en dan gewoon vol eroverheen rijden. Dan letten die vissers volgende keer ook wel op ....
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

davide
Forum-lid

Gebruikersavatar davide 15 mei 2011 12:42

Ik heb de laatste dagen wat met vogels. eergisteren 2 vogels vlak voor onze wielen langs, we (reden netjes 2 aan 2) schrokken ons kapot, gisteren op het jaagpad van het kanaal thv Maasmechelen vliegt een vogel onder mijn kader tussen de 2 wielen door (wel knap van die vogel). Je zult er maar eentje in je voorwiel krijgen!

apojapo
Forum-lid

apojapo 15 mei 2011 12:51

1. Fietsers die afslaan zonder te kijken. Ze horen geen auto dus gaan ze er maar vanuit dat ze bij het afslaan naar links de weg over kunnen steken. Vooral als je door een stad moet zie je die idioten voortdurend.
2. Bejaarden. Hun gedrag lijkt behoorlijk aso. Natuurlijk zijn ze niet meer helder van geest en fysiek erg kwetsbaar maar dat lijkt me juist een reden om je normaal te gedragen in het verkeer.
3. Peletons. Die doen net alsof ze in een wedstrijd zitten.
4. Belgische wegen en dan met name in de voerstreek. Lijkt wel een maanlandschap. Ontwijk 1 diepe kuil op een drukke weg en een auto heeft je zo te pakken.

edwin01
Forum-lid

edwin01 15 mei 2011 13:01

Volgens het litteken van 8 cm in mijn linkerhand: scholieren, met afstand......

Plaats reactie