Pagina 1 van 2

slap frame van scalpel

Geplaatst: 11 sep 2010 00:08
door nvz
Hi,

Ik heb een scalpel 3 2010 . Echt een super fiets.
Echter de stijfheid van mijn achterbrug gaat langzaam weg (De carbon brug is gelijmd aan het aluminium frame) Bij het aanzetten of het klimmen raakt mijn band de brug. Ik heb zelfs al slijtage plekken op de achterbrug.
Mijn fietsmaat had het zelfde probleem en heeft van cannondale een nieuw RZ frame gekregen.

Zijn er mensen die vaker van dit probleem van de scalpel hebben gehoord?

Ik hoor het graag.

Niels

Geplaatst: 11 sep 2010 21:25
door reinr
rij zelf nu bijna 2 jaar op dezelfde fiets en heb nergens last van (zegt niets natuurlijk). weet je zeker dat het niet aan de veerdemping ligt: uiteindelijk bepaalt de veerweg het inveren, te weinig bar = te weinig veerweg. En: de 'slapte' van een te dikke band?
wel vervelend probleem verder maar als het echt aan het frame ligt dan moet die goede garantie tot een nieuw frame leiden, lijkt me.
succes!
rein

Geplaatst: 12 sep 2010 22:51
door tati
Kijk ook eens naar de spaakspanning van je wielset.

Geplaatst: 13 sep 2010 00:15
door pim3
tati schreef:Kijk ook eens naar de spaakspanning van je wielset.


+1

Klinkt al een stuk waarschijnlijker dan een frame wat zijn stijfheid verliest.

Geplaatst: 23 sep 2010 20:04
door robinvberkel
heb mijn 2 jaar en weeg 92kg en fiets met raceking SS 2.2 en ook nergins last van

slap frame scalpel!!!

Geplaatst: 13 feb 2011 12:46
door jeroen01
Hi Niels,

rij zinds een aantal weken ook een scalpel 3. bevalt me zeer goed maar....... vorige week had uik hetzelfde euvel als bij jou, band raakt bij aanzetten de achterbrug. bij het schoonmaken van de fiets zag ik dat de carbon acterbrug los was gekomen van het frame (ter plaatse van de bracket ca 3-4 mm waardoor je wiel scheef gaat staan) en dat ik het tussen stuk van wat in de nek van de achterbrug zat er zo tussenuit kon pakken.
Blijkt na wat gezoek op www dat dit een bekend euvel is geweest van dit type scalpel en zijn ook teruggeroepen naar cannondale en hebben alle een nieuw frame gekregen echter..... ik ben niet de eerste eigenaar dus gaat dat bij mij niet op (kleine lettertjes) en zat ik dus met een redelijk probleem. Ben mijn huidge fietsenmaker geinformeerd en die wist gelukkig iemand die veel met carbon deed voor zijn werk. Deze kunstenaar heeft mijn fiets gerepareerd en de achterburg opnieuw verlijmd met het frame, helemaal gelukkig. ben vandaag opnieuw gaan toeren en wat denk je..... gaat de andere kant los :(, nu breekt ook dat tussen stuk in 2 want die was nu natuurlijk wel goed verlijmd. kan ik weer op pad.

Vindt het wel zwaar k... van cannondale dat ze een fiets van zoveel geld niet levenslange garantie geven bij een 2e eigenaar, alsof ik er iets aan kan doen dat die vork niet goed verlijmd zit. het is gewoon een fabricagefout die naar mijn mening t.a.t. gerepareerd moet worden, fiets is 3 jaar oud!!

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

gr jeroen
NvZ schreef:Hi,

Ik heb een scalpel 3 2010 . Echt een super fiets.
Echter de stijfheid van mijn achterbrug gaat langzaam weg (De carbon brug is gelijmd aan het aluminium frame) Bij het aanzetten of het klimmen raakt mijn band de brug. Ik heb zelfs al slijtage plekken op de achterbrug.
Mijn fietsmaat had het zelfde probleem en heeft van cannondale een nieuw RZ frame gekregen.

Zijn er mensen die vaker van dit probleem van de scalpel hebben gehoord?

Ik hoor het graag.

Niels


:rolleye::rolleye::rolleye:

Geplaatst: 13 feb 2011 16:46
door reinr
ongelooflijk balen, maar is zo'n tussenstuk niet los te krijgen en dat die lijmspecialist nog een keer zijn kunstje vertoond?
levenslang voor 1e eigenaar vind ik op zich goed genoeg maar ik snap je frustratie wel natuurlijk. maar ze moeten ergens een grens trekken..... toch?

Geplaatst: 13 feb 2011 17:12
door jeroen01
Ga er morgen meteen achteraan om te kijken of ik zo'n tussenstuk los kan bestellen. ben bang van niet want het is eigenlijk 1 geheel en moet niet los kunnen geraken. He al contact gehad met mijn kunstenaar en die zou het zo ook wel kunnen repareren en zelfs sterker kunnen maken met glasvezel, lijm en carbon.
Probleem is dat zla ik een nieuw tussenstuk kan bemachtigen die er ook nog wel ingezet moet kunnen worden terwijl dit net opnieuw verlijmd met een kracht van 270 kg/cm2 !!!

Garantie begrijp ik wel maar dit is echt een fabricagefout en dan vindt ik dat ze daar anders mee om hadden kunnen gaan. Het is een amerikaans product, kijk eens hoe ze in amerika reageren om de mankementen van de toyota prius!

Geplaatst: 13 feb 2011 23:23
door kaj1500
Ben je niet wat vroeg naar die 'kunstenaar' gestapt, aangezien je het over vorige week hebt bij de eerste breuk?

Ik had eerst een tijdje m'n kansen op garantie of coulance gewaagd, zeker als er een recall is geweest. Je moet daarin als consument wel doortastend kunnen zijn, en je niet af laten schepen.

En dat lijmen, tsja...
Ik kan me voorstellen dat dat bij een al te sterke verbinding elders in het frame problemen gaat opleveren.
Succes in ieder geval, keep us posted.

Geplaatst: 14 feb 2011 12:02
door amclassic-fan
Kan je een foto posten van het probleem? Ik heb moeite om me er een beeld bij te vormen.

Als iemand een carbon frame met glasvezel wilt gaan repareren dan heb ik daar m'n twijfels over.

Geplaatst: 14 feb 2011 13:33
door jeroen01
Ik zou graag een foto plaatsen maar heb geen idee hoe ik dat moet doen.

Het gedeelte carbon naar aluminium wordt opnieuw gelijmd ( en dan wel goed), dat hebben ze bij cannondale zelf ook zo gedaan maar dan net niet goed genoeg. Helaas is het verstevigingsstuk wat in de nek (tegen het btracket) aanzit nu gebroken ( dit is een soort composiet materiaal) wat nu ook wordt gelijmd en vervolgens verstevigd. De beste man is echt geen prutser ik heb hem werk zien verrichten wat ik nog niet eerder heb gezien. enne..... wat zou ik anders moeten doen, nieuw frame kopen ???? Als het zo opgelost kan worden ben ik al blij genoeg

Geplaatst: 19 feb 2011 08:28
door reinr
je zou haast zelf zo'n brugje maken op maat. mooi hoeft ie niet te zijn want je ziet het toch haast niet.
ik zou er niets van snappen want hoe lijm je zoiets sterk en goed met zoveel druk? maar goed het is een specialistisch kunstje en het moet wel goed anders heb je geen vertrouwen in je fiets meer lijkt me
nieuwe frame: 1600 euro of zo? dan eerst dit proberen lijkt me
sterkte